آزادی ۷۵ نفر از زندانیان در بازدید همزمان رئیس کل دادگستری و قضات هرمزگان از زندان‌ها/ به ۱۸۰۰ نفر از مددجویان مرخصی اعطا شد

12:04 - 29 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۳۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری هرمزگان به همراه همه قضات استان ضمن بازدید سراسری و همزمان از زندان‌ها و بازداشتگاه ها، دستور آزادی ۷۵ نفر از زندانیان و اعطای مرخصی به ۱۸۰۰ نفر دیگر را صادر کرد.

- برنامه بازدید سراسری قضات هرمزگان از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در تمامی حوزه‌های قضایی استان هرمزگان برگزار شد.

در جریان این بازدیدها، رئیس کل دادگستری هرمزگان و تمامی قضات این استان به صورت همزمان در شهر‌های مختلف، ضمن حضور در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، از نزدیک، درخواست‌ها و مطالبات زندانیان را بررسی نمودند.

علی صالحی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان به همراه تمامی قضات بندرعباس در زندان مرکزی این شهرستان حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف و گفتگوی چهره به چهره با مددجویان، در خصوص مطالبات آن‌ها دستورات لازم را صادر کرد.

وی همچنین پس از این بازدید، در جلسه کمیته ساماندهی به امور زندانیان که در محل زندان مرکزی بندرعباس برگزار شد، حضور یافت.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در جریان این نشست، با اشاره به دستورات ریاست قوه قضاییه مبنی بر اینکه دستگاه قضایی باید ملجأ و پناهگاه همگان باشد، خطاب به مسئولین قضایی استان، اظهار داشت: باید با صدور آرای متناسب تا جایی که امکان دارد و قانون اجازه می‌دهد از صدور قرار‌های منتهی به بازداشت خودداری شود.

وی افزود: تأکیدات ریاست قوه قضاییه برای ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری باعث شده تا یک نهضت عمومی در بخش‌های مختلف ایجاد شود و همه ارکان دستگاه قضایی، کاهش تعداد زندانیان را در دستور کار خود قرار دهند.

صالحی بیان داشت: در راستای اجرای مفاد سند تحول قضایی و عمل به دستورات ریاست قوه قضائیه، یکی از مهمترین رویکرد‌های دستگاه قضایی استان هرمزگان، حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری است که به همین منظور برنامه بازدید‌های منظم، مستمر و هدفمند مسئولین و قضات از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها پیش بینی و عملیاتی شده است.

وی تفکر انقلابی و کار جهادی را دو مؤلفه مهم به منظور دستیابی به موفقیت در موضوع رسیدگی به امور زندانیان و نظارت بر زندان‌ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: پیامد‌های زندانی شدن افراد بر خانواده هایشان باید همواره مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی‌های دقیقی برای باز اجتماعی شدن مددجویان صورت پذیرد.

علی صالحی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت بازنگری و کاهش مجازات محکومان را یکی از اهداف اساسی اجرای طرح بازدید سراسری قضات از ندامتگاه‌های استان هرمزگان برشمرد و یادآور شد: خوشبختانه در نتیجه اجرای این طرح، امکان ملاقات با تمامی زندانیان فراهم شد که در نتیجه آن، درخواست اشتغال به کار ۱۵۰ نفر از مددجویان مورد موافقت قرار گرفت و همچنین ۷۵ نفر از زندانیان نیز با اعطای مرخصی پایان حبس، آزاد شدند.

وی همچنین اذعان داشت: ۶۷ نفر از مددجویان زندان‌های استان هرمزگان مشمول پیشنهاد عفو و ۸۱ نفر نیز جهت پیشنهاد استفاده از پابند الکترونیک، واجد شرایط شناخته شدند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین از موافقت با پیشنهاد اعطای آزادی مشروط به ۶۴ نفر از زندانیان از طریق دادگاه خبر داد.

صالحی اظهار کرد: به منظور بهره مندی مددجویان از آثار مثبت و سازنده حضور در کنار خانواده هایشان و همچنین شرکت در مجالس معنوی ایام سوگواری اربعین حسینی، به ۱۸۰۰ نفر از مددجویان واجد شرایط نیز مرخصی اعطا شد.

وی در پایان بر لزوم به کارگیری همه ظرفیت‌ها و امکانات به منظور اشتغال به کار زندانیان تأکید کرد و در ادامه افزود: استفاده از سامانه‌های نظارت الکترونیکی، مجازات‌های جایگزین حبس و آزادی مشروط در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها بسیار مؤثر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *