وزیر جهاد کشاورزی: تشکل‌های حوزه کشاورزی قدرتمند نیستند

10:41 - 06 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۶۳۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تشکل‌های حوزه کشاورزی تشکل‌های قدرتمندی نیستند زیرا با یکدیگر یکپارچه نبوده و تشکل‌های مختلف در یک رشته حرف‌های متفاوتی می‌زنند و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را نیز دچار چالش می‌کنند.
- سید جواد ساداتی‌نژاد امروز در بخشی از نشستی با نمایندگان بخش خصوصی، گفت: اگر با ظرفیتی که در دست داریم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درستی نیز داشته باشیم، می‌توانیم از قدرت غذایی که ثروت ماست برخوردار شویم، لذا باید باهم در این دوره چهارساله حرکت کنیم.
 
وی افزود: قله هدف ما در وزارت جهاد کشاورزی قدرت غذایی و اقتدار غذایی در منطقه است، زیرا ظرفیت، موهبت الهی و سرمایه انسانی در اختیارداریم و زیرساخت‌های خوبی نیز در کشور ایجادشده است، ولی مقداری در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها بین حوزه عملیات و حوزه تصمیم‌گیری که وزارت جهاد و کشاورزی است فاصله‌ای وجود دارد که اتاق بازرگانی نقطه‌ای بوده که قرار است این فاصله را به هم متصل کند.
 
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در حوزه کشاورزی اعتقاد دارم و همانند شما به قیمت دستوری اعتقادی نداشته، ولی چند اشکال وجود دارد که دستوری نیست و فقط حل این اشکال به عهده وزارت کشاورزی نبوده و باید با یکدیگر آن را حل کنیم.
 
وی اذعان کرد: تشکل‌های حوزه کشاورزی تشکل‌های قدرتمندی نیستند زیرا با یکدیگر یکپارچه نبوده و تشکل‌های مختلف در یک رشته حرف‌های متفاوتی می‌زنند و تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را نیز دچار چالش می‌کنند.
 
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: در قانون جدیدی که تصویب‌شده فکر می‌کنم در ماده ۸ یا ۹، در خصوص ساماندهی تشکل‌ها کمیته‌ای به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و دبیری اتاق بازرگانی در نظر گرفته‌شده است و در حال حاضر وزارت کشور، اتاق تعاون ایران، اتاق «بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» ، وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مجوز تشکل کشاورزی ارائه می‌کنند بنابراین در حال حاضر ۵ وزارتخانه در حوزه جهاد کشاورزی مجوز تشکل می‌دهند که این نشان‌دهنده پراکندگی، عدم قدرت، تقسیم قدرت حوزه تشکلی است.
 
ساداتی نژاد اظهار کرداعتقاددارم در این دوره واگذاری کارها به تشکل‌ها صورت بگیرد و حتی بازار و تنظیم بازار را باید به تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها بدهند که یکی از شروط این امر اعتقاد به حوزه سیاست‌گذاری به واگذاری است و دومین بخش این است که تشکل، تشکل قدرتمند باشد که بتواند این تعهد را در بازار عملی کند و این اعتماد دو طرفه است.
 
وی تاکید کرد: اعتقادی به قیمت دستوری و قیمت ثابت در یک مقطع یک‌ساله  ندارم، زیرا تخم‌مرغ در تابستان یک شرایط و در زمستان شرایط دیگری دارد که بخشی از محصولات به این صورت است و اگر تشکل‌های ما قدرتمند و یک پارچه باشند همچنین اتحادیه‌ها نیز سراسری باشند می‌توانند با دولت مذاکراتی کنند و اختیار بازار را به‌دست بگیرند و با عددی که توافق می‌شود بازار را تنظیم کنند و واردات و صادرات هم می‌تواند در اختیار تشکل‌ها قرار بگیرد.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *