دیدار معاون امور فرهنگی با ستاد هماهنگی توسعه روستایی

12:26 - 28 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۵۶۶
دیدار اعضای ستاد هماهنگی توسعه روستایی با یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی روز یکشنبه (۲۵ مهرماه) در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

- طبق اعلام روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا برزگر، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در این دیدار با اشاره به نقش تسهیلگری برای ساماندهی روستا‌ها گفت: با توجه به حضور ۲۵ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی، برنامه‌ریزی برای توزیع منابع در بخش‌های توسعه یافته و کمتر توسعه یافته ضرورت دارد تا گامی برای بهبود شرایط در روستا‌ها انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های خوب فرهنگی که در روستا‌ها انجام شد، برگزاری جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب بود. برگزاری این جشنواره تاثیرات خوبی در ترویج کتابخوانی در روستا‌ها داشت و شور و شوقی در آنجا به راه انداخت.

برزگر با اشاره به فعالیت‌های نهاد‌های مختلف در حوزه فرهنگ و ساماندهی آن‌ها در دولت قبل گفت: برای جلوگیری از موازی کاری در فعالیت‌هایی که در روستا‌ها از سوی نهاد‌های مختلف انجام می‌شد، در دولت قبل طرح «بسته فرهنگی روستا» به دولت عرضه شد و پس از مطالعه و بررسی در کمیسون فرعی و اصلی به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه اولویت‌هایی تعریف شد و یک نهاد به عنوان متولی و چند نهاد در مقام همکار مشخص شدند تا از این طریق هماهنگی در فعالیت‌ها ایجاد شود.

وی ادمه داد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده روزی به نام روستا‌ها در تقویم به ثبت رسید تا از این طریق فضایی برای تبادل نظر میان نهاد‌هایی که در روستا‌ها فعالیت دارند ایجاد شود و فضایی برای برنامه‌ریزی بهتر بوجود آید.

ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه کتاب از معدود ابزار‌هایی است که نهاد‌های مختلف بر سر ترویج آن با هم اشتراک نظر دارند گفت: معاونت امور فرهنگی در توجه به روستا‌ها را در رویکرد‌های برنامه‌ریزی خود قرار داده و برای این منظور در چند سال گذشته نیز بیشتر منابع بودجه این معاونت به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: با فعالیت‌هایی که در این سال‌ها با جشنواره‌های «پایتخت کتاب ایران»، «روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب» و «جام باشگاه‌های کتابخوانی» در کشور انجام شده، کتابخوانی به یک مطالبه جدی در روستا‌ها تبدیل شده است.

حیدری با اشاره به تجربه همکاری با نهاد‌های دیگر برای تجهیز کتابخانه‌های روستایی گفت: مدتی پیش طرح «با کتاب می‌شه» برگزار شد و طی این طرح ۸۰۰ هزار نسخه کتاب جمع‌آوری و به روستا‌ها ارسال شد.

هادی آشتیانی؛ مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های روستایی گفت: تقریبا ۷۸۰ کتابخانه روستایی در کشور وجود دارد که همه آن‌ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده‌اند. همچنین ۳۴ کتابخانه سیار داریم که بین ۶ تا ۱۰ روستا در حال خدمات‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اعزام مشاوران به روستا‌ها و جمع‌خوانی کتاب از دیگر اقداماتی است که نهاد کتابخانه‌ها در روستا‌ها انجام می‌دهد.

اسماعیل زیارتی؛ رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل ۳۷ هزار دهداری در سراسر کشور گفت: توسعه پایدار در روستا‌ها بدون فرهنگ ابتر خواهد بود.

وی ادامه داد: به جای هزینه‌های بسیار در مقصد‌های مهاجرپذیر باید تلاش شود در مبداء مهاجر‌فرست سرمایه‌گذاری کنیم و مسایل و مشکلات را در آنجا پیگیری کنیم.

یوسفیان، مدیر توانمندسازی بازار صندوق کارآفرینی امید کشور نیز گفت: تفاهم‌نامه‌ای برای کسب و کار‌های روستایی و عشایری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، اما متاسفانه عشایر بهره چندانی از این حوزه نبرده‌اند و لازم است برنامه‌ریزی برای این منظور تحقق این هدف صورت پذیرد.

سعید سعادتی، معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز گفت: در سال‌های اخیر با رایزنی‌هایی که انجام شد میزان بودجه از یک میلیارد تومان به تقریبا پنج میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در آن «بسته فرهنگی روستا» مسئولیت امور فرهنگی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا فعالیت‌های نهاد‌های دیگر را رصد و بررسی کند.

یاسر احمدوند در پایان این جلسه با تشکر از زحمات نهاد‌های دیگر در روستا‌های کشور گفت: هماهنگی دستگاه‌های مختلف در فعالیت‌های مربوط به روستا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام خواهد شد. امیدواریم با انجام بیشتر خدمات موثرتری به جامعه روستایی ارایه شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *