در گزارشی از زندان‌ها بخوانید/ از انتقال مددجویان به ساختمان‌های مجهز تا قضاتی که باید به زندان بیایند

17:47 - 03 آبان 1400
کد خبر: ۷۶۸۸۳۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
طی هفته اخیر جمعی از مدیران سازمان زندان‌ها با سرکشی‌های متعدد از زندان‌های مختلف کشور، روند رسیدگی به مشکلات اسکان تا انتقال زندان‌ها و پیگیری مطالبات پرسنل و مددجویان را با جدیتی بیشتر دنبال کردند.
- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، بازدید مدیران سازمان زندان‌ها از مراکز تابعه در استان‌های مختلف ازجمله سرکشی‌های دوره‌ای محمدمهدی حاج‌محمدی اینبار از زندان‌های استان گیلان و پایان رقابت مددجویان باستانی‌کار در مشهد در هفته اخیر روی خط خبری سازمان زندان‌ها رفت.

پایان رقابت باستانی کاران زندانی در گود زورخانه

چهارمین دوره مسابقات «ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان سراسر کشور» با رقابت مددجویان ۲۸ استان و پس از ۲سال وقفه به دلیل شیوع کرونا از ۲۰ مهرماه به میزبانی خراسان رضوی آغاز شد.

در این مسابقات که به یاد شهید پهلوان ابراهیم هادی نامگذاری شده بود، ۲۱۰زندانی طی ۲روز به میزبانی ورزشگاه شهید بهشتی مشهد به رقابت پرداختند. نکته جالب اینکه زندانیان ورزشکار حاضر ۷۰درصد از ظرفیت باستانی‌کاران حرفه‌ای زندان‌های کشور را تشکیل می‌دادند.
 
بیشتر بخوانید:
در پایان این دوره از مسابقات و در رتبه‌بندی کلی نیز تیم استان خراسان رضوی با ۱۲۱ امتیازمقام اول، تیم زنجان با ۱۱۰ امتیاز مقام دوم و کرمانشاه با ۱۰۹ امتیاز مقام سوم را کسب کردند.

انتقال و اسکان زندانیان کاشان در بنای جدید

با تکمیل و بهره‌برداری از فازم دوم خوابگاهی زندان جدید شهرستان کاشان، تعداد دیگری از محکومین و متهمین ندامتگاه سابق به ساختمان زندان جدید منتقل شدند. این جابجایی ضمن هماهنگی‌های انتظامی، طی ۴ مرحله و در مدت ۱۲ ساعت بوسیله ۲۰ دستگاه اتوبوس شهری انجام گرفت.

برای ساخت این ندامتگاه در مساحت ۶۰ هزار مترمربع و زیربنای ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع، بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است. فاز اول این زندان خردادماه سال جاری افتتاح شده بود و با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در فاز دوم خوابگاهی که از محیط مناسب‌تری برخوردار است، امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی بیشتری در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت.

زندان‌های گیلان میزبان دور تازه سرکشی‌های رئیس سازمان

در ادامه سفر‌های استانی محمدمهدی حاج‌محدی و سرکشی‌های دوره‌ای از زندان‌های مختلف کشور، در تاریخ ۲۹ مهرماه استان گیلان میزبان رئیس سازمان زندان‌ها شد تا مطالبات و مشکلات موجود در این مراکز از نزدیک رصد و با سرعت بیشتری در دست پیگیری قرار گیرند.

حاج محمدی در اولین برنامه این سفر با هدف بازدید و دیدار با کارکنان و زندانیان و بررسی روند فعالیت‌ها، در زندان بندر انزلی حضور یافت. حضور در امامزاده بی‎بی رقیه و ادای احترام به شهدای مدفون نیز در این شهر دنبال شد.

هدف گذاری بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

رئیس سازمان زندان‌ها در بازدید از زندان بندر انزلی و در جمع پرسنل و مددجویان این مرکز بر حل هرچه بیشتر مشکلات آنان خصوصا حمایت از خانواده مددجویان تأکید داشت.

او روند کاهش جمعیتی کیفری زندان‌ها را متوجه تعامل جدی‌تر قضات دانست و اعلام کرد؛ حضور موثر و فزاینده قضات در زندان‌ها می‌تواند عامل مهمی در روند کاهش جمعیت کیفری و مددجویان ساکن باشد. تعامل دوسویه زندان با مراجع قضایی و قضات باید افزایش یابد تا فرآیند اصلاح مجرمان با انجام برنامه‌های فرهنگی و ارتقای برنامه‌های اشتغال‌زایی، جدی‌تر انجام شود.

رئیس سازمان زندان خدمات لازم به زندانیان متنبه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: همواره به مدیران تأکید کرده‌ام که نسبت به زندانیان که از بند رهایی می‌یابند، اصلاح شده‌اند و می‌خواهند زندگی درستی در جامعه داشته باشند، بطور ویژه ارائه خدمات شود. حتی بعد از آزادی نیز مورد حمایت باشند بلکه دیگر به جرم و بزه بازنگردند و این بخشی از اهمیت برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را خاطرنشان می‌کند.

عدم غفلت از از وضعیت زندگی خانواده زندانیان

رئیس سازمان زندان‌ها در جریان سفر به گیلان از زندان آستارا نیز بازدید و به گفت‌وگو با مددجویان ساکن نشست.
 
وی در بازدید چندساعته خود با اشاره به تأثیرگذاری برنامه‌های سازمان در تعامل بی‌واسطه با مددجویان و خانواده آنان گفت: تعامل با زندانیان درکنار حضور قضات در زندان‌ها و ایجاد اشتغال داخل بند‌ها بوسیله مراکز فنی و حرفه‌ای، اقدام جدی در راستای اصلاح و تربیت مددجویان است.

حاج‌محمدی با تأکید بر اهمیت کار مددجویان اعتقاد داشت: جرائم اکثر زندانیان جنبه خصوصی دارد لذا نیازمند همت مددکاران، خیرین و شناسایی دیگر ظرفیت‌ها بویژه گروه‌های جهادی است بلکه با اخذ رضایت و یا استفاده از مزایای قانونی بتوان شرایط بهتری برایشان فراهم آورد.

وی همچنین یادآور شد: هر بهانه‌ای برای به کارگیری رافت اسلامی استفاده می‌کنیم. زندانیان فرصت دارند تا زندگی خودشان را مرور کنند و از خطا‌ها و اشتباهات درس بگیرند؛ قطعا قضات ناظر زندان‌ها هم دلسوزانه مسائل زندانیان را پیگیری می‌کنند.

در حاشیه این بازدیدها، بسیاری از زندانیان از مزایای مرخصی بهره‌مند و مقدمات آزادی دو زندانی نیز که در حال تحمل کیفر بودند، فراهم شد.

ادامه حضور نمایندگان سازمان در زندان‌های گوشه و کنار کشور

در هفته اخیر همچنان روند بازدید مدیران سازمان در زندان‌های مختلف در جهت پیگیری مطالبات پرسنل و حل مشکلات مددجویان ادامه یافت.

بازدید حمدالهی، مدیر کل قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌ها در زندان‌های چهارمحال و بختیاری و خرم‌آبادی مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز نظام نیمه‌آزادی و نظارت الکترونیک در استان کهگیلویه وبویراحمد در این راستا دنبال شد.

حضور چهره به چهره با مددجویان در بند‌های زندان، بررسی پرونده‌های قضایی مددجویان، مشکلات و دغدغه‌های پرسنل و زندانیان، ارائه گزارش درمورد امکانات مستقر در این مراکز به همراه برپایی کارگاه و ابلاغ و ارزیابی آئین‌نامه اجرایی جدید سازمان و شرح برنامه‌ها و سیاست‌های تحول قضایی ازجمله اهداف این سفر‌های استانی اعلام شده است.

انتهای خبر/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *