روز جهانی کچل‌ها و نکات مهم درباره کاشت‌مو

10:01 - 22 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۵۹۷۹
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
اغلب مردان کچل از رویش کم موهایشان شکایت دارند، اما شاید اگر بدانند در تقویم جهانی روزی هم به نام آنهاست دیگر به کچل بودن خود اعتراضی نداشته باشند

- روزنامه خراسان نوشت: امروز روز جهانی کسانی است که عده‌ای برق سرشان را مبنی بر خوش‌شانسی و برخی دیگر یک ضعف ظاهری می‌دانند. خود این افراد هم، بعضی‌هایشان کم مویی را بخشی از استایل خاص خودشان قلمداد می‌کنند و معتقدند خوش تیپ‌تر شدند و تعدادی هم از آن رنج می‌برند.

انصافاً کچل خوش تیپ کم نداریم، از منصور ضابطیان گرفته تا جیسون استتهام و به خصوص امیر آقایی. طوری که خیلی از کچل‌ها نیازی به کاشت مو نمی‌بینند و خیلی از کم مو‌ها، همان مقدار اندک را می‌تراشند تا کلا کچل شوند.

خلاصه ۱۴ اکتبر، روز جهانی کچل‌هاست، روزی مختص افرادی که زیبایی ظاهری‌شان به مو‌های سرشان گره نخورده است. همان طور که گفتیم تا دل‌تان هم بخواهد، آدم معروف، موفق، سرشناس و ... داریم که سرشان مو ندارد. در این بین به واسطه موفقیت پزشکان ایرانی در این زمینه، توریسم سلامت چند سالی است که حسابی در حوزه کاشت مو رونق گرفته و آن‌طور که منشی یکی از کلینیک‌های تخصصی کاشت‌مو در تهران می‌گوید، مراجعه‌کنندگانی از کشور‌های دور و نزدیک مثل کویت، آلمان، عراق و ... داشتند که از طریق سایت یا دوستان‌شان با مجموعه ایرانی آشنا شدندو برای کاشت‌مو مراجعه کردند. به بهانه این روز جهانی، در پرونده امروز زندگی‌سلام، گفت‌و‌گویی با یک پزشک داشتیم که در مرکز تخصصی کاشت‌مو کار می‌کند، تا افرادی که به دنبال دانستن نکاتی در این زمینه هستند با جزئیات آشنا شوند.

بین ۵ تا ۱۱ میلیون هزینه دارد

برای شروع با چند کلینیک معروف در کشور تماس می‌گیرم. مدام پشت خط می‌مانم، چون خط‌ها مشغول است. ظاهرا همه‌شان پر تشریفات هستند، به زبان عربی و انگلیسی مشتری دارند، فرستادن عکس سر برای شروع هر مکالمه‌ای را ضروری بیان می‌کنند و .... مسئول پذیرش کلینیکی در شیراز می‌گوید:کاشت مو توسط تکنسین و نه متخصص پوست‌و‌مو انجام می‌شود که باید دارای مدرک در شاخه‌های پیراپزشکی باشد. او هزینه این کار را بعد از دیدن سر مشخص می‌کند، اما به طور کلی، آن را بین پنج و نیم تا یازده و نیم میلیون تومان برآورد می‌کند و می‌گوید:برای خانم‌ها به دلیل مسائل هورمونی و حساسیت روی تیغ‌زدن کل سر، کاشت انجام نمی‌دهند.»

همه افراد امکان کاشت مو ندارند

در ادامه به یک مرکز تخصصی کاشت‌مو در مشهد می‌روم تا از متخصصان درباره چند و، چون انجام این عمل بپرسم. دکتر «الهه نخعی»، پزشک عمومی حدود ۶ سال است که در این زمینه فعالیت دارد. او  می‌گوید: ««برای انجام کاشت مو در ابتدا می‌بایست فرد توسط پزشک معاینه و ویزیت شده باشد. در صورتی که از نظر علمی بیمار شرایط انجام پیوند مو را از نظر پزشک دارا بود، کاشت مو به وی پیشنهاد خواهد شد. توجه داشته باشید که انجام عمل کاشت مو حتما باید در درمانگاه تخصصی پوست و مو و زیر نظر متخصص پوست انجام شود. در افرادی که واجد شرایط کاشت مو نیستند، سعی می‌کنیم با مزو‌تراپی (مواد معدنی را توسط سوزن به ریشه مو می‌رساند) و prp به تقویت رویش مو کمک کنیم.»

روش تخصصی کاشت مو چگونه است؟

به عکس‌های روی دیوار کلینیک نگاه می‌کنم و تغییرات را آن‌قدر ملموس می‎‌بینم که کنجکاوی‌ام درباره نحوه انجام این روش بیشتر می‌شود. «نخعی» درباره روش انجام کاشت‌مو ادامه می‌دهد: «شروع فرایند کاشت مو به این صورت است که در آن توسط میکروموتور‌های مخصوصی از ناحیه پشت سر دانه دانه گرفت‌ها را (از یک تا ۴ فولیکول مو را گرفت می‌گویند)، بیرون می‌کشیم و در پلیت حاوی نرمال سالین به عنوان محیط زنده قرار می‌دهیم که از این نظر می‌توان کاشت را (نوعی پیوند) دانست. بعد از آن مو‌ها تا سالیان سال در سر فرد، افشان و پابرجا می‌ماند».

خیلی از تبلیغات این حوزه غیرواقعی است

«همه‌مان افرادی را می‌شناسیم که آرزوی دیرینه شان تنها پدیدار شدن چند تار مو روی فرق سرشان است، اما آیا این روش برای تمام افراد قابل اجراست؟ بخشی از فاکتور‌های مهم برای کاشت مثل جنس پوست، نوع گرفت و بانک مو منحصر به فرد است و ما قادر به تغییرش نیستیم، اما تمام سعی‌مان را می‌کنیم آن بخشی را که به ما مربوط است به بهترین نحو انجام بدهیم. برای مثال مهارت و هنردست تکنسین است که با جاگذاری دقیق تار‌های مو از تراکم بالا به پایین، ایده‌آل‌ترین نتیجه را به ارمغان بیاورد». دکتر در این باره توضیح می‌دهد: تفاوت گرفت برخی افراد مثل تفاوت نخ ابریشم و کامواست اگر گرفت تکی باشد تراکم و وسعت کمتری را پوشش می‌دهد و اگر ضخیم باشد، می‌توان آن‌ها را دور از هم کاشت تا مساحت بیشتری را پوشش دهند. او ضمن گله‌مندی از برخی تبلیغات غیرواقعی می‌گوید: «قول کاشت ۲۰ هزار گرفت که در بعضی کلینیک‌ها می‌بینیم غیرعلمی است چراکه پیش از برداشت هیچ‌چیز مشخص نیست و نمی‌توان درباره آن قطعی نظر داد. همچنین برداشت از ساق پا، کتف، ریش، قفسه‌سینه هم قابل انجام است که تحت تاثیر هورمون‌ها تا یک سال می‌ریزد و در سر نتیجه و دوامی ندارد».

ریزش مو اغلب علت هورمونی دارد

از دکتر نخعی درباره دلایل ریزش مو هم می‌پرسم که می‌گوید: «ریزش مو اغلب علت هورمونی دارد که درمانی به جز کاشت هم ندارد. به طور کلی بانک مو در پشت سر افراد است و، چون حساسیت کمتری به هورمون مردانه دارند، مقاوم‌ترند. ما از هر دسته تار مو در این قسمت فقط چند تار را برمی‌داریم، چون جایشان مویی در نمی‌آید و فقط منطقه خالی توسط مو‌های اطراف پوشیده می‌شود. در ضمن به کسانی با بانک موی ضعیف، اصلا کاشت را توصیه نمی‌کنیم».

کاشت مو در گذشته دردناک بود و زمان‌بر

از خانم دکتر درباره روش‌های این کار می‌پرسم که توضیح می‌دهد: «تکنیک‌ها از گذشته تا به حال رشد چشمگیری داشتند. در گذشته از روش جراحی برای برداشت مو‌ها از ناحیه بانک مو استفاده می‌شد. مدتی بعد پانچ‌دستی اختراع شد که برداشت را دانه‌دانه انجام می‌داد. با این که ریسک عفونت و خونریزی و درد را کاهش داد، اما بسیار زمان‌بر محسوب می‌شد. در ادامه، میکروموتور‌ها تحولی در سرعت بخشی این فرایند ایجاد کردند. با آن‌ها، برداشت تا دو برابر افزایش یافت که در وقت، صرفه‌جویی چشمگیری بود. همین‌طور بی‌حسی موضعی، بدون درد و دوره ترمیم یک هفته‌ای محبوبیت این روش را افزایش داد».

یک تا ۴ جلسه ۷ ساعته زمان می‌برد

خانم دکتر درباره مدت زمانی که این کار طول می‌کشد، می‌گوید: «هر کار زیبایی، ریسک عفونت و خونریزی دارد، اما اگر در محیط استریل و توسط متخصص انجام شود، ریسک کمتر خواهد شد. در این کار، بیمار حین انجام عمل مقداری خون از دست می‌دهد. همچنین آزمایش قبل کاشت مو الزامی‌است و شامل آزمایش خون‌ساده، تست کرونا و ... می‌شود تا سابقه بیماری‌های خونی مثل هموفیلی، فقر آهن و هپاتیت بررسی شود. مدت زمان لازم برای این کار هم به وسعت کاشت و بانک موی فرد متفاوت و بین یک تا چهار جلسه است. کاشت از صبح تا عصر، ۶ تا ۷ ساعت زمان می‌برد و پانسمان روی سر فرد فقط در همان روزهاست. در مراحل بعد از کاشت ۲، ۳ هفته اول مو‌ها با رشد قابل‌توجهی درمی‌آید و بعد از آن وارد فاز ریزش می‌شود که نوعی شوک طبیعی بدن است. در برخی افراد علاوه بر مو‌های کاشته‌شده، مو‌های خود فرد هم می‌ریزد. این روند طبیعی و واکنش فیزیولوژیک بدن است و درمانش صبر معمولا ۹۰ روزه می‌خواهد. بعد از ۳ ماه مو‌ها مجدد و آهسته وارد فاز رویش می‌شوند. در پایان ماه پنجم، ۶۰ درصد مو‌های کاشته شده در می‌آید که همین هم ظاهرشان را عالی می‌کند و نتیجه نهایی بعد از یک سال در ظاهر فرد قابل رویت است. موی انسان چرخه رشد، استراحت و ریزش دارد که شامل مو‌های کاشته شده هم می‌شود و ریزش حتی ۱۵۰ تار مو در روز طبیعی است و نباید نگرانش شد».

کاشت‌مو برای بانوان هم داریم؟

کاشت مو در بانوانی که ریزش موی هورمونی یا آندروژنی دارند، توصیه می‌شود. دکتر نخعی کاشت مو را در کشور‌های دیگر، عملی پرزحمت، گران و لاکچری می‌داند که در ایران با پنج و نیم تا شش و نیم میلیون انجام می‌شود. او می‌گوید: «بعضی‌ها آن قدر تغییر می‌کنند که بعد از مراجعه خودمان هم آن‌ها را نمی‌شناسیم.

باور‌های غلط را کنار بگذارید

برای هزاران سال، باور‌های نادرستی درباره علت طاسی وجود داشت و افرادی که طاس بودند توسط دیگران مسخره می‌شدند. به عنوان مثال ارسطو زمانی تصور می‌کرد که کچلی به دلیل روابط جنسی به وجود می‌آید. در زمان روم باستان سربازانی را که کچل بودند مجبور می‌کردند کلاه‌خود‌های آهنی بر سرشان بگذارند و به همین دلیل همیشه در برابر دیگر هم‌قطاران‌شان خجل بودند. به عنوان نمونه مردم در گذشته اعتقاد داشتند خشکی سر علت اصلی طاسی است. فرضیه دیگری هم آلودگی هوا و آرایش اشتباه موی سر را مقصر قلمداد می‌کرد. در سال ۱۸۹۷ میلادی موجی از ترس، جامعه جهانی را دربرگرفت؛ چرا که یک متخصص پوست و موی فرانسوی اعلام کرد علت اصلی طاسی مردان را کشف کرده است: یک میکروب. در واقع این فرضیه اشتباه را یک پزشک فرانسوی بر سر زبان‌ها انداخت. علاوه بر این باور‌های اشتباه، بعضی افراد هم تصور می‌کنند که کچلی دشمن موفقیت است! دوئین جانسون معروف به «راک»، زین‌الدین زیدان، بروس ویلیس بازیگر معروف آمریکایی، روبرتو کارلوس، منصور ضابطیان، پیرلوئیجی کولینا و. نمونه‌هایی هستند که این باور را نقض می‌کنند و نشان می‌دهند که موفقیت به این موضوع گره نخورده است.

محققان: کچل‌ها از نظر دیگران باهوش‌تر و موفق‌ترند

برای بسیاری از مردان، کچلی موضوع حساسی محسوب می‌شود، چون ممکن است تصور کنند این امر از جذابیت آن‌ها کم می‌کند. با این حال، تحقیقات نشان داده هیچ دلیلی برای این طرز فکر خود تخریب‌گرانه وجود ندارد. یکی از معتبرترین تحقیق‌های صورت گرفته در این‌باره نشان می‌دهد مردان کچل در مقایسه با دیگر مردان از دید دیگران جایگاه بالاتری به لحاظ اجتماعی دارند. محققان یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه مکزیک متوجه شدند گرچه مردانی که مو دارند از جذابیت بیشتری برای دیگران برخوردارند، اما درباره مردان کچل احتمال این که از نظر دیگران فردی با جایگاه اجتماعی بالاتر تلقی شوند بیشتر است.

محققان در این پژوهش از گروه مورد تحقیق خود خواستند بر اساس ۴ معیار به شرکت‌کنندگان مرد امتیاز دهند: جذابیت، پرخاشگری، سازگاری و پختگی. به برخی از افراد گروه، تصاویر مردانی را نشان دادند که مو داشتند و به بقیه افراد عکس‌های همان مردان را نشان دادند که مو‌های آن‌ها به صورت دیجیتالی حذف شده بود. نتایج غیرمنتظره بود، مردان کچل باهوش و مردانه ارزیابی شده بودند. نتایج تحقیق مذکور را تحقیق دیگری هم اثبات کرد. این تحقیق ثابت کرد مردان کچل از نظر اغلب افراد قوی‌تر، مقتدرتر و موفق تر‌اند. دانشمندان با تحلیل داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی که با شرکت ۲۰ هزار نفر صورت گرفته بود، به این نتایج رسیدند.


برچسب ها: اخبارسلامت کچلی

مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
0
چرا روز کچل تو ایران جشن نمی گیرند و تو پارکی از کم موها دعوت نمیشه دور هم باشند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *