اجرای «غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» با رویکرد پیشگیرانه و فعال

13:21 - 19 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۰۱۲
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از اجرای طرح «غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» با رویکرد ساختاری، پیشگیرانه و فعال خبر داد.
-به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی در نشست کمیته اجرایی طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی ۵ استان پایلوت طرح برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعه‌ای بین المللی، ۵ درصد از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هستند و ۱۵ درصد دانش آموزان نیز دارای مشکلات یادگیری و توجه ناشناخته هستند.

وی افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه نمی‌کنند و از سپهر خدمات مداخله ای، بی بهره هستند

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد، گفت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری است و رویکرد سبب شناسانه، مبتنی بر درمان است.

وی افزود: طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری و مداخلات بهنگام موجب کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از گسترش مشکلات این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی می‌شود.

حسینی با بیان این که رویکرد حال حاضر مشکلات یادگیری رویکردی سبب شناسانه است گفت: در حال حاضر مشکلات یادگیری دانش آموزان پس از ورود به مدرسه شناسایی می‌شود و این دانش آموزان به ۷۹۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: شناسایی دیرهنگام دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری موجب خروج برخی از این دانش آموزان از نظام و تعلیم و تربیت، افزایش اضطراب، افزایش شکست‌های مکرر تحصیلی و تاثیر آن بر شخصیت دانش آموزان، آشفتگی در کارکرد و ساختار خانواده و درماندگی آموخته شده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که همه این‌ها ضرورت یک مداخله پیشگیرانه را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری با هدف مداخله پیشگیرانه شده است و فلسفه وجودی کار مورد تأیید تمامی متخصصین قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اجرای دقیق و به دور از شتاب زدگی طرح گفت: استفاده از نظرات منتقدین طرح غربالگری نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری موجب باروری آن شده است و رسیدن به اشتراکات ذهنی درون سازمانی نیز مهم‌ترین عامل پیشرفت این طرح است.

حسینی افزود: در مرحله اول طرح به صورت پیش پایلوت در پنج استان فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و البرز با غربالگری ۳۰ نوآموز و همچنین استفاده از ۳۰ دانش آموز مراکز مشکلات ویژه یادگیری اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: رفع اشکالات سامانه سیدا برای پیش دبستانی‌ها، وجود پایگاه‌های سنجش پیش دبستانی در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها و ترغیب خانواده‌ها و مدیران مراکز پیش دبستانی از جمله مؤلفه‌های اثر گذار در طرح غربالگری نوآموزان دارای مشکلات یادگیری است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: پس از شناسایی باید شیوه‌نامه مداخلات شناختی و توان‌بخشی برای نوآموزان در معرض مشکلات برای خانواده‌ها، مربیان مدیران مراکز پیش‌دبستانی نیز تدوین شود.

وی با اشاره به این که یکی از بسته‌های تحولی سال جاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، «بسته تحولی غربال و مداخله بهنگام برای نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» است، گفت: افزود: طراحی و محاسبه ویژگی‌های روان سنجی چک لیست غربال نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری و طراحی و بررسی محتوایی مداخله توان بخشی شناختی برای نوآموزان در معرض مشکلات ویژه یادگیری دو برنامه اصلی این بسته تحولی است.
 
بیشتر بخوانید:
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *