پخش «سه‌شنبه ۱۴ جولای» به شبکه یک رسید

16:00 - 21 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۶۷۷
کارگردان مجموعه مستند داستانی «سه شنبه ۱۴ جولای» گفت: با توجه به گفت‌وگو‌هایی که با مدیریت شبکه اول سیما صورت گرفته قرار است مستند داستانی «سه شنبه ۱۴ جولای» از روز شنبه ۲۴ مهر ازشبکه اول روی آنتن برود.

- مجموعه مستند داستانی «سه شنبه ۱۴ جولای» که فیلمنامه آن به قلم سیدمحمدجواد حسینی به رشته تحریر درآمده با نگاهی به پرونده هسته‌ای ایران و بازخوانی عملکرد‌های گذشته کشور نسبت به این موضوع سعی دارد واقعیت‌های موضوع هسته‌ای کشور را مورد بررسی قرار دهد.

سید جواد حسینی کارگردان مجموعه مستند داستانی «سه شنبه ۱۴ جولای» در گفت‌وگو با میزان گفت: با توجه به گفت‌وگو‌هایی که با مدیریت شبکه اول سیما صورت گرفته قرار است مستند داستانی «سه شنبه ۱۴ جولای» از روز شنبه ۲۴ مهر ازشبکه اول روی آنتن برود.

این کارگردان تلویزیون پیش از این پیرامون این مجموعه تلویزیونی پیش از این گفته بود: نگارش فیلمنامه «سه سنبه ۱۴ جولای» خرداد ماه ۱۳۹۸ بر اساس متن پژوهشی که از پیش در اختیار ما قرار گرفته بود شروع شد. برای کشوری مثل ایران که در منطقه‌ حساس غرب آسیا قرار دارد؛ هرگونه رویداد داخلی و بین المللی دارای اهمیت است.

***بخش دیگر سریال «سه شنبه ۱۴ جولای» که اهمیت ویژه‌ای دارد؛ نحوه پرداخت به موضوع آن است؛ و کارگردان این مجموعه معتقد است تا زمانی که محتوا در قالب و فرم جذابی قرار نگیرد نمی‌تواند اثرگذار باشد؛ بنابراین یکی از بخش‌های این مجموعه که برای آن وقت زیادی صرف شده نگارش فیلمنامه و طراحی فرم آن بوده است.

از آنجا که کارگردان این مستند در زمینه تولید آثار نمایشی نیز تبحر دارد فیلمنامه‌‌ای مستند را بر اساس الگو‌های سینمای داستانی به نگارش در آورده و از طرفی با دراماتیزه کردن متن و ایجاد فرمی که مختص به همین اثر است سعی نموده فضایی ایجاد کند که برای مخاطب تازگی داشته باشد. البته پیچیدگی و بخصوص حساسیت موضوع باعث شده با احتیاط بیشتری از فرم استفاده کند تا قالب مستند حفظ شود.

طبق آخرین خبرها تولید این مجموعه که در قالب سه فاز و به مدت ۲سال طول کشیده است، در هر فاز شرایط به گونه‌ای ایجاب کرده که تغییراتی در بین عوامل صورت گیرد؛ منتهی در بخش تدوین و موسیقی نیما حسن دوست و آرش بادپا به طور ثابت حضور داشتند؛ که همین موضوع در کنار همراهی تهیه کننده و سایر عوامل؛ برای برنامه اثرات مثبتی در پی داشته است.

اما در ارتباط با احمد نجفی، به جهت کاراکتر منحصر به فردی که می‌توانست به عنوان یک محقق کهنه کار داشته باشد؛ برای مجموعه یک قدم رو به جلو محسوب شده و نقش جلیل فرجاد هم در بخش دیگری از مجموعه اهمیت دارد که علاوه بر تجربیات وی در سینما و تلویزیون؛ فعالیت‌های که در تئاتر داشته است برای این مجموعه از شرایط مطلوبی برخوردار بوده چرا که چارچوب و زاویه نگاهی که در ارتباط با نقش وی مشخص شده تا حدودی به درک چنین فضایی کمک می‌کند.

پژوهش این مجموعه حدود ۹ ماه به طور متمرکز به طول انجامیده است؛ از این رو در حین بازنویسی و نوشتن فیلمنامه اطلاعاتی کم و زیاد شده است و مصطفی کبیری علاوه بر اینکه یکی از نویسندگان این مجموعه به شمار می‌آید؛ پژوهش مستند را نیز بر عهده داشته همچنین مختار بلبل نیا و حسین مهری علی هم از دیگر نویسندگان مستند «سه شنبه ۱۴ جولای» هستند.

به جهت اهمیتی که مخاطب دارد در ساخت این مجموعه تلاش شده اثری تولید شود که علاوه بر روشنگری؛ به بخشی از دغدغه و سوالات مردم در ارتباط با این مورد خاص نیز پاسخ داده شود بنابراین مجموعه‌ مستند داستانی «سه شنبه ۱۴ جولای» با توجه به قالب ساخت آن؛ می‌تواند اقشار مختلف جامعه را مخاطب خود قرار دهد.

عوامل تولید این سریال عبارتند از: فیلمنامه و کارگردانی: سید محمدجواد حسینی، تهیه کننده: عباس هنرمند، مجری طرح: داود بابایی، مدیر پژوهش: مصطفی کبیری، نویسندگان: حسین مهرعلی و مختار بلبل نیا، تصویربرداری: محمد رضا اصغری، رسول داوری، تدوین: نیما حسن دوست، آهنگساز: آرش بادپا، مدیرجلوه‌های ویژه بصری: مسلم افشاری، طراح صحنه: شهرام قدیری، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد، مدیر صدابرداری: علی نوری

از بازیگران این سریال میتوان به احمد نجفی، جلیل فرجاد، فرامرز روشنایی، بهشته آلیان و مجتبی کریمی اشاره کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *