رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رایزنی بورل و لاوروف/ نشست وزرای خارجه آمریکا و کشور‌های حوزه خلیج فارس درباره برجام

12:01 - 02 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۰۵۸۰
رایزنی پیرامون مذاکرات برای احیای برجام در روزهای اخیر تشدید شده است.
رایزنی پیرامون برجام و مذاکرات وین در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دارد.
 
به گزارش «نشنال»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، با وزرای خارجه کشور‌های حوزه خلیج فارس، نشستی ۹۰ دقیقه‌ای در «نیویورک» برگزار کرد.
 
به گفته یک منبع آگاه، موضوع‌های ایران، افغانستان و مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی، در دستور کار نخستین دیدار نمایندگانی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با بلینکن قرار داشت.
 
بحث و گفت و گو درباره سوریه و لبنان نیز به دلیل اتمام وقت انجام نشد. سه منبع آگاه اعلام کردند «موضوع اصلی این نشست، ایران، بازگشت آمریکا به برجام، رفتار منطقه‌ای تهران و برنامه‌های جایگزین در صورت آن چه که عدم موفقیت در مهار ایران در انجام اقدام‌های عهدشکنانه خوانده شد، بوده است.»
 
در این دیدار، وزرای خارجه عربستان، بحرین، کویت، قطر و وزیر مشاور امارات حضور داشتند.
 
بلینکن در پایان نشست خود با وزرای خارجه کشور‌های حوزه خلیج فارس مدعی شد «پنجره مذاکرات با ایران به زودی بسته می‌شود ... هر روزی که ایران به اقدام‌های ناسازگار با برجام ادامه دهد ... ما را به نقطه‌ای که بازگشت به برجام منافع این توافق را بازیابی نکند، نزدیک‌تر می‌سازد.»
 
براساس گزارش این خبرگزاری اماراتی، اعضای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مزایای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت آمریکا به برجام توافق کردند، اما درمورد امتیاز‌هایی که باید به تهران در صورت انجام توافق داده شود، اجماع نظر وجود نداشت.
 
یک منبع نیز گفت «بلینکن در پاسخ به سوال فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در مورد برنامه جایگزین در صورت بی حاصل ماندن تلاش‌ها برای بازگشت به برجام، به کشور‌های حاضر اطمینان داد که آمریکا به امنیت خلیج فارس متعهد است، اما پاسخش واضح نبود.»
در عین حال، وب سایت «وزارت خارجه روسیه» از رایزنی برجامی «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه با «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره برجام خبر داد.
 
در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است «مذاکرات بر طیف وسیعی از موضوع‌های مهم منطقه ای، از جمله وضعیت افغانستان، اوکراین، برجام و مسائل خاورمیانه متمرکز بود. آن‌ها همچنین به وضعیت و چشم انداز روابط روسیه و اتحادیه اروپا پرداختند.»
 
تاکنون دیدار‌ها و رایزنی‌های متعددی در مورد برجام در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *