وزیر کار: پیرو سفر اخیر رئیس‌جمهور مطالبات کارگران طبس ظرف ۲۰ روز پرداخت می‌شود

17:01 - 30 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۹۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» گفت: پیرو سفر رئیس‌جمهور به طبس، معاون روابط کار این وزارتخانه به همراه دو نفر از مدیران کل مرتبط به طبس اعزام شدند تا مطالبات کارگران را پیگیری کنند و با حضور مسئولان تأمین اجتماعی استان صورت‌جلسه پنج بندی بسیار عالی تنظیم شد و پیمانکاران و کارفرمایان پذیرفتند که مطالبات موردنظر کارگران را ظرف ۲۰ روز عملیاتی کنند.
- حجت‌الله عبدالملکی در مراسم افتتاح «مراکز نوآوری توسعه تعاون» ابتدا از شتاب‌دهنده‌های کووروک.ای.بی. سی، اگزه و اندیشه اندیشکده تعاون بازدید کرد.
 
همچنین تفاهم‌نامه اختصاص خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی با امضا وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، معاون امور تعاون این وزارتخانه، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و مدیرعامل بانک توسعه منعقد شد.
 
وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، ضمن بازدید از اندیشکده تعاون و نمایشگاه توانمندسازی تعاونی‌ها تفاهم‌نامه اختصاص خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی را امضا کرد.
 

حجت الله عبدالملکی در مراسم افتتاح مراکز نوآوری و توسعه تعاون گفت: آن‌هایی که در سیستم دانش بنیان کشور کار می‌کنند با این پدیده که افراد موفق خیلی کوتاه صحبت می‌کنند، آشنا هستند و معمولاً این سخنرانی‌ها خیلی مختصر و مفید در ۱ الی ۵ دقیقه ارائه می‌شوند.

وی با اشاره به دوبند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، گفت: بند اول این سیاست به ایجاد زمینه مشارکت آحاد مردم مخصوصاً خانواده‌ها و افراد دارای درآمد متوسط و کم برای ایفای نقش در اقتصاد ملی، توجه و تاکید دارد که یکی از بستر‌های بسیار خوب این اتفاق ورود تعاونی‌ها است.

وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» ادامه داد: بند دوم این سیاست‌ها بر توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید دارد و این بند، به نوعی مسئولان و متولیان همه بخش‌های اقتصادی کشور را به تقویت دانش‌بنیان‌ها موظف می‌کند؛ و جمع این دو بند منجر به نوآوری و فعالیت‌های دانش بنیان می‌شود که یکی از مصادیق آن همین افتتاح و راه اندازی ۴ مرکز نوآوری و توسعه تعاون در استان‌های مختلف است که امروز اتفاق افتاد.

عبدالملکی با بیان این که امیدواریم که تا سال ۱۴۰۱ همه استان‌ها دارای یک مرکز نوآوری و توسعه تعاون باشند و حوزه دانش بنیان و نوآوری کشور به داد بخش تعاون برسد، گفت: هر جسم نیمه جانی برای احیا و زنده شدن نیاز به یک شوک دارد و این شوک برا‌ی بخش تعاون هم که مورد بی مهری قرار گرفته است، ورود حوزه دانش بنیان نوآورانه خواهد بود که می‌تواند این بخش بسیار مهم و مظلوم را احیا و زنده کند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی بخش تعاون، گفت: این ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته به بخش تعاون برای کشوری که شبکه بانکی آن سال گذشته بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات، آن پرداخت کرده است، یعنی هیچ و این مبلغ را اگر هزار میلیارد کنیم یک هزارم کل تسهیلات پرداخت شده می‌شود.

وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» ادامه داد: البته تسهیلات و منابع دیگری در اختیار بخش تعاون قرار گرفته است و معاونت تعاون وزارت خانه را مامور می‌کنم که در ارتباط با این که نظام بانکی کشور در سال ۱۳۹۹ و ۶ ماهه اول امسال چه مقدار و چه نسبتی از تسهیلات خود را در اختیار بخش تعاون قرار داده است گزارشی تهیه کند، و این گزارش برای این که بدانیم بخش اقتصاد چقدر به حوزه تعاون اهمیت می‌دهد، برای مایک شاخص خواهد بود.

وی افزود: قطعاً ما برای سال آینده این گزارش را در هیئت دولت ارائه خواهیم کرد، وبرای این که بخش تعاون در سال ۱۴۰۱ سهم بیشتری از منابع مالی کشور را به خود اختصاص دهد در حال برنامه ریزی هستیم.

عبدالملکی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص نتایج سفر به طبس و بازدید از معادن این شهر، گفت: پیرو سفر رئیس‌جمهور به طبس، معاون روابط کار این وزارتخانه به همراه دو نفر از مدیران کل مرتبط به طبس اعزام شدند تا مطالبات کارگران را پیگیری کنند و با حضور مسئولان تأمین اجتماعی استان صورت‌جلسه پنج بندی بسیار عالی تنظیم شد و پیمانکاران و کارفرمایان پذیرفتند که مطالبات موردنظر کارگران را ظرف ۲۰ روز عملیاتی کنند.

وی در پاسخ به سوال آیا در خصوص مشکلات مشابه کارگران معدن طبس در دیگر مناطق هم اقدام خواهید کرد، گفت: به طور کلی از محور‌های اصلی کار ما مسئله روابط کار است و به حقوق کارگران، شرایط بهداشت کار و رفاهیات مربوط به کارگران ورود پیدا کرده ایم و ستاد‌هایی که در قرارگاه تشکیل دادیم به این موضوعات به صورت جداگانه رسیدگی می‌کنند.

وزیر «تعاون، کار ورفاه اجتماعی» ادامه داد: در این موارد بعد ازسفر آقای رئیس جمهور ما برای بررسی دقیق‌تر و رسیدگی ورود پیدا می‌کنیم و این موارد به نوعی مثال‌هایی از جریانات کلی که وجود دارد هستند، و ورود آقای رئیس جمهور هم به همین ترتیب است که ابتدا به یک مسئله مشخص ورود می‌کنند و از آن جا سرنخ یک جریان مشخص پیدا شده و پیگیری می‌شود.

عبدالملکی گفت: به طور کلی روابط کار برای ما حوزه بسیار مهمی است و فکر می‌کنم که تا آخر سال گزارش‌های قابل عرضی برای مردم داشته باشیم.

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *