تقویم تاریخ؛ از شکست حصر سوسنگرد تا تولید نفت مصنوعی

8:30 - 28 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۰۳۴
امروز، یکشنبه بیست و هشتم شهریور سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با دوازدهم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با نوزدهم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

_ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و هشتم شهریور) به شرح زیر است:

شکست حصر سوسنگرد از اشغال نیرو‌های رژیم بعثی عراق

۴۰ سال پیش در چنین روزی ۲۸ شهریور سال ۱۳۶۰ هجری شمسی شهر سوسنگرد -یکی از شهر‌های غرب ایران- به دست رزمندگان ایرانی از اشغال نیرو‌های رژیم بعثی عراق آزاد شد. این پیروزی بزرگ نتیجه قطعی همکاری و هماهنگی نزدیک بین نیرو‌های ارتشی و مردمی بود. سوسنگرد، نامی آشنا و حماسه ساز و حادثه‌ای شورانگیز از حماسه‌های بلند دفاع مقدس جوانان ایرانی است. سوسنگرد مرکز دشت‌آزادگان در غرب اهواز و در ۶۵ کیلومتری آن واقع شده است. در نخستین روز‌های حمله عراق به ایران اسلامی، نیرو‌های عراقی از مرز چزابه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند و پس از اشغال بستان به سوی سوسنگرد روی آوردند. مردم سوسنگرد به محاصره دشمن افتادند و این محاصره سه روز به طول انجامید. در روز سوم تعدادی از تانک‌های عراقی وارد سوسنگرد شدند و جوانان ایرانی به شدت مقابل آن‌ها با سلاح‌های سبک و امکاناتی اندک و ناکافی مقاومت می‌کردند. آن‌ها درحالی که نه مهماتی برای آن‌ها مانده بود و نه حتی غذا داشتند و تعداد آن‌ها از چند صد نفرهم تجاوز نمی‌کرد به مبارزه ادامه دادند. این مبارزه تا زمان رسیدن نیرو‌های تازه نفس ادامه داشت و سرانجام پس از مجاهدت‌های فراوان در چنین روزی سوسنگرد آزاد شد.

تقویم تاریخ؛ از شکست حصر سوسنگرد تا تولید نفت مصنوعی

درگذشت سلمان ساوجی، شاعر بزرگ ایرانی قرن هشتم هجری قمری

۶۶۵ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم صفر سال ۷۷۸ هجری قمری خواجه «جمال الدین سلمان ساوجی» شاعر بزرگ ایرانی در شهر ساوه ـ در مرکز ایران ـ درگذشت. پدر سلمان مردی فاضل و اهل قلم بود و در دربار ایلخانان مغول شغل دیوانی داشت. سلمان ایام کودکی و نوجوانی خود را صرف تحصیل علم و دانش کرد. او در علوم و فنون متداول زمان خود به درجه‌ای از کمال رسید که توانست به مدد ذوق خدادادی، در سخن سرایی و شاعری از نامداران عصر خود شود. مجموع اشعار سلمان در حدود یازده هزار بیت است. وی در همه زمینه‌ها و قالب‌های شعری، ذوق آزمایی کرده و به اعتقاد محققین در زمینه شعر استاد مسلم بوده است. مهارت و استادی او در شاعری تا بدان پایه بوده که حافظ شیرازی بزرگترین غزل سرای ایران او را ستوده است. با نگاهی به اشعار سلمان ساوجی می‌توان دریافت که او از گرایش‌های عارفانه برخوردار بوده و اعتقادات او در این زمینه به خوبی در اشعارش جلوه گر است. در دیوان اشعار سلمان، قصاید دینی در توصیف خداوند متعال و رسول گرامی اسلام (ص) نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها از نظر قدرت تشبیه و شیوایی زبان بسیار زیبا هستند.

تقویم تاریخ؛ از شکست حصر سوسنگرد تا تولید نفت مصنوعی

تشکیل اولین دولت آزاد در الجزایر

۶۳ سال پیش در چنین روزی نوزدهم سپتامبر سال ۱۹۵۸ میلادی اولین دولت آزاد الجزایر توسط سران انقلاب این کشور تشکیل شد. هم‌زمان با اوج‌گیری نهضت‌های آزادی‌خواه، قیام مردمی در الجزایر در اول نوامبر ۱۹۵۴ م علیه دولت استعمارگر فرانسه آغاز گردید و ارتش آزادی‌بخش الجزایر برای سازماندهی مبارزه، تشکیل شد. با این حال در ۱۹ سپتامبر ۱۹۵۸ حکومت موقت جمهوری الجزایر اعلام موجودیت نمود و شورای میهنی انقلاب نقش پارلمان این جمهوری و رهبری دولت را برعهده گرفت. ناکام ماندن ارتش فرانسه، در سرکوبی این قیام، سرانجام به استقلال الجزایر در ۵ ژوئیه ۱۹۶۲ انجامید.

تقویم تاریخ؛ از شکست حصر سوسنگرد تا تولید نفت مصنوعی

کشف دو قطب مثبت و منفی برق در فرانسه

۲۸۸ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم سپتامبر ۱۷۳۳ میلادی "دوفا "دانشمند فیزیکدان فرانسوی موفق به کشف یکی از قوانین الکتریسیته شد. وی بعد از آزمایش‌ها و تحقیقات فراوان ثابت کرد که جریان برق، معلول دو قطب به نامهای" مثبت "و" منفی "است و چنانچه یکی از دو قطب وجود نداشته باشد جریان برق نیز وجود نخواهد داشت.

تقویم تاریخ؛ از شکست حصر سوسنگرد تا تولید نفت مصنوعی

تولید نفت مصنوعی

۱۱۴۳ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم سپتامبر سال ۱۹۰۷ میلادی برای نخستین بار در تاریخ تلاش بشر برای به دست آوردن مواد تولید کننده حرارت و انرژی، نفت مصنوعی ساخته شد. این ماده جدید حرارتی توسط «جیمز یانگ»، شیمیدان اسکاتلندی کشف شد. یانگ مالک یک معدن بزرگ ذغال سنگ و یک آزمایشگاه مجهز بود و از طریق تقطیر ذغال سنگ موفق به تولید نفت مصنوعی شد.

تقویم تاریخ؛ از شکست حصر سوسنگرد تا تولید نفت مصنوعی



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *