سینمای دفاع مقدس روایت بزرگ مردان کوچک را کم دارد

10:50 - 06 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۶۵۱
بررسی‌ها نشان می‌دهد نوجوانان در سینمای دفاع مقدس سهم کمی دارند و از میان فیلم‌های ساخته شده در هر سال فقط به تعداد انگشتان دست به آن‌ها پرداخته شده است.

_ روزنامه وطن امروز نوشت: واقعیت این است که نوجوانان در سینمای ما اصلا جدی گرفته نمی‌شوند و از میان حدود ۱۰۰ فیلمی که در هر سال ساخته می‌شود، به شمار انگشتان یک دست هم جایی در ذهن سینماگران ندارند.

نوجوانی، حلقه‌ای شکستنی از سلسله زندگی است که کودکی را به بزرگسالی پیوند می‌زند و لازم است با احتیاط حمل شود.

یکی از اقتضائات این سالیان پراهمیت عمر، یافتن هویت است که معمولا به صورت انتخاب الگو برای نوجوانان نمود می‌یابد؛ الگویی که به طور غالب، او را عاشق می‌شوند، رفتارش را تقلید و تلاش می‌کنند هر چه بیشتر به او شبیه شوند.

امروز می‌بینیم این نیاز نوجوانانه سبب شده تا بسیاری از آن‌ها دنباله‌رو سلبریتی‌ها شوند و پدیده فن‌پیج‌های عاشق، رشد قارچ‌گونه داشته باشد، در حالی که اگر نوجوانان با الگو‌هایی کامل‌تر آشنا می‌شدند، جاذبه وجودی قدرتمند این شخصیت‌ها، آن‌ها را می‌ربود و یک دل نه صد دل عاشق‌شان می‌کرد.

قهرمانان نام‌آور و گمنام دفاع‌مقدس یکی از بهترین این الگو‌ها هستند. عزیزانی که وقتی خاطرات‌شان را می‌شنویم، در زندگی فردی، خانوادگی، اخلاقی و معنوی سرآمد هستند و هر دل پاکی را واله و حیران خود می‌کنند.

البته شیوه ارائه این الگو برای نوجوانان هم مهم است. نوجوان مستقیم‌گویی را برنمی‌تابد و علاقه‌ای به شنیدن راهنمایی‌های بزرگسالان ندارد، اما این اشکالی ایجاد نمی‌کند و فقط باید راه صحبت با آن‌ها را بلد بود. یکی از بهترین راه‌های عرضه این الگو‌های ناب برای ذهنِ آماده کشت نوجوانان، می‌تواند استفاده از جذابیت سینما باشد. بدین منظور نیاز است سینما با جدیت به این شکاف هویت‌سازی ورود کند و متولیان فیلمسازی کشور، ساخت فیلم‌هایی نوجوانانه با محوریت دفاع‌مقدس یا زندگینامه شهدا را در برنامه خود قرار دهند.

اگرچه این مطالبه باید بار‌ها و بار‌ها تکرار شود که «سهم نوجوانان از سینمای ایران چقدر است و از سینمای دفاع‌مقدس چطور؟»، اما همان آثار کم ساخته‌شده را غنیمت می‌شماریم و به معرفی چند اثر شاخص نوجوانانه در رابطه با دفاع‌مقدس می‌پردازیم.

۲۳ نفر

اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که بین ۱۳ تا ۱۷ سال داشتند و در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۶۱ به اسارت نیرو‌های عراقی درآمدند. این فیلم با تمرکز بر زندگی این نوجوانان اسیر، یک طی طریق زیبا از دوره نوجوانی تا جوانی را نشان می‌دهد.

بزرگمرد کوچک

داستان فیلم به اوایل جنگ باز می‌گردد. بهنام یک نوجوان دلیر آبادانی است که تنها به انگیزه دفاع از آب و خاک و ناموس، رشادت‌های بسیاری را بروز می‌دهد. بهنام محمدی ابتدا به دست نیرو‌های عراقی می‌افتد و مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد، اما اعتماد عراقی‌ها را جلب کرده و مواد غذایی، مهمات و گرای دشمن را به نیرو‌های ایرانی می‌رساند.

نینوا

نینوا روایت رزمنده نوجوانی به نام ابوالفضل است که مأمور می‌شود یک سرباز مجروح را به پشت جبهه برساند. در بین راه غلامحسین، راننده لودری که بر اثر اصابت ترکش نابینا شده است نیز با آن‌ها همراه می‌شود. آنان در چند موقعیت مورد حمله دشمن قرار می‌گیرند و پا‌های ابوالفضل مجروح می‌شود. غلامحسین او را به دوش می‌گیرد و به راه خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که دشمن هنوز آن‌ها را تعقیب می‌کند.

یدو

فیلم یدو ماجرای حصر آبادان را از زاویه دید یک پسر نوجوان دنبال می‌کند؛ پسری که جنگ زندگی‌اش را تغییر می‌دهد و به درک تازه‌ای از خودش می‌رسد.

نفس

فیلم سینمایی «نفس» روایت زندگی ۴ کودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویا‌های زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.

انیمیشن گردان تک نفره

انیمیشن «گردان تک نفره» روایتی است از مجاهدت‌های شهید عبدالرسول زرین، از نیرو‌های اصلی و بنیانگذاران لشکر امام حسین (ع) که در جبهه‌ها نقش منحصر به فردی را ایفا می‌کرد؛ او در جنگ‌های نامنظم و دیگر عملیات‌ها به عنوان تک‌تیرانداز نقش حساس و ظریف خود را بازی کرده و ضربات مهلکی را ماهرانه به ایادی دشمن وارد کرد.

مجموعه پویانمایی «خاکریز‌های نمکی»

انیمیشن خاکریز‌های نمکی وقایعی را که برای رزمندگان جنگ تحمیلی، چه در میدان‌های نبرد و چه در زندان‌های عراق اتفاق افتاده است با نگاهی طنزآمیز روایت می‌کند.پویانمایی پل
پویانمایی داستانی «پل»، مجاهدت‌های رزمندگان در قرارگاه صراط مستقیم سپاه برای احداث پل بر روی رودخانه بهمن‌شیر و دعای امام خمینی (ره) برای آنان به فرماندهی شهید محسن صفوی را روایت می‌کند.

موشن گرافیک «هابیل؛ چند روایت از یک ناورد»

مجموعه روایت‎هایى از ابتدای دوران دفاع‌مقدس تا زمان بازگشت اسرا، وضعیت شهر‌هایی همچون سوسنگرد، دزفول، خرمشهر و حتی حادثه بمباران تهران و حادثه ترور‌ها توسط منافقان را نمایش می‌دهد.

موشن‌گرافیک سیزده‌ساله‌ها

موشن گرافیک سیزده ساله‌ها روایتی است از سرگذشت ۵ شهید ۱۳ ساله انقلاب اسلامی: شهید بهنام محمدی، شهید حسین فهمیده، شهید سهام خیام، شهید محمدحسین ذوالفقاری و شهید مهرداد عزیزالهی.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *