دیدار‌های روز نخست وزیر امور خارجه در نیویورک/ امیرعبداالهیان به مقامات دنیا چه گفت؟

19:04 - 31 شهريور 1400
کد خبر: ۷۶۰۲۷۰
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
وزیر امور خارجه کشورمان که این روز‌ها به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به سر می‌برد، از روز سه‌شنبه که وارد نیویورک شده، ملاقات‌های دو جانبه خود را در حاشیه این نشست آغاز کرده است.

- وزیر امور خارجه کشورمان که این روز‌ها به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به سر می‌برد، از روز سه‌شنبه که وارد نیویورک شده، ملاقات‌های دو جانبه خود را در حاشیه در جاشیه این نشست آغاز کرده است.

حسین امیرعبداللهیان پس از ورود خود به محل نمایندگی ایران در نیویورک گفت که نمایندگان ایران در مدت ۵ روز اقامت وی در این شهر، ۵۰ دیدار دو جانبه با مقامات کشور‌هایی که درخواست دیدار داشته‌اند فراهم شده است.

امیرعبداللهیان تا امروز بیش از ۱۰ دیدار دو جانبه داشته است که اهم محور‌های آن در خصوص موضوع افغانستان، مسائل دو جانبه اقتصادی و ادامه مذاکرات برجام بوده است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در اولین دیدار خود، با فیلیپو گراندی کمیسر عالی ملل متحد در امور پناهندگان دیدار کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار تاکید کرد که ایران همواره در طول ۴ دهه گذشته و با وجود وضعیت تحریمی و فشار‌های اقتصادی، میزبان برادران و خواهران افغانستانی بوده است. اما ضرورت دارد که سازمان‌های بین‌المللی با توجه به فراگیری کرونا، همکاری و مساعدت‌های لازم را به عمل آورند.

وزیر امور خارجه همچنین با همتای هندی خود سوبراماتیام جایشانکر، دیدار کرد. در این دیدار نیز مسائل دو جانبه، منطقه‌ای، موضوع افغانستان و ارسال واکسن‌های تعهد شده از سوی هند به ایران، موضوع بحث بود.

وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار از امیرعبداللهیان برای سفر به هند، دعوت به عمل آورد.

دیدار امیرعبداللهیان با جوزپ بورل هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از دیگر دیدار‌های وزیر امور خارجه کشورمان بود.

وزیر امور خارجه در این ملاقات با تاکید بر این امر که دولت آقای دکتر رئیسی در چارچوب اصول، عملگراست و لذا به دنبال نتیجه عملی در مذاکرات است، اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته شده است، ما با جدیت در حال بررسی سوابق مذاکراتی هستیم و دولت جدید مذاکرات را از سر خواهد گرفت. ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آنها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت میکند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: متاسفانه رفتار و سیاست‌های دولت بایدن تاکنون در رابطه با ایران و برجام غیرسازنده بوده است. بایدن با وجود آنکه به صورت زبانی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده، اما در عمل در قبال ایران همان سیاست‌ها را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های بورل برای پیگیری روند مذاکرات، اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند با اعمال فشار علیه ایران نتیجه می‌گیرند صد در صد اشتباه می‌کنند. مردم ایران نشان داده اند به فشار و تهدید پاسخ سخت میدهند. سه کشور اروپایی بجای فشار به آمریکای ناقص برجام برای بازگشت به تعهداتش، مدام خواستار تعجیل ایران به انجام مذاکرات هستند.

امیرعبداللهیان یادآورد شد که همه طرف‌ها باید بدانند، برجام می‌بایست برای ایران نتایج ملموس داشته باشد و در عمل، برداشتن تحریم‌های غیرقانونی را ببینیم. همه طرف‌ها باید عملا با برداشتن گام‌های محکم پایبندی خودشان را به برجام ثابت کنند. این وضعیت غیرقابل قبول است که آمریکا از یک طرف گاهی حرف‌های مثبت میزند و از طرف دیگر تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند.

وزیر خارجه افزود: اگر دیگران به تعهدات خودشان برگردند و راستی آزمایی شود ما نیز آمادگی داریم اقدامات جبرانی خود را متوقف کنیم. این کار سختی نیست که آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان بر اساس برجام عمل کنند و سه کشور اروپایی به بی عملی خود پایان دهند.


رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه دیدار‌های خود، با وزرای امور خارجه در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد. در این دیدار دو طرف درباره سیاست خارجی دولت جدید و موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین گفتگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین اظهار داشت: انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تا کنون محقق نشده‌است، اینبار تضمین گردد.

وی تاکید کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. متاسفانه آنچه در سیاست‌های دولت فعلی آمریکا می‌بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است.

امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر اینکه دولت ایران وظیفه‌ای قطعی در اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد. وزیر خارجه تاکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به هیچ وجه راضی‌کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود.

همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، نشست منطقه‌ای عراق نیز برگزار شد. وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست بار دیگر بر راه حل برون رفت از بحران‌های منطقه‌ای را گفتگو‌های درون منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: تاریخ و واقعیت ۱۰۰ سال اخیر منطقه غرب آسیا (خلیج فارس، شمال آفریقا و شامات) نشان می‌دهد که متغیر‌های خارجی مانع اصلی نیل به همگرایی و در نتیجه عدم دستیابی به توسعه پایدار بوده است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد که برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون زا و بومی هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشور‌های منطقه است.

در پایان این نشست نیز بیانیه منتشر شد که طی آن شرکت کنندگان حمایت مجدد خود را از دولت و ملت عراق، بازسازی این کشور و نیز اقدامات دولت آن در تقویت امنیت و ثبات عراق اعلام و همچنین بر اهمیت انتخابات مجلس این کشور که در ۱۰ اکتبر امسال برگزار می‌شود، تأکید کردند و مقرر شد دور دوم اجلاس منطقه‌ای بغداد در اردن برگزار شود.

نشست غیر رسمی وزاری امور خارجه گروه دی هشت نیز در نیویورک برگزار شد. در این نشست که ریاست آن را وزیر امور خارجه بنگلادش بر عهده داشت، شرکت‌کنندگان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص فعالیت‌های این سازمان تشریح کردند.

بنا بر اعلام دبیرخانه گروه، قرار است نشست وزرای خارجه این سازمان در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۱ (مصادف با ۱۵ مهرماه سال جاری) در استانبول برگزار شود. همچنین نشست مقامات ارشد و وزرای خارجه در زمینه گردشگری نیز طی روز‌های ۲۰ لغایت ۲۲ اکتبر (۲۸ تا ۳۰ مهرماه سال جاری) در اسلام آباد پاکستان برگزار خواهد شد.

وزیر امور خاجه همچنین در این دیدار‌های دو جانبه خود با وزرای امور خارجه اتریش، سوئیس، کرواسی، لوکزامبورگ، ویتنام و فنلاند، در خصوص مسائل دو جانبه، به ویژه گستری روایط تجاری و اقتصادی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *