ناکامی سامانه بازارگاه در تأمین نهاده مورد نیاز/ تخطی از صادرات دام مازاد

8:00 - 30 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۹۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران گفت: عرضه نهاده توسط سامانه بازارگاه طی ۵ ماه نخست سال وضعیت بهتری داشت، ولی در ماه‌های شهریور و مهر عرضه نهاده به شدت کاهش پیدا کرده است.
حسین نعمتی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص وضعیت عرضه نهاده توسط سامانه بازارگاه به دامداری‌ها، گفت: عرضه نهاده توسط سامانه بازارگاه طی ۵ ماه نخست سال وضعیت بهتری داشت، ولی در حال حاضر در ماه‌های شهریور و مهر عرضه نهاده به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: نهاده به دو شکل در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود، نهاده برای دامداری‌های صنعتی به طور مستقیم در کارتابل مربوط به آن‌ها در سامانه بازارگاه قرار داده می‌شود و برای دامداری‌های نیمه صنعتی و سنتی مقدار زیادی نهاده با سیاست استان‌ها به کارخانجات خوراک دام داده می‌شود تا تبدیل به کنسانتره کنند و بفروشند.

نعمتی اظهار کرد: سامانه بازارگاه مقدار کمی نهاد‌ه  را در اختیار تشکل‌هایی که تناژ کمتر از یک کامیون دارند قرار می‌دهد، زیرا به صورت کامیون نهاده از بندر وارد می‌شود، تشکل ها نیز یک کامیون بار را در انبار خود تخلیه می‌کند و در وزن‌های ۵۰۰ کیلویی و یک الی ۲ تنی به دامداری صنعتی سنتی و نیمه صنعتی طبق لیستی که جهاد کشاورزی تهیه کرده است بار را تحویل می‌دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران بیان کرد: بنابراین تشکل‌ها نهاده را به دامداری‌های سنتی و نیمه صنعتی که در لیست جهادکشاورزی قرار دارند تحویل می‌دهند.

نعمتی در خصوص صادرات دام، گفت: طبق نامه وزیر جهاد کشاورزی قرار شد صادرات دام مازاد با مرکزیت شرکت پشتیبانی امور دام انجام شد، ولی در حال حاضر اجرایی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: قرار بر این شد که مقدار دام مازاد، استان‌ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام شناسایی شود و سپس تشکل‌ها و اتحادیه‌ها با شرکت پشتیبانی امور دام قرارداد منعقد کنند و شرکت پشتیبانی امور دام نیز دام مازاد را صادر کند که در حال حاضر فقط صحبت‌ها صورت گرفته است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *