ورود بیشترین زائر به کشور از مرز مهران/ برنامه‌ریزی برای بازگشت ۱۸۰ هزار زائر از مرزهای زمینی

11:24 - 06 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۱۶۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس آخرین آمار که از ستاد مرکزی اربعین دریافت کردیم به نظر می‌رسد حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار زائر از مرز زمینی وارد کشور شوند.

- داریوش امانی در مصاحبه زنده تلویزیونی در توضیح وضعیت بازگشت زائران از مرزهای زمینی گفت: بر اساس آخرین تصمیمات ستاد مرکزی اربعین بیشترین زائر از مرز مهران به کشور بازخواهند گشت و به نظر می‌رسد از ساعت ۵ بعد از ظهر امروز بالاترین میزان ورودی زائران عزیز را به کشور از مرز مهران خواهیم داشت.

 
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: مرز شلمچه نیز در حال حاضر باز است و تعدادی از زائران نیز از این مرز به کشور بازگردانده می‌شوند. آخرین تصمیمات ستاد مرکزی اربعین این است که فقط دو مرز مهران و شلمچه برای بازگرداندن زائران باز باشد.
 
وی در خصوص آمار بازگشت زائران از دو مرز مهران و شلمچه، گفت: در حال حاضر باتوجه به اینکه امروز در کشور عراق اربعین است، تعداد کمی زائر در ۲۴ ساعته گذشته شروع به ورود به کشور کردند و بیشترین تعداد ورود را از ساعت ۵ بعد از ظهر امروز باتوجه به پیش‌بینی‌ها و تجربیات گذشته خواهیم داشت که به نظر می‌رسد دو سوم از زائران عزیزی که به صورت زمینی می‌خواهند به کشور بازگردند مرز مهران را انتخاب کنند.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در توضیح پیش‌فروش بلیط و تعداد آن گفت: در حال حاضر با وجود اینکه مشخص نبود چه تعداد از افراد به طور زمینی به کشور بازگردانده می‌شوند باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلی از نظر تأمین ناوگان حمل ونقل عمومی نداریم و تعداد اندکی به طور پیش‌فروش بلیط تهیه کردند و پیش‌بینی می‌شود برنامه فروش در خود پایانه‌ها صورت گیرد و فروش بلیط به صورت حضوری انجام خواهد شد.
 
امانی گفت: در حال حاضر هر استان در مرز مهران یک نماینده تام الاختیار دارد راهنمای زائر نیز مشخص کردیم تا از ابتدای ورود زائران عزیز به سمت جایگاه‌های استان‌های خود هدایت شوند و با کمترین مشکل بحث بلیط و صورت وضعیت آن‌ها انجام شود تا بتوانند به سفر خود ادامه دهند.
 
وی گفت: بر اساس آخرین آمار نزدیک به ۴ تا ۵ هزار اتوبوس به صورت آماده باش نگه داشتیم، اما تعدادی که امروز در مرز وجود دارد نزدیک به ۱۵۰۰ دستگاه در پایانه مرزی شهید سلیمانی و ۷۰۰ دستگاه در پایانه مرزی شلمچه مستقر هستند و همین تعداد نیز ناوگان در مسیر هستند که به این تعداد اضافه شوند.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار که از ستاد مرکزی اربعین دریافت کردیم به نظر می‌رسد حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار زائر از مرز زمینی وارد کشور شوند.
 
امانی در توضیح پیش‌بینی ورود تعداد بالای زائران و اینکه این تعداد نسبت به سهمیه ۶۰ هزار نفری ورود به کشور عراق چند برابر است، گفت: تعدادی زائر در مدت اخیر باتوجه به اینکه ویزا داشتند و به مرز مراجعه کردند توانستند وارد کشور عراق شوند و تعدادی که در حال حاضر ما آمار داریم این است که حدود ۲۰۰ هزار نفر زائر به کربلا مراجعه کردند که این آمار غیررسمی است و ما برای ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار نفر برنامه‌ریزی کردیم که در صورت ورود به کشور با مشکلی روبرو نشویم.
 
وی گفت: تعداد ناوگان برای بیش از افرادی است که می‌خواهند از مرز خارج می‌شوند و مشخص است که باتوجه به تأمین ناوگان بازار سیاه رخ نمی‌دهد و باتوجه به اینکه دقیقاً مسیر‌ها و قیمت‌ها مشخص است و در خود پایانه‌های مرزی بنر‌های قیمت نصب شده سازمان تعزیرات حکومتی نیز در پایانه‌ها حضور دارند که هیچگونه اجهافی در حق زائران عزیز انجام نشود.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیشترین ورودی و زائر طی ۲۴ ساعته آینده به کشور وارد شوند باتوجه به اینکه از ظهر امروز اربعین در کشور عراق تمام شود و از ساعت ۲ یا ۳ بعد از ظهر زائران شروع به ترک کردن کشور عراق می‌کنند به همین دلیل ۲۴ ساعت آینده بیشترین تعداد زائر را خواهیم داشت.
 
امانی افزود: تا روز شنبه آمادگی این را داریم که زائرانی که می‌خواهند با تأخیر وارد کشور شوند را با سرویس‌دهی مناسب به مقصد برسانیم.
 
وی در توضیح انجام تست کرونا از زائران در هنگام ورود به کشور از طریق مرز زمینی، گفت: همکاران وزارت بهداشت در دو مرز مهران و شلمچه مستقر شدند و به صورت غربالگری قرار است که تست کرونا را انجام دهند و اگر مورد مشکوکی ملاحظه کردند حتما اقدامات لازم را بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهند داد.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: توصیه می‌شود زائران محترم با زمان‌بندی مناسب به مرز‌ها تشریف بیاروند و جایگاه‌های استان‌های مختلف برای سرویس‌دهی مناسب برای عزیزان مشخص است و در صورت وجود مشکلی به همکاران ما در پایانه‌های مرزی مراجعه کنند ضمناً توصیه به زائران جدید که می‌خواهند در این ایام به مرز‌ها مراجعه کنند این است که باتوجه به دستورالعمل‌ها و اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین و اطلاعیه‌های دولت عراق اعلام کرده است هیچگونه پذیرش زائری در پایانه‌های مرزی انجام نخواهد شد و توصیه می‌شود که مردم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *