اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با کنگو

13:15 - 28 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۶۸۱
دسته بندی: سیاست
رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ایران آمادگی دارد بستر‌های حقوقی لازم را برای گسترش همکاری با جمهوری دموکراتیک کنگو به ویژه بنیاد پاتریس لومومبا، در در دانشگاه مطالعات بین‌الملل وزارت امور خارجه، فراهم کند.

محمدحسن شیخ‌الاسلامی در ابتدای مراسم بزرگداشت «پاتریس لومومبا» اولین نخست وزیر فقید جمهوری دموکراتیک کنگو که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور رولان لومومبا فرزند ارشد وی در تهران، اظهار داشت: زمینه‌های مناسبی برای برقراری روابط علمی و پژوهشی بین ایران و کنگو وجود دارد و ما علاقه خودمان را برای همکاری با این کشور اعلام می‌کنیم.

اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با کنگو

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران آمادگی دارد بستر‌های حقوقی لازم را برای گسترش همکاری با جمهوری دموکراتیک کنگو به ویژه بنیاد پاتریس لومومبا، در دانشگاه مطالعات بین‌الملل وزارت امور خارجه، فراهم کند.

رولان لومومبا در ادامه این مراسم با بیان اینکه پاتریس لومومبا ایده‌هایی شبیه به ایده‌های جمهوری اسلامی داشت، اضافه کرد: او به دنبال حمایت از اقشار پایین‌دست جامعه بود و زندگی خود را برای آزادی فدا کرد. فکر می‌کنم در ایران به اندازه کافی شناخته شده است. من به خاطر احترامی که به او قائل شدید و یکی از خیابان‌های بزرگ خود را به اسم پاتریس لومومبا نامگذاری کردید تشکر می‌کنم.
 
اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با کنگو

وی افزود: بعد از قتل، پاتریس لومومبا در سال ۱۹۶۱ به خاک سپرده شد، اما بعد نبش قبر صورت گرفت و جسد او را در اسید حل کردند و در واقع به دنبال آن بودند که آثار وی را از بین ببرند، اما خانواده او به مبارزات خود ادامه دادند.

فرزند پاتریس لومومبا با بیان اینکه ما به تازگی موفق شدیم به دو تکه باقیمانده از جسد ایشان دست پیدا کنیم که نزد قاتل باقی مانده بود، گفت: ما اعتراض خودمان را نسبت به مقامات بلژیک اعلام کردیم و بعد از ۶۱ سال دولت بلژیک قبول کرد تکه‌های جسد را به خانواده لومومبا بازگرداند.

رئیس بنیاد پاتریس لومومبا بیان داشت: زمانی که لومومبا به شهادت رسید، فقط یک فرد متعلق به خانواده نبود و یک فرد دولتی بود. علیرغم اینکه هنوز بعد از گذشت ۶۰ سال پس از مرگش هنوز هم در کشور فراموش نشده است.
 
اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با کنگو

رولان لومومبا با بیان اینکه ما حالا می‌خواهیم بعد از ۶۰ سال برای او مراسم خاکسپاری برگزار کنیم، تصریح کرد: قرار بود این مراسم در ۹ تیر ۱۴۰۰ برگزار شود که به دلیل کرونا برگزار نشد و این مراسم در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۲ مطابق با ۲۷ دی ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. پادشاه بلژیک، برخی از سران کشور‌های آفریقایی و مطمئناً تعدادی از مقامات ایرانی هم در آن حضور خواهند داشت.‌ این موضوع به نوعی پیروزی برای ما محسوب می‌شود که می‌توانیم جد بزرگ جوانان کنگو و خانواده لومومبا را به خاک بسپاریم.

وی تاکید کرد: ما از ایران و به ویژه کشور‌های ترقی‌خواه دعوت می‌کنیم تا در این مراسم حضور داشته باشند و بتوانیم یک عکس یادگاری از همه آن‌هایی که علیه ظلم می‌جنگند داشته باشیم. فکر می‌کنم در آن تاریخ روح لومومبا در آرامش خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره برقراری روابط اقتصادی در زمینه‌های فنی و مهندسی و انتقال فناوری و اطلاعات با ایران، گفت: یکی از اهداف من از سفر به ایران مسائل اقتصادی است. الان که بعد از بیست سال دوباره به ایران آمده‌ام می‌بینیم پیشرفت‌ها چشم‌گیر است و ایران توانسته با وجود همه تحریم‌ها به دستاورد‌های زیادی دست پیدا کند.

لومومبا اضافه کرد: ما کشور ثروتمندی هستیم و ۶۵ درصد از نیاز‌های خود را وارد می‌کنیم. بیشتر محصولاتی که ما از چین، هند و اروپا وارد می‌کنیم در ایران تولید می‌شود و می‌توانیم نیاز‌های خود را از طریق روابط تجاری و اقتصادی با ایران تأمین کنیم.
 
اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با کنگو

رولان لومومبا در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش CIA در قتل و دستگیری پاتریس لومومبا، گفت: کمیسیونی برای بررسی قتل لومومبا تشکیل شد. این کمیسیون حدود یکسال تحقیق کرد. زمانی که گزارش داد من و برادرم به بلژیک رفتیم تا ببینیم به چه مواردی در این گزارش اشاره شده است. بلژیک گفت در این قتل نقش داشته است و در پارلمان اشاره کردند که در این ماجرا تنها نبودند و البته به نقش کشور دیگری اشاره نکردند.

رئیس بنیاد لومومبا اضافه کرد: بیان شده بود که رئیس جمهور آمریکا هم حضور داشته و دستور این قتل را صادر کرده است، ولی در این میان فقط بلژیکی‌ها بودند که به صورت علنی نقش خود را اعلام کردند و اینطور نبود که آمریکایی‌هایی به طور رسمی آن را بپذیرند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با تفاوت آفریقای گذشته با آفریقای امروز، گفت: تفاوت در این است که آن زمان خط میان آفریقایی‌ها و استعمارگران مشخص نبود و ما یک طرف بودیم و استعمارگران در طرف دیگر قرار داشتند. در واقع خط و خطوط مشخص بود و این به نوعی مبارزه ما با لیدر‌ها و رهبران پایه‌گذار را راحت می‌کرد.

لومومبا اضافه کرد: امروز وضعیت پیچیده‌تر شده و استعمارگران هم در ذات خودشان به کمال رسیده‌اند، پاتریس لومومبا قبل از مرگش اشاره کرده بود که توسط سیاه‌پوستی کشته می‌شود که سلاح خود را از یک سفید پوست گرفته است. ماهیت مبارزه تغییر کرده و راهبرد ما هم باید تغییر کند.
 
اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های پژوهشی با کنگو

حسین گیوزاد سفیر پیشین ایران در کنیا در ادامه این مراسم، تصریح کرد: ما در این جلسه حضور پیدا کردیم که یاد شهید راه آزادی، نخست‌وزیر فقیر کنگو را گرامی بداریم. آوازه ایشان و مبارزات ضد استعماری‌شان در دهه ۵۰ الهام‌بخش مردم آفریقایی بود و قلب میلیون‌ها آفریقایی و مردم کشور‌های دیگر تسخیر کرده است.

وی اضافه کرد: رهبران جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان سنبل نهضت آزادیخواهی از لومومبا یادکرده‌اند و نقش مهمی از انتقال کنگو از یک کشور تحت استعمار به یک کشور مستقل ایفا کرده است. ایدئولوژی که او دنبال می‌کرد طرفداری از آفریقا (پان آفریکانیسم) بود و حزبی که بنیان گذاشت بر خلاف سایر احزاب در کنگو حزبی بر پایه آزادیخواهی، احترام به حقوق مردم، آفریقایی‌گری و آزادی آفریقا بود که در بین مردم طرفدار زیادی پیدا کرد.

گیوزاد با بیان اینکه در دوران نخست‌وزیری ایشان، دولت بلژیک را به چالش کشیدند و برای رفاه مردم کنگو، مبارزه‌ای بی‌امانی را شروع کردند، گفت: در کنار این مبارزه در داخل، ایشان حامی و طرفدار و پشتیبان آزادیخواهان و کشور‌های آفریقایی برای پایان دادن به استعمار بودند. در واقع آقای لومومبا از حامیان این مبارزات به حساب می‌آمد. ایده و افکار لومومبا نه تنها از بین نرفت بلکه در سرتاسر گیتی منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت.

محمد نیکخواه سفیر پیشین ایران در نیجر نیز در ادامه مراسم بزرگداشت نخست وزیر فقید جمهوری دموکراتیک کنگو، گفت: همه ما وظیفه داریم از این شخصیت‌های آزادیخواه یاد کنیم و اجازه ندهیم که فراموش شود چرا که ما به یاد آن‌ها و تجربیات آن‌ها نیازمندیم.

در این مراسم، تعدادی از سفرای پیشین ایران در کشور‌های آفریقایی و همچنین تعدادی از کارشناسان مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *