رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واردات موز موکول به صادرات انواع محصولات کشاورزی شود/ کاهش قیمت ۹۹ درصد اقلام میوه و تره‌بار

9:01 - 30 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۵۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: موز محصولی است که برای تنظیم کلیه محصولات داخلی وارد می‌شود، زیرا اگر قیمت موز بالای ۳۰ هزار تومان شود تأثیر بسزایی بر روی بار داخلی می‌گذارد و بارهای داخلی را گران می‌کند.
مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت بازار میوه و شرایط واردات موز، گفت: واردات موز را در قبال صادرات سیب اعلام کردند درصورتی‌که توقع ما از دولت این است که کلیه اقلام کشاورزی را در نظر بگیرد زیرا دیگر کشاورزان نیز محصولات دارند و فقط صادرات را محدود به سیب نکنند.

وی افزود: در دولت قبل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که در قبال صادرات فقط سیب، اجازه واردات موز صورت می‌گیرد درحالی‌که این مسئله باعث ایجاد رانت می‌شود یعنی زمانی که سیب تمام شد حواله‌ها را به یکدیگر می‌فروشند و این اشتباه است.
 
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: مهم این است که اعلام کنند در قبال کلیه محصولات کشاورزی واردات صورت می‌گیرد زیرا ۶۶ نوع قلم سبزیجات و صیفی‌جات و مرکبات داریم و این اشتباه است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند در قبال صادرات سیب، موز وارد شود. بنا براین دولت باید اعلام کند در قبال صادرات تمام محصولات کشاورزی موز را وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: در خصوص میوه موز هیچ مشکلاتی نداریم و در حال حاضر از هند، فیلیپین و اکوادور موز وارد می‌شود همچنین قیمت موز از ۲۱ هزار تومان تا ۲۳ هزار تومان فروخته‌شده است و به مدت ۵ ماه است که اجازه ندادیم قیمت‌ها خارج از قیمت‌هایی که اتحادیه اعلام می‌کند باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: موز محصولی است که برای تنظیم کلیه محصولات داخلی وارد می‌شود، زیرا اگر قیمت موز بالای ۳۰ هزار تومان شود تأثیر بسزایی بر روی بار داخلی می‌گذارد و بارهای داخلی را گران می‌کند.
 
دارایی نژاد بیان کرد: در حال حاضر موز را الگو قرارداده و اعلام کردیم که موز با ارز آزاد وارد می‌شود و ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رود و محصولاتی مثل گلابی، هلو، شلیل، پرتقال، نارنگی، کیوی و ... باید زیر قیمت موز به فروش برسد و از این طریق می‌توانیم  بازار را تنظیم کنیم و اجازه ندهیم قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

وی اذعان کرد:  در حال حاضر حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید مرکبات فقط در استان مازندران بوده است و از این میزان ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن یک و نیم میلیون تن مصرف داخلی در کل کشور است و یک‌میلیون تن را برای صادرات به ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان، عراق و روسیه برنامه‌ریزی می‌کنیم. درزمینه مرکبات امسال هیچ مشکلی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: امسال از مراغه، دماوند، میانه، نقده، پیرانشهر، مهاباد، مشهد، اهر، میاندوآب و... در کل کشور بین چهار و نیم تا پنج میلیون تن تولید سیب داریم که ۲ میلیون تن مصرف داخلی در کل کشور است و برای بقیه محصول نیز باید برنامه‌ریزی شود و یک میلیون تن سیب پادرختی موجود است که مصرف داخلی ندارد و برای کنسانتره استفاده می‌شود.
 
دارایی نژاد تأکید کرد: فقط  مدتی مشکل هویج را داشتیم که فقط از ازنا و الیگودرز به‌دست ما می‌رسید ولی در حال حاضر هویج از بناب، بوستان آباد، اقلید فارس به‌دست ما رسیده است و  قیمت هویج ۸ الی ۱۲ هزار تومان  است و دیگر با قیمت بالا هویج عرضه نمی‌شود همچنین قیمت ۸ هزارتومانی را برای آبگیری استفاده می‌کنند و هویج ۱۲ هزار تومان نیز برای صادرات است.

وی اظهار کرد:  ۹۹ درصد اقلام میوه و تره‌بار به زیر قیمت ۲۵ الی ۲۰ هزار تومان کاهش پیداکرده است و دیگر قیمت‌های ۳۰ هزار تومان و ۴۵ هزار تومان را نداریم بنابراین افت قیمت داشته‌ایم و این افت قیمت به دلیل بارهایی بوده که زیاد شده است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *