کاهش ۷۰ هزار تنی پسته نسبت به سال گذشته/ ضربه تعهد ارزی به صادرات پسته

8:00 - 05 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۳۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس انجمن پسته گفت: تولید پسته نسبت به سال گذشته ۷۰ هزار تن کاهش پیداکرده است و این میزان تولید مربوط به برآوردهای اولیه است و برآوردی هم در آبان ماه صورت می‌گیرد که بعدازاین برداشت میزان دقیق تولید پسته مشخص می‌شود.
محمد صالحی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به میزان تولید و صادرات پسته، گفت: تولید پسته نسبت به سال گذشته ۷۰ هزار تن کاهش پیداکرده است و این میزان تولید مربوط به برآوردهای اولیه است و برآوردی هم در آبان ماه صورت می‌گیرد که بعدازاین برداشت میزان دقیق تولید پسته مشخص می‌شود.

وی در خصوص علت کاهش تولید پسته، گفت: سرما و گرما هر دو عامل کاهش تولید پسته بوده‌اند. در داخل کشور حدود ۲۰ درصد پسته مصرف می‌شود و بقیه تولید به شرق آسیا، اروپا، روسیه، کشورهای عربی، هند و... صادر می‌شود.
 
رئیس انجمن پسته درباره چالش اصلی در تولید پسته، گفت: بزرگ‌ترین مسئله در تولید آب است که متأسفانه کاری نیز در این خصوص انجام نمی‌شود همچنین مواد اولیه کشاورزان مثل سم، کود و... معمولاً وارداتی هستند.

صالحی بیان کرد: مشکل صادرات پسته در تعهد ارزی است که دولت دریافت می‌کند تا ارز را به صادرکننده برگرداند، ولی باوجود تحریم‌ها این امکان وجود ندارد که این ارز برگردد و این مسئله به صادرات ضربه می‌زند.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *