جزئیات تغییر نقشه ترانزیتی ایران - ارمنستان/ آغاز مقدمات انجام راه جایگزین/ آمادگی تهران برای مشارکت در ساخت مسیر خودرو‌های سنگین

12:19 - 19 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۰۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد انسداد در مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان برای ما پذیرفتنی نیست، اعلام کرد: کار بخشی از مسیر جایگزین آغاز شده است و برای مشارکت در احداث مسیر خودروهای سنگین نیز آمادگی داریم.
خیرالله خادمی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین وضعیت توافق ایران و ارمنستان برای ساخت مسیر ترانزیتی جایگزین برای استمرار مبادلات تجاری تهران - ایروان، گفت: در خصوص بحث مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان یک کریدور وجود دارد که عملاً از مرز نوردوز در استان آذربایجان شرقی کشورمان وارد کشور جمهوری آذربایجان می‌شود و از یک مسیر شمال به جنوب وارد ایروان و پس از آن وارد گرجستان شده و در نهایت به منطقه قفقاز و روسیه و از طرف دیگر به سمت اروپا امتداد پیدا می‌کند.
 
وی افزود: البته مسیرهای دیگری نیز وجود دارد، اما مسیر اعلامی از داخل خاک ارمنستان عبور می‌کند.
 
وی تاکید کرد: از مرز جمهوری اسلامی ایران تا ایروان - مرکز کشور ارمنستان - مسیری حدود ۴۰۰ کیلومتری وجود دارد که در حال حاضر در منطقه «گوریس - قاپان» ارمنستان قرار دارد اما پیرو اتفاقات اخیر، حدود ۲۱ کیلومتر آن در اختیار جمهوری‌ آذربایجان قرار گرفته  است.
 
خادمی اظهار داشت: در این مسیر ۲۱ کیلومتری که در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گرفته، این کشور در نقطه‌ای از آن، اقدام به ایجاد ورودی کرده و عوارض دریافت می‌کند.
 
وی افزود: این اقدام، علاوه بر عوارضی است که کشور ارمنستان مطابق ورود به یک کشور دریافت می‌کند. بنابراین طبق اقدام جدید جمهوری آذربایجان، کامیون‌های ایرانی هنگام ورود به ارمنستان باید عوارض مجدد پرداخت کنند.
 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تاکید کرد: این مسئله مورد اعتراض ایران  قرار دارد چرا که در حال حاضر ما عوارض ورودی به کشور ارمنستان را پرداخت می‌کنیم بنابراین برای محدوده کوتاه، امکان پرداخت مجدد عوارض از سوی کامیون‌های ما توجیهی ندارد.
 
خادمی اظهار داشت: به دستور وزیر راه و شهرسازی و پیشنهاد دولت، به منظور رفع این مشکل و بررسی وضعیت منطقه بازدید صورت گرفت و  جلسه‌ای با مسئولان کشور ارمنستان برای ارائه راهکار‌های رفع این مشکل تشکیل شد که اولین راهکار، احداث راه جایگزین در این مسیر بود.
 
وی تاکید کرد: با توجه به روش‌های مد نظر ما و اتفاق نظر کشور ارمنستان و برنامه‌های کشور ارمنستان و این که ما نیز آن برنامه‌ها را در نظر داشتیم به توافقاتی رسیدیم که به نظر می‌رسد توافقات خوب و موثری باشد و امیدواریم در آینده بتوانیم این مشکل را بین دو کشور حل کنیم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در هر صورت مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان مسیر ترانزیتی و کریدور اصلی برای کشور ما است که انسداد آن و دریافت عوارض اضافی در این مسیر پذیرفتنی نیست.
مسیر ارتباطی ایران و ارمنستان مسیر ترانزیتی و کریدور اصلی است و انسداد آن و دریافت عوارض اضافی در این مسیر پذیرفتنی نیست
 
وی با اشاره به بازدید از مسیر‌های جایگزین پیش بینی شده از سوی مسئولین کشور ارمنستان گفت: کار بخشی از این مسیر‌ها آغاز شده بود و از روز شروع بازدید‌ها تا حداکثر یک ماه آینده، مقرر شد راه جایگزین اولیه که در مراحل انجام آسفالت قرار داشت برای تردد کامیون ها، سواری و اتوبوس آماده شود.
 
خادمی افزود: ممکن است راه جایگزین برای برخی از خودرو‌های سنگین مشکل زا باشد که برای رفع این موضوع مسیر دیگری نیز پیش بینی شده است که ما نیز برای اجرای آن اعلام آمادگی کرده ایم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این مسیر نقاط حادثه خیز و پیچ و قوس‌های سخت وجود دارد که برای این موضوع جاده جایگزین دیگری به طول ۱۹ کیلومتر آغاز شده است که تا چند ماه آینده به اتمام می‌رسد.
 
وی گفت: کشور ارمنستان برای این که یک کشور ترانزیتی قلمداد شود یک کریدور جدیدی تعریف کرده است که از مرز گرجستان به ایروان و سپس به سمت مرز ایران کشیده می‌شود که موازی جاده قبلی است و با توجه به این که بخش‌های زیادی از جاده فعلی کوهستانی است و عبور از آن سخت است جاده جدید طراحی شده که کریدور خوب و با طراحی مهندسی است و طول مسیر را نیز خیلی کوتاه‌تر خواهد کرد.
 
خادمی گفت: قسمت شمالی این جاده از ایروان به گرجستان ساخته شده است و برنامه اجرایی جنوبی این مسیر از ایروان به سمت ایران در دو فاز برنامه ریزی شده که قطعه شماره ۴ است و طول مسیر را نصف می‌کند و برای ما بسیار موثر است، اما پروژه بسیار سنگینی است که قطعه اول ۶۴ کیلومتر بوده و ۱۵ کیلومتر آن از تونل و پل تشکیل شده است و اعتباری نزدیک به یک میلیارد دلار نیاز دارد.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما برای اجرای این مسیر استاندارد، پایدار و کوتاه‌تر اعلام آمادگی کرده ایم که از توان فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران برای تسریع در عملیات اجرایی و شروع زودتر پروژه و همچنین مشارکت در ساخت آن استفاده شود.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم در جلسات بعدی توافق سرمایه گذاری برای این پروژه صورت گیرد که در حال آماده سازی پکیج(مجموعه) همکاری با ارمنستان هستیم.
 
خادمی در انتها خاطر نشان کرد: با توجه به این که پروژه در داخل خاک ارمنستان اجرا می‌شود باید از اعتبارات و منابع کشور ارمنستان تامین شود، اما در این بین ایران برای کمک‌های فنی و اجرایی و مشارکت در پروژه اعلام آمادگی کرده است.
 
پیرو تحرکات جدید جمهوری آذربایجان در مرزهای شمال غرب کشورمان که منجر به اختلال در مرز نوردوز برای وسایل نقلیه ترانزیتی ایران شده است، رستم قاسمی وزیر «راه و شهرسازی» اخیراً ضمناً دستور به مدیرعامل شرکت ساخت و زیربناهای حمل‌ونقل جهت حل این موضوع، تأکید کرد در این خصوص به معاونان وزارتخانه مأموریت ویژه داده شد تا هرچه سریع‌تر مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و همچنین کریدور قفقاز حل شود. نقشه ترانزیتی آن منطقه به‌زودی کاملاً تغییر خواهد کرد، کسانی که در این خصوص شیطنت کرده‌اند باید بدانند هیچ راهی برای ما بسته نخواهد ماند، ولی پل‌های شکسته پشت سر آن‌ها به‌سادگی ترمیم نخواهد شد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *