از «ادوارد اسنودن» چه می‎دانیم؟

13:06 - 01 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۸۲۸۵
ادوارد جوزف اسنودن، شخصیت جنجالی آمریکایی از دو دیدگاه مختلف منتقدان و حامیان، در دو هیبت خائن و قهرمان دیده می‌شود.
انتشار ۳ توییت به زبان فارسی توسط «ادوارد اسنودن»، مشهورترین افشاگر آمریکایی در چند ساعت گذشته، سبب شد تا نگاهی به پرونده این شخصیت جنجالی قرن بیست و یکم جهان بیندازیم.
 
«اسنودن» در توییت‌های سه گانه خود که از ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) منتشر کرد، نوشت «دیوار موش داره و موش گوش داره»، «من فقط می‌گویم دلیلی وجود دارد که گربه‌ها محبوب هستند.» و «من به شدت سطح فعالیت توییتر فارسی را دست کم گرفتم.» هنوز دلیل انتشار این توییت‌ها مشخص نشده است.
 
«اسنودن» کیست؟
 
به گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست»، «ادوارد جوزف اسنودن»، متولد ژوئن ۱۹۸۳ در ایالت «کارولینای شمالی» آمریکا، در خانواده‌ای متولد شد که مادرش در آژانس امنیت ملی و پدرش در گارد ساحلی آمریکا کار می‌کردند.
 
وی اگرچه در نهایت پس از ترک دبیرستان، مدرک دیپلم خود را دریافت کرده و در کالج محلی دوره‌هایی را گذراند، اما هیچ وقت فارغ التحصیل نشد.
 
تحصیل آنلاین وی در زمینه امنیت کامپیوتر در دانشگاه «لیورپول» انگلیس نیز به نتجه نرسید.
 
«اسنودن» که طرفدار انیمیشن‎های ژاپنی بود، از دوران مدرسه بیش از تکالیف مدرسه به کامپیوتر و فناوری بود و موفقیت‌هایی در این زمینه‌ها داشت.
 
وی که با یک هنرمند آمریکایی ازدواج کرده و یک فرزند پسر دارد، اعلام کرد دوست دارد برای زندگی با خانواده اش مجددا به آمریکا بازگردد.
 
مشهورترین افشاگر آمریکایی که از سال ۲۰۱۳، تاکنون در تبعید زندگی می‌کند، کارمند قراردادی آژانس امنیت ملی آمریکا بود که در ژوئن ۲۰۱۳ در مورد محرمانه ترین، برنامه‌های نظارت داخلی این کشور را منتشر کرد.
 
وی در ماه می ۲۰۱۳ از «هاوایی» به «هنگ کنگ» رفت و قبل از فرار به روسیه، اطلاعات محرمانه دولت آمریکا را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.
 
«اسنودن» هنگام مخفی شدن در هنگ کنگ امیدوار بود که به «کوبا» و سپس «اکوادور» سفر کند اما لغو گذرنامه وی از سوی دولت آمریکا، سبب شد تا وی در مسکو بماند.
 
روسیه در اکتبر ۲۰۲۰، به او اقامت دائم اعطا کرد؛ وی در نوامبر ۲۰۲۰ برای تابعیت روسیه درخواست داد.
 
وی در حال حاضر، ساعات زیادی را پشت رایانه می‌گذراند و جلسات مجازی متعددی با اعضای هیئت مدیره بنیاد موسوم به آزادی مطبوعات برگزار کرده است.
 
«اسنودن»، وقتی بیرون می‌رود، سعی می‌کند ظاهر خود را مثلا از طریق استفاده از عینک‌های مختلف یا حرف زدن به لهجه دیگر کشور‌ها تغییر دهد و وقتی از کنار ساختمان‌های مجهز به تلویزیون مدار بسته می‌گذرد، سرش را پایین نگه می‌دارد.
«اسنودن» از چه زمانی وارد حرفه جاسوسی شد؟
 
«اسنودن» پس از ناکامی در ورود به ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۴ برای حضور در جنگ عراق، حرفه جاسوسی را در یکی از مراکز مخفی آژانس امنیت ملی آمریکا در دانشگاه «مریلند» آغاز کرد.
 
وی سپس به دلیل توانایی در زمینه امنیت فناوری، اینترنت و مهارت‌های برنامه نویسی رایانه‌ای به «سیا» رفت.
 
وی تا سال ۲۰۰۷ از سوی «سیا» در پوشش دیپلماتیک در «ژنو» سوئیس مستقر بود؛ انتقاد‌های وی از دولت آمریکا و «سیا» تقریبا از سال‌های حضور در ژنو آغاز شد.
 
«ادوارد اسنودن»، می‌گوید «من به عنوان یک جاسوس به معنای سنتی کلمه آموزش دیدم؛ من در خارج از کشور به صورت مخفیانه کار و زندگی می‌کردم؛ در حالی که وانمود می‌کردم که در شغلی کار می‌کنم که حتی نامش هم ارتباطی با من نداشت.»
 
براساس گفته‌های «اسنودن»، وی در ادامه به رایانه‌هایی دست پیدا کرد که فهرست رشته عملیات‌های هکری آژانس امنیت ملی آمریکا در آن‌ها وجود داشت.
 
«XKEYSCORE» از جمله ابزار‌های جاسوسی بود که به وی امکان بررسی تاریخچه اینترنت توسط طبقه متوسط آمریکایی‌ها را داد.
 
«اسنودن»، ۱.۷ میلیون سند رایانه‌ای از برنامه‌های آژانس امنیت ملی و اطلاعات ایمیلی و تماس‌های تلفنی و استفاده صد‌ها میلیلون آمریکایی از اینترنت را در اختیار دارد.
 
اما بمب افشاگری «اسنودن»، پایگاه داده گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا از پرونده‌های تلفن آمریکایی‌ها بود.
 
واکنش آمریکا به افشاگری «اسنودن» چه بود؟
 
سال هاست که مقام‌های آمریکایی می‌خواهند «اسنودن» را به آمریکا باز گردانند تا به جرم جاسوسی در سال ۲۰۱۳ محاکمه کنند.
 
وی در آمریکا، متهم به سرقت اموال دولتی، دسترسی غیر مجاز به اطلاعات دفاع ملی و اشتراک اطلاعات طبقه بندی شده با اشخاص غیرمجاز است که می‌تواند تا ۳۰ سال حبس را برای وی به دنبال داشته باشد.
 
«اسنودن» در سال ۲۰۱۴، یکی از برندگان جایزه «حقوق بشر» سوئد بود و گفته می‌شود که نامزد جایزه صلح «نوبل» نیز شده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *