پیامدهای قطعی شبکه‌های اجتماعی در جهان؛ از حریم خصوصی تا دنیای سیاست

5:15 - 15 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۳۷۵۷
قطع چند ساعته برخی از رسانه‌های اجتماعی، پیامد‌های وابستگی ابعاد مختلف زندگی مردم جهان به این رسانه‌ها را آشکارتر کرد.
– قطع ناگهانی و ۶ ساعته چند رسانه اجتماعی، مخاطرات وابستگی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بیش از گذشته آشکار کرد.

به گزارش «بلومبرگ و میلتون»، بروز مشکل در چند رسانه اجتماعی اعم از واتس اپ، فیس‌بوک و اینستاگرام در روز دوشنبه، خدمات مورد استفاده بیش از ۲.۷۵ میلیارد نفر را در سراسر جهان از دسترس خارج کرد.

اعلام ۱۰.۶ میلیون گزارش از سراسر جهان مبنی بر اختلال در دسترسی به فیس‌بوک و به دنبال آن در واتس اپ و اینستاگرام رکوردی بی سابقه بود.
 
شاید مهم‌ترین موضوع در این رابطه اختلال در فیس‌بوک به عنوان یک غول اینترنتی است که دستکم در حال حاضر رقیب یا نسخه مشابهی ندارد؛ با وجود این که در هنگام اختلال در فیس‌بوک، استفاده از توییتر افزایش یافت.

مشکل شبکه‌ای رسانه‌های اجتماعی مذکور، در نقطه‎ای بی سابقه رخ داد؛ اندکی پیش از بروز این اختلال، افشاگری یک مقام سابق فیس‌بوک در کمیته فرعی سنا در مورد عدم اعتماد به این شبکه اجتماعی سود و منفعت محور و اولویت سود بر امنیت کاربران، انگیزه تنظیم کننده‌های اروپایی را برای مهار آن‌ها افزایش داد.

در همین حال، برخی از آن‌ها مانند فیس‌بوک در حال حاضر با تحقیقات ضد انحصاری و ضد تراست و نقض حریم خصوصی در سراسر اروپا مواجه هستند و حتی اتحادیه اروپا قصد دارد در ماه‌های آینده قوانین جدیدی را تنظیم کند که توانایی پلتفرم‌های قدرتمندی مانند فیس‌بوک را برای توسعه خدمات محدود کند.

البته قطعی ۶ ساعته رسانه‌های اجتماعی نام برده، پیامد‌های سیاسی نیز در پی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان صدور «دستورات دیجیتالی» جدید در ترکیه اشاره کرد.
 
در مجارستان، آلمان و نیجریه نیز پس از رویداد مذکور، انتقاد‌ها به نقش رسانه‌های اجتماعی در عرصه سیاسی افزایش یافت.
گروه‌های پیام رسان مانند واتس اپ به شکلی گسترده در سیاست استفاده می‌شوند؛ از گروه‌های کوچک حمایت از کارزار‌های انتخاباتی گرفته تا بحث‌های غیررسمی توسط سران ارشد کشورها.

با در نظر داشتن نقش این رسانه‌ها در سیاست و بحث‌های سیاسی به ویژه در شکل آنلاین، باید به پیامد‌های رویداد‌های مشابه در رسانه‌های اجتماعی توجه شود.

اختلال ۶ ساعته در دسترسی به رسانه‌های اجتماعی شاید برای نخستین بار، نقش داده شده به این رسانه‌ها در زندگی را آشکارتر کرد.
 
استفاده از این رسانه‌ها برای ورود به سیستم بسیاری از برنامه‌ها و سرویس‎ها، سبب شد تا اثرات غیرمنتظره در سراسر جهان مشاهده شود؛ مانند عدم امکان ورود افراد به تلویزیون‌ها هوشمند یا حتی برخی دیگر وسایل خانگی.

ضمن اینکه حریم خصوصی و امنیت افراد نیز در پی رویداد ۴ اکتبر (۱۲ مهر) با چالشی جدی مواجه شد؛ به این معنا که اعتماد به این که مکالمات پشت گذرواژه‌های قابل اعتماد انجام می‌شوند، نیز دیگر چندان قابل اعتبار نیست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *