نخستین موزه قضایی در زرند کرمان بزودی افتتاح خواهد شد

15:15 - 31 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۹۹۸۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در نشستی با حضور رئیس دادگستری زرند کرمان، رئیس میراث فرهنگی و نمایندگان بنیاد متصدی زاده و انجمن بشر نعیم آباد؛ پیشنهاد میراث فرهنگی زرند جهت راه اندازی اولین موزه قضایی در جنوب شرق کشور در خانه انصاف نعیم آباد مطرح و مصوب گردید.
- حجت‌الاسلام محمود محمدی، رئیس دادگستری زرند کرمان ضمن تقدیر از تلاش‌های بخش گردشگری شهرستان، اظهار کرد: پیشنهاد تبدیل خانه انصاف به موزه قضائی یک ایده‌ی جذاب و در عین حال تاثیر گزار در جهت ترویج فرهنگ صلح و سازش قبل از ورود پرونده‌ها به سیستم قضایی است که دقیقا مبتنی بر اهداف متعالی دستگاه قضا خصوصا در اهداف طرح تحول قضایی است و لذا حوزه‌ی قضائی شهرستان با تمام توان برای این اتفاق بزرگ آماده همکاری است.

وی ادامه داد: با فراخوان به تمام شهروندانی که آثار یا دست نوشته‌های تاریخی را در منازل دارند که بعضی بدلیل نگهداری غیر اصولی در خطر نابودی هستند، می‌توان بخشی از فرهنگ گذشته شهرستان را در قالب این موزه حفظ و نگهداری و به نسل بعدی انتقال دهیم که خود می‌تواند هم عاملی برای تشویق مردم به اهدای آثار تاریخی در شرف نابودی باشد و هم به ترویج فرهنگ غنی صلح و سازش کمک کند.

در این نشست رضا متصدی زاده فرزند مرحوم یدالله متصدی زاده اولین قاضی مردمی که خانه انصاف نعیم اباد را تاسیس کرد با ذکر مطالبی در باب تحقیق و پژوهش تاریخی خود در حوزه‌ی فرهنگ مردم شناسی شهرستان خاصه روستائیان گفت: هم اکنون تعدادی از دست نوشته‌های تاریخی و آثار خانه انصاف خانه‌ی پدری اش جمع آوری و برای عموم در معرض نمایش قرار خواهد گرفت.

متصدی زاده افزود: بزرگان ما دنبال صلح و دوستی بودند و ما شیوه پیشینیان را باید تداوم بخشیم و یکی از این راه‌ها بحث راه اندازی موزه قضایی به پیشنهاد رئیس میراث فرهنگی زرند است که ما به جد از آن استقبال می‌کنیم.

جعفر رحمانی، رئیس انجمن بشردوستانه نعیم آباد در کرمان بیان کرد: خانواده مرحوم متصدی زاده باعث اقدامات خیرخواهانه متعددی در بخش‌های فرهنگی، میراثی و بهداشتی هستند و اکنون با این اقدام خود می‌توانند به معرفی فرهنگ غنی زرند در راستای فرهنگ صلح و سازش کمک بزرگی نمایند.

وی افزود: از طرف این انجمن و تمام اهالی روستا تمام قد آماده همکاری جهت راه اندازی موزه قضایی هستیم.

محمد اسلامی، رئیس میراث فرهنگی زرند نیز با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از اسناد و لوازم قضایی در طول تاریخ برای انتقال فرهنگ پیشینیان به نسل جدید و آینده کشور، گفت: خانه انصاف نعیم آباد نخستین خانه انصاف در کشور است که در سال ۹۶ به ثبت ملی رسید و برای ایجاد یک واحد بوم گردی مورد توجه قرار گرفت، ولی بعدا به این نتیجه رسیدیم که با توجه به کاربری این خانه تاریخی در ایجاد عدل و انصاف و داوری‌های سنتی در حل و فصل دعاوی روستائیان در این خانه، این مکان را به اولین موزه‌ی قضایی جنوبشرق کشور تبدیل نمائیم.

لازم به ذکر است فاز اول افتتاح موزه قضائی خانه انصاف نعیم آباد همزمان با هفته گردشگری در زرند به بهره برداری می‌رسد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *