ایران ۱۱ میلیون مجرد دارد!

14:20 - 28 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۶۹۳
یک کارشناس جمعیت گفت: در حال حاضر بیش از ۹ میلیون نفر از جوانان در سن ازدواج و مجرد هستند و به این افراد اگر ۲ میلیون نفری که در آستانه تجرد قطعی هستند را اضافه کنیم، تعداد جمعیت مجرد کشور به ۱۱ میلیون نفر خواهد رسید.

_ آنا نوشت: احمد عبادی‌فر با بیان اینکه مشکلات موجود در کشور جوانان را از ازدواج دور کرده است، گفت: گرانی‌های موجود در کشور و عدم تأمین مسکن و نبود اشتغالی مناسب با درآمدی پایدار از دلایلی محسوب می‌شود که جوانان را از ازدواج و رسیدن به آرامش فکری دور کرده است و این موضوع موجب بالا رفتن سن ازدواج در کشور شده است که می‌تواند زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور را فراهم کند.

وی تصریح کرد: جوانانی که به موقع ازدواج نمی‌کنند، رفته رفته از لحاظ سلامت روانی، جسمی و فکری دچار آسیب‌هایی می‌شوند؛ به‌طور کلی به آرامش نخواهند رسید. هر فرد، گروه، سازمان یا نهادی که زمینه ازدواج جوانان را سخت کرده، باید پاسخگوی وضع موجود باشد و امیدواریم دولت جدید موانع پیش پای جوانان برای ازدواج را از میان بردارد.

این کارشناس جمعیت با اشاره به قانون تسهیل ازدواج اظهار کرد: این قانون شاید به نتایج خوبی برسد، اما برای تسهیل ازدواج جوانان همه نهاد‌ها باید پای کار باشند و جوانان امروزی برای اجاره مسکن با مشکل مواجه هستند و درآمدی که دارند با هزینه‌های روزمره سازگاری ندارد، لذا در چنین شرایطی چطور می‌توان از جوانان انتظار ازدواج داشت؟ مسئولان باید آگاه باشند که عدم ازدواج جوانان می‌تواند مشکلاتی را در جامعه به‌وجود بیاورد چراکه این افراد از لحاظ روحی وضعیت مطلوبی ندارند و همین موضوع می‌تواند نزاع و درگیری در جامعه را افزایش دهد. عدم ازدواج جوانان سرمنشأ بروز آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

عبادی‌فر ادامه داد: مسئولان کمک‌هایی را برای ازدواج جوانان می‌کنند و مثال آن هم وام ازدواج و وام ودیعه مسکن است، اما واقعاً با وام ۷۰ میلیون تومانی می‌توان برای تشکیل زندگی اقدام کرد؟ شرایط اقتصادی و تورم در کشور به نحوی است که جوانان نگران از آینده خود هستند و مسئولان باید حمایت‌های جدی از افرادی که به فکر ازدواج هستند، داشته باشند. البته که برای وام ودیعه مسکن نیز مشکلاتی از سوی بانک‌ها ایجاد شده است که برخی افراد اصلاً از گرفتن این وام منصرف شده‌اند.
۲ میلیون نفر در آستانه تجرد کامل هستند

وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نفر در آستانه تجرد کامل قرار دارند، خاطرنشان کرد: این افراد در آستانه گذر از سن ۵۵ سال هستند، اما هنوز مجرد باقی مانده‌اند و این موضوع در آینده‌ای نزدیک منجر به پیر شدن جمعیت کشور خواهد شد.

این جامعه‌شناس گفت: مسئولان باید به هر قیمتی که شده شرایط ازدواج جوانان را فراهم کنند، چراکه با این کار علاوه بر اینکه زوجین را به آرزویشان می‌رسانند بلکه جلوی بروز آسیب‌های اجتماعی دیگر که از عدم ازدواج جوانان نشأت می‌گیرد را خواهد گرفت. در حال حاضر بیش از ۹ میلیون نفر از جوانان در سن ازدواج و مجرد هستند و به این افراد اگر ۲ میلیون نفری که در آستانه تجرد قطعی هستند را اضافه کنیم، تعداد افرادی که در کشور مجرد هستند به ۱۱ میلیون نفر خواهد رسید. سال ۹۵ تعداد جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال ۲۰ میلیون نفر بود و این آمار در سال ۹۹ به ۱۷ میلیون نفر رسید و درحال حاضر نیز تعداد جوانان کاهش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته است و متأسفانه اگر به همین شکل پیش برود، جمعیت ایران طی ۵ سال آینده پیر خواهد شد و وضعیت مطلوبی نخواهد داشت؛ بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از پیری جمعیت، فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان است که باید به‌طور جدی دنبال شود.


برچسب ها: مجرد ازدواج

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *