اهمیت تمکن مالی دانش آموزان در موفقیت کنکور چه میزان است؟

10:09 - 30 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۹۲۴
اگرچه بیان این رابطه که افرادی که تمکن مالی لازم را دارند توانسته اند رتبه‌های برتری را کسب کنند صحیح نیست، اما در میان قریب به اتفاق آن‌ها دانش آموزانی وجود دارد که اولا در مناطق شهری، ثانیا در مدارس غیر دولتی و ثالثا باتوجه به شرایط مناسب مالی در این میدان بزرگ حاضر شده اند و گوی سبقت را ربوده اند.
-اگر تا پیش از این، تصور موجود در جامعه این بود که موفقیت در کنکور ارتباط چندانی با سطح اجتماعی و اقتصادی افراد در جامعه ندارد، اکنون باید در این طرز فکر تجدید نظر کرد.

جدا از اینکه دانش آموزان شهر نشین نسبت به دانش آموزان روستایی و حاضر در مدارس شهری رتبه‌های برتر کنکور را کسب می‌کنند، لازم به ذکر است درصد قابل توجهی از این مدارس از نوع مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی است که دانش آموزان با صرف هزینه‌های بالا در آن توانسته اند به جهت کیفیت موثر آن رتبه‌های بالا کسب کنند.

آمار منتشره در خصوص نفرات برتر کنکور سراسری ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، از بین ۳۰ نفر پذیرفته و برتر سه گروه آزمایشی ۲۶ نفر آن‌ها ساکن شهر‌های بزرگ و به طور ویژه ۱۱ نفر آن‌ها از شهر تهران بوده اند.

در میان این دانش آموزان پذیرفته شده دانش آموزانی از مدارس عادی دیده نمی‌شود به طوری که تمامی این افراد از دانش آموزان مدارس سمپاد، نمونه دولتی و غیر انتفاعی هستند.

نکته مهم در اینجا این است که آیا دانش آموزانی که به لحاظ مالی در شرایط پایینی قرار داشته و به کیفیت بالای آموزش دسترسی نداشته اند، می‌توانند رتبه‌های برتر کنکور را در اختیار خود قرار دهند؟ به طور ویزه آیا میان رتبه کنکور دانش آموزان و اوضاع معیشتی آنان ارتباط متقابلی وجود دارد؟ یا خیر

اگرچه بیان این رابطه که افرادی که تمکن مالی لازم را دارند توانسته اند رتبه‌های برتری را کسب کنند صحیح نیست ، اما در میان قریب به اتفاق آن‌ها دانش آموزانی وجود دارد که اولا در مناطق شهری، ثانیا در مدارس غیر دولتی و ثالثا باتوجه به شرایط مناسب مالی در این میدان بزرگ حاضر شده اند و گوی سبقت را ربوده اند .

از رتبه‌های یک تا ده هر رشته که بگذریم به طور کلی رتبه ها‌ی خوب کنکوری نیز بیان می‌کنند که تمکن مالی بهتر امکان مانور بیشتری را دراختیار آن‌ها قرار می‌داده است، و اگر دغدغه‌های مالی کمتر بود به دست آوردن رتبه‌های تک رقمی را نیز حداقل برای آن‌ها آسان می‌ساخت.

رابطه متقابلی میان موفقیت در کنکور و تمکن مالی وجود دارد
در همین رابطه نیز سینا محمدی زاده رتبه ۱۴۴ کنکور سراسری تجربی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به فاکتور اصلی بودن امکانات مالی در موفقیت افراد در کنکور ،گفت:مشکل عمده‌ای که برای دانش اموازن کم برخوردار وجود دارد عدم دسترسی به همه امکانات اموزشی است و این مساله نیز ارتباط تنگانگی با تمکن مالی افراد دارد.

وی ادامه داد به شخصا تمامی ناشران اموزشی و کلاس‌های کنکوری را رصد کرده ام تا بتوانم متناسب با توانم از آن‌ها بهره ببرم، از این رو دانش اموزانی که دسترسی مطلبوبی به امکانات آموزشی ندارند چالش‌های زیادی را متحمل می‌شوند که تاثیر مهمی در سرنوشت تحصیلی آن‌ها خواهد داشت.

وی در پایان گفت:بسیاری از دانش آموزان با استعدادی که رتبه ها‌ی سه رقمی در کنکور داشته اند شاید با امکانات بهتر و بیشتر می‌توانستند رتبه‌های عالی تری کسب کنند.

بدون دسترسی به کیفیت آموزشی خوب موفقیت در کنکور نزدیک به غیر ممکن است 
محمدرضا جعفری رتبه ۲۹۷ ریاضی کنکور سراسری در گفت‌وگو با میزان در مورد تاثیر شرایط مالی در قبولی کنکور، گفت:ارتباط متقابلی میان سطح مالی یک دانشآموز و میزان موفقیتش درکنکور وجود دارد، چرا که جدا از تحصیل در مدارس خاص. حتی اگر این فرد نخواهد در دوره‌های مکمل آموزش نیز شرکت کند بدون داشتن این حداقل‌ها نمی‌تواند موفقیتی حاصل کند، اگرچه، ممکن است در این زمینه استثنایی وجود داشته باشد، ولی از نظر من این امر نزدیک به غیر ممکن است که فردی بدون داشتن هیچ گونه امکان مالی بتواند موفقیت لازم را به دست بیاورد.

تمکن مالی در بدست آوردن نتیجه خوب در کنکور موثر است
هانیه بنجخی رتبه ۱۱۸ کنکور ریاضی در گفت‌وگو با میزان در مورد تاثیر گذار بودن شرایط مالی دانش آموزان در کنار تلاش مستمر گفت:در چند سال اخیر با توجه به بالا رفتن جو رقابت برای به دست آوردن رشته‌های خاص، موضوعات مالی بسیار اثر گذار شده است.

وی گفت در شرایطی که در طی دوسال گذشته درکشور ب وجود آمده و بدین واسطه ما از آموزش غیر حضوری بره‌مند میشیدیم، معضلات زیادی گریبانگیر ما بود چرا که کلاس ها‌ی مجازی جوابگوی نیاز‌های ما نبود وو به شخصا نیاز داشتن برای رفع اشکالات درسی به مراکز و موسسات کنکوری مراجعه کنم که با توجه به هزینه بالا گا‌ها منصرف میشدم، این موضوع که بگوییم شرایط مالی دانش آموزان درنتایج کنکور آن‌ها موثر نیست اصلا درست نیست.

در نتیجه اینکه آمار بالای دانش آموزان برخوردار در میان رتبه‌های برتر کنکور نشان از این دارد که، برخی از دانش آموزان با استفاده از کلاس‌های کنکور گران‌قیمت به دلیل دسترسی به شرایط زندگی مرفه‌تر، نیز استعداد تحصیلی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

اگرچه که عده‌ای نیز معتقدند که آموزشگاه‌های غیردولتی باعث پدید آمدن شرایط نابرابر شده است، اما به طور حتم سستی نظام مدیریت آموزش، ناکارآمدی آزمون‌های ارزیابی و مافیای کنکور موجب به وجود آمدن چنین شرایطی شده است.
فراموش نکنیم که این شرایط نابرابر فزاینده دیر یا زود خبر از شرایط نابرابری می‌دهد که به واسطه آن نظام طبقاتی و تحصیلی را درآینده ای نزدیک و به شکلی عیان نظاره کنیم.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *