سید حسن نصرالله: همه خواهان برگزاری انتخابات لبنان در موعد مقرر هستند

22:01 - 19 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۲۸۶
دبیر کل حزب الله گفت: در فضای سیاسی لبنان همواره این ادعا مطرح می‌شود که حزب الله به دنبال تعویق زمان انتخابات است، اما من از تمامی مسئولان می‌خواهم که انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود.

  - سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که شامگاه امروز دوشنبه داشت ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم به بررسی تحولات لبنان و منطقه پرداخت و ضمن معرفی موضوع انتخابات به عنوان محور اول سخنرانی خود تاکید کرد که اجرا کردن انتخابات در تاریخ مشخص خود اهمیت قابل توجهی دارد. 

وی اظهار داشت: البته در فضای سیاسی لبنان همواره این ادعا مطرح می‌شود که حزب الله به دنبال تعویق زمان انتخابات است، اما من از تمامی مسئولان می‌خواهم که انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود. ما فعلاً کسی را به تلاش برای تعویق زمان انتخابات متهم نمی‌کنیم و تصور می‌کنیم در حال حاضر همه تلاش می‌کنند انتخابات در زمان مقرر خود برگزار شود و ما نیز چنین خواسته‌ای را داریم.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3293397_261.mp4']

دبیر کل حزب الله لبنان به قانون انتخابات کنونی لبنان که در سال ۲۰۱۸ تصویب شد اشاره و تاکید کرد: ما پذیرفتیم که در آن قانون مجموعه‌ای از موضوعات را در نظر بگیریم. الان مسائل زیادی در میان احزاب مختلف و پارلمان مطرح شده و آن‌ها درخواست دارند که قانون کنونی تغییر کند. حقیقت موجود این است که در سال ۲۰۱۸ نیز این درخواست‌ها مطرح بود، اما در حال حاضر این موضوع شدیدتر شده است.

نصرالله در ادامه افزود: به این ترتیب ظلم و بی عدالتی علیه ما صورت می‌گیرد و ما فرصتی نخواهیم داشت که بتوانیم به صورت عادلانه و برابر تبلیغ کنیم و حتی آزادی برای انتخاب برای طرفداران ما وجود نخواهد داشت. با این وجود از آنجا که این بی‌عدالتی تنها متوجه ما است و در طرف مقابل منافع لبنان در این است که انتخابات در کشور‌های خارجی نیز برگزار شود، ما این موضوع را می‌پذیریم و مشکلی با آن نداریم. ما امیدواریم که تمامی لبنانی‌های خارج از کشور در انتخابات شرکت کنند و از این فرصت حقیقی خود برای رای دادن استفاده کنند.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد: ما برای اصلاح قانون اساسی به منظور تغییر سن رأی‌ و کاهش آن به ۱۸ سال، تلاش کردیم، اما متأسفانه بسیاری از فراکسیونها مخالف تغییر این سن هستند به جز حزب الله و جنبش امل.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی خود با اشاره به موضوع برق، بحران سوخت و اتمام گازوئیل نیروگاه‌های لبنان گفت: ارتش لبنان یک قدم بسیار خوب برداشت و ما از این اقدام تشکر میکنیم. ارائه برق باید یک اولویت مهم برای دولت باشد. باید یک جلسه فوق العاده در دولت تشکیل می‌شد که از صبح تا شب راهکار‌های حل این مشکل ارائه شود. چه معنی دارد که کشوری به صورت کامل در خاموشی مطلق فرو برود. این به معنای مرگ کامل است.

وی ابراز داشت که اتفاقات به وقوع پیوسته در لبنان موجب اعتراض مردم این کشور شده و همه به دنبال یک راه حل حقیقی هستند. اما این اتفاق باعث شده گروه‌های زیادی مسئولیت‌ها را به دوش یکدیگر بیاندازند و از مسئولیت خود در این رابطه فرار کنند. این موضوع باعث تنش در میان مردم در رسانه‌های ارتباط جمعی شده است.

نصرالله تاکید کرد: به طور معمول جلسه دولت لبنان روزهای چهارشنبه‌ برگزار می‌شود ما از دولت می‌خواهیم که این هفته به بررسی این موضوع بپردازند و بودجه‌ای را به منظور حل این بحران اختصاص دهند. امروز لبنان نمی‌تواند با چین یا روسیه و تیم ایران وارد گفتگو برای حل این بحران شود؛ چون آمریکا به مخالفت با آن می‌پردازد. اگر آمریکا مانع حل مشکل برق لبنان است، باید این مسئله به صورت علنی بیان شود تا اقدامات مقتضی انجام پذیرد. باید به پیشنهاد وزیر خارجه ایران برای حل مشکل برق لبنان، پاسخ داد.

دبیر کل حزب الله ادامه داد: تصور کنید که یک مسئول لبنانی از مسئول ایرانی بخواهد که وی از آمریکا درخواست کند تا به لبنان کمک کند. این دیگر چه مسئولیت‌پذیری است؟ باید مشکل برق به صورت بنیادین حل شود. آمریکا از نظر ما دشمن است و دشمن نیز هر کاری انجام می‌دهد. ولی کسانی که می‌گویند آمریکا همپیمانشان است، از این کشور معافیت بگیرند.

دبیرکل حزب الله همچنین اشاره کرد، من این احساس را دارم که یک بازی سیاسی در حال طراحی است که مانند بنزین و گازوئیل و مواد غذایی باشد. دولت می‌داند که به جایی خواهد رسید که باید تمام یارانه‌های خود را از این فرآورده‌ها بردارد.

نصرالله در ادامه افزود هروقت در مورد خصوصی سازی برخی نیروگاه‌های برقی در دولت صحبت می‌شود همیشه این ادعا‌ها مطرح می‌شود. معلوم نیست که خصوصی سازی نیروگاه‌های برق بر اساس منافع چه کسی است، اما به نظر میرسد یک بازی سیاسی دنبال می‌شود تا دولت را ناتوان نشان دهد تا نتیجه آن این باشد که مردم به خصوصی‌سازی نیروگاه‌های برق تن بدهند.

نصرالله همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به ارسال سوخت به لبنان، تأکید کرد: مرحله دوم از واردات سوخت، در اکتبر صورت خواهد گرفت. در مسئله سوخت نمی‌خواهیم با شرکت‌ها و پمپ بنزین‌ها رقابت کنیم، بلکه نیاز‌های ضروری را رفع کردیم.

وی با اشاره به کمک‌های ایران و سوریه برای انتقال سوخت به لبنان، تصریح کرد که همپیمانان مسئولان دولتی هیچ اقدامی در این زمینه برای این کشور انجام ندادند و میزان استقبال از سوخت ایران، بیش از حد انتظار بود. واردات گازوئیل در حال حاضر، اولویت دارد. شنیدیم که حکومت تصمیم دارد از ایران گازوئیل خریداری کند. ما از این مسئله حمایت می‌کنیم و تسهیلات لجستیک را برای آن تضمین می‌کنیم.

نصرالله در ادامه صحبت‌های خود به مسئله انفجار بیروت پرداخت و اظهار داشت: درخصوص پرونده تحقیق درباره انفجار در بندر، ما خواستار تحقیق هستیم و بر آن تأکید داریم و از تحقیق دست برنخواهیم داشت. قاضی کنونی به جای استفاده از اشتباهات قاضی قبلی، این اشتباهات را تکمیل و بدتر از او عمل کرد. ما از افرادی هستیم که از نظر روحی، سیاسی و رسانه‌ای، از انفجار بیروت، ضربه خوردیم. از دیدگاه انسانی نیز ما خواستار مشخص شدن حقیقت و بازخواست هستیم. برخی از خون شهدا و افراد زخمی در پی سوء استفاده‌های سیاسی هستند.

دبیر کل حزب الله همچنین خطاب به قاضی و بازپرس این پرونده گفت: اصل این است که جناب بازپرس، به خانواده‌های شهدا بگویی که چه کسی کشتی [حامل نیترات آمونیوم]را وارد بندر کرد... با دستور چه کسی وارد کرد؟ این‌ها سوالاتی است که قاضی پرونده باید به پاسخ آن برسد.قاضی پرونده نباید اشتباهات قاضی سابق را تکرار کند. بازپرس در پی تسویه حساب‌های سیاسی است.

وی در پایان اظهارات خود به انفجار شهر قندوز در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: در این انفجار ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند. دل انسان از دیدن این صحنه‌ها آزرده می‌شود. ما از دور با خانواده‌های مظلوم افغانستان همدردی خود را اعلام می‌کنیم، اما مهمتر از آن این است که مسئولان این انفجار باید مجازات شوند. داعش رسما مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است. داعش یک جنبش کاملاً وهابی است. ما باید این جنبش را جنبش وهابیت داعش بنامیم، چون تفکر آن‌ها وهابیت است و رفتار‌های آن‌ها تنها بر اساس تکفیر کردن و اختلاف نظر نیست، بلکه خون مردم دیگر را حلال کرده است.

سید حسن نصرالله آمریکا را مسئول اصلی این انفجار دانست و اظهار داشت: من پیش از خروج آمریکا از افغانستان هم به این نکته اشاره کرده‌ام که ما آمار و اطلاعاتی داریم که آمریکا داعش را از شرق فرات و عراق به افغانستان منتقل می‌کند. در آن زمان خیلی‌ها سوال می‌کردند که چرا باید آمریکا چنین کاری انجام دهد. در آن زمان هم داعش هیچ اقدام ضد آمریکایی در افغانستان انجام نداد، اما امروز مشخص شد که آن‌ها چه انگیزه‌ای داشتند. اگر می‌گویید من دشمن آمریکا هستم و چنین ادعایی را مطرح می‌کنم، پس وزیر خارجه ترکیه چه می‌گوید؟ او نیز اذعان کرد که آمریکا داعش را از شرق فرات به افغانستان منتقل کرده است. ‎

وی افزود: آمریکا در عین حال پیش از این در دوحه با طالبان مذاکره می‌کرد، اما یک دوره خروج خود از این کشور برنامه‌ریزی می‌کرد نقشه آن‌ها بروز جنگ داخلی در افغانستان است. آن‌ها عملیات‌های تروریستی زیادی را علیه غیر شیعیان نیز انجام داده‌اند. اما هدف از انفجار اخیر ضد شیعیان این است که کشور را به سمت جنگ داخلی پیش ببرند. آمریکا در زمینه این اقدامات مسئول است و دولت آمریکا و سازمان سیا و تمام کسانی که در حمایت از داعش دست دارند دربرابر تمام خون‌هایی که بر روی زمین ریخت مسئول هستند.

نصرالله گفت: نکته دیگری که به آن اشاره می‌کنم، حادثه‌ای بود که مدتی پیش در فلسطین اتفاق افتاد و شهید نزار بنات در فلسطین دستگیر و شهید شد. شاید تعجب آور باشد که چرا من الان این موضوع را مطرح می‌کنم. من ترجیح دادم که کمی صبر کنم، چون این موضوع کاملا داخلی است. اما امروز می‌خواهم چند دقیقه به این موضوع اشاره کنم که حق این شهید ادا شود. من از کسانی هستم که کلیپ‌هایی از این شهید را به یاد می‌آوردند و در جریان اظهارات و صحبت‌های او قرار گرفته بودم و خیلی به اندیشه‌ها و تفکر او در برابر مقاومت و رژیم اشغالگر صهیونیستی علاقه‌مند بودم. از شجاعت او خیلی تعجب می‌کردم، البته فکر نمیکردم که کسی از میان فلسطینی‌ها او را بکشد و تصور می‌کردم که اسرائیلی‌ها این کار را انجام دهند.

دبیر کل حزب الله تصریح کرد، من وظیفه خود دانستم که این صحبت‌ها را در مورد این شهید انجام دهم. من همدردی خودم را با خانواده این شهید اعلام می‌کنم. ما در سوگواری شما شریک هستیم و دولت فلسطین باید عدالت را در زمینه شهادت این شهید فلسطینی محقق کند و همه کسانی که در این جریان دست داشتند محاکمه شوند و این خون نباید هدر برود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *