فراز و فرودهای زاکربرگ؛ فیس‎بوک به کدام سو می‎رود؟

15:26 - 18 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۴۷۱۴
قطعی‎های اخیر در شبکه اجتماعی فیس‎بوک و برنامه‎های تحت نظارت آن واکنش‎های زیادی را در پی داشته است.
– تلاقی افشاگری‌ها علیه فیس‌بوک و قطعی پی در پی آن در روز‌های اخیر، گمانه زنی‌ها در مورد پایان کار این شبکه اجتماعی را تقویت کرده است.

به گزارش «گاردین»، فیس‌بوک هفته گذشته را با قطعی ۶ ساعته آغاز و با انتقاد شدید یکی از برندگان جایزه نوبل و افشاگری قابل توجه در آمریکا به پایان رساند.

در واقع شهادت‌های افشاگرانه علیه فیس‌بوک، فصل اول آغاز پایان فیس‌بوک را نشان می‌دهد؛ اتفاقی که قرار نیست امروز و فردا رخ دهد، اما تعمیق شکاف‌های بنیادی فیس‌بوک در هفته گذشته، از وقوع این اتفاق خبر داد.

ماسک فیس‌بوک در سال ۲۰۱۸ و در پی افشاگری علیه فرهنگ فاسد کننده این رسانه اجتماعی برداشته شد؛ هرچند حتی یک نفر از مقام‌های فیس‌بوک نیز تحت بازخواست قرار نگرفت و پرونده با پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون دلاری بسته شد اما «مارک زاکربرگ»، مالک فیس‌بوک و «شریل سندبرگ»، مدیر عملیاتی این رسانه نه برکنار و نه ناچار به پاسخگویی نشدند.

اما اکنون فیس‌بوک دچار مشکل شده است؛ این رسانه در کشور‌های مختلف با چالش‌های قانونی و نظارتی زیادی روبروست؛ در میانه چنین وضعیتی، نیروی کارش متزلزل و آشفته است؛ در واقع، بزرگ‌ترین نقطه ضعف فیس‌بوک در حال حاضر، همین موضوع است.

از سوی دیگر تفاوت اتفاق‌های اخیر برای فیس‌بوک با افشاگری‌های ۲۰۱۸، وجود شبکه‌ای از حامیان افشاگری از رسانه‌های اجتماعی است؛ تهدید‌های جدی نیز مدل تجاری فیس‌بوک را هدف قرار داده‎اند.

یکی از مهم‌ترین پرونده‌های علیه فیس‌بوک، رسوایی «کمبریج آنالیتیکا» است؛ پرونده‌ای که در آن سهامداران جدید فیس‌بوک براساس اسناد داخلی تازه فاش شده در «دِلاوِر» آمریکا، اعلام کردند که مدیران ارشد فیس‌بوک و اعضای هیئت مدیره به سرمایه گذاران دروغ گفته‎اند.
سازمان ملل نیز به تازگی دریافت که فیس‌بوک به تسهیل نسل کشی در میانمار کمک کرده است.
 
نقش فیس‌بوک در اعتراضات ۲۰۲۰ علیه کنگره آمریکا آشکار شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *