کارآفرینی با یک قیچی! / روایت بانویی که جز ۱۰ هنرمند شاخص جهان است

8:00 - 22 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۷۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرینان گل‌بهار گفت: برای شروع کار در رشته قطاعی به‌جز یک قیچی و پنس جراحی نیاز به هیچ سرمایه‌ای نیست و با دورریزها و مواد زائد می‌توان تولید آثار داشت.
گلبهار حیاتی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص نحوه فعالیت شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرین گل‌بهار، گفت: شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرین گل‌بهار بارها به‌عنوان تعاونی برتر شناخته‌شده و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعاونی برتر استانی شناخته‌شده است و شعار شرکت ما از هیچ به همه‌چیز رسیدن است.
 
وی افزود: ما تولید قطاعی و کلاژ داریم که  دورریزهای پارچه، سنگ، کاغذ، چرم و ... را به آثار هنری باارزش افزوده تبدیل می‌کنیم و در حال حاضر تمرکزمان روی قطعات پارچه است، زیرا بسیار مورد توجه قرارگرفته و هزینه تولید نیز ندارد و ما  دورریز خیاط‌خانه‌ها را به تابلو و کالاهای فاخر باارزش افزوده بالا تبدیل می‌کنیم.
 
حیاتی افزود: این تابلو‌ها با موضوعات متنوعی ازقبیل مناظر طبیعی، تصاویر مینیاتوری، آثار تاریخی و باستانی ایران و سایر کشور‌های جهان، پرتره و... از تکه پارچه‌هایی که عموماً از ضایعات خیاطی به‌دست می‌آید تهیه می‌شوند و رنگ‌آمیزی تابلو‌ها نیز با به‌کارگیری خود پارچه‌ها انجام می‌شود و تاکنون در نمایشگاه‌های بین المللی آلمان، اسپانیا، مجارستان، ترکمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، ترکیه و افغانستان به نمایش درآمده‌اند.

وی در خصوص روند آموزش این هنر بابیان این‌که برای آموزش این رشته‌ترمی ۵ میلیون تومان شهریه گرفته می‌شود، گفت: اما برای کسانی که استطاعت مالی برای پرداخت شهریه ندارند، ولی دوست دارند که کار یاد بگیرند آموزش رایگان به‌شرط اشتغال انجام می‌دهیم و با تولید اولین اثر توسط این کارآموزان دستمزد آن‌ها را پرداخت می‌کنیم ضمناً مکان آموزشگاه به‌صورت مجانی در اختیار کار آموزان قرار دارد و در حال حاضر ۵۰ نفر خانم به‌صورت مشاغل خانگی و کار در منزل با ما همکاری می‌کنند.

این بانوی کارآفرین گفت: شرکت ما به دلیل نوآوری جز شرکت‌های صنایع خلاق ایران است و ۲ سال پیش نیز در مسابقات جهانی رامبراند با تابلویی که ۱۰۰ هزار قطعه میلی‌متری پارچه در آن به‌کار رفته بودم شرکت کردم و این تابلو ۳ ماه در موزه سلطنتی هلند نصب شد و همان‌جا نیز به فروش رسید و  با شرکت در این مسابقه در میان ۱۰ هنرمند شاخص جهان قرار گرفتم.

مدیرعامل شرکت تعاونی هنرمندان کارآفرینان گل‌بهار، در خصوص مشکلات تولید گفت: خوشبختانه مشکل زیادی برای تولید نداریم و فقط شیوع بیماری کرونا باعث تعطیلی ۸ ماهه تعاونی ما شد، که خانم‌ها تولید در منزل را انجام می‌دادند اما مشکل اساسی ما در حال حاضر پرداخته ماهیانه ۱۵ میلیون تومان بابت اجاره مکان است و تابه‌حال هیچ حمایتی از ما انجام‌نشده است.

این بانوی هنرمند وی در خصوص هزینه انجام شروع کار در رشته قطاعی گفت: در این رشته برای شروع کار به‌جز یک قیچی و پنس جراحی نیاز به هیچ سرمایه‌ای نیست و با دورریزها و مواد زائد می‌توان تولید آثار داشت و تولیدات را کاربردی کرده‌ایم تا قیمت‌ها پایین بیاید و هم اقشار جامعه بتوانند این آثار را خریداری کنند.

بازرس اتاق تعاون خراسان رضوی در خصوص چگونگی عرضه محصولات در بازار، گفت: محصولات ما را بیشتر ارگان ها سفارش داده و خریداری می‌کنند به‌خصوص بانک توسعه تعاون سفارش‌های کاری زیادی به ما داده‌اند و با خرید محصولات بسیار ما را حمایت کردند و البته در پرداخت دستمزد هم خیلی عالی با ما همکاری می‌کنند  در  نمایشگاه‌ها بین‌المللی هم عرضه محصولات داریم که از طریق ارائه تولیدات در این نمایشگاه ها  فروش  عالی  و درآمد خوبی نیز داشته‌ایم.

این فعال بخش تعاونی در پایان اظهار کرد: به دنبال آموزش بانوان روستایی در حاشیه شهر و همین‌طور آموزش بانوان زندانی هستیم تا برای آموزش به زندان‌ها برویم و در قبال تولید آثار توسط این بانوان دستمزد به آن‌ها پرداخت خواهیم کرد، از طرفی آمادگی کامل برای آموزش رایگان به‌شرط اشتغال برای بانوان راداریم.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *