طرز تهیه دلمه سبزیجات

1:50 - 13 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۱۴۲
معمولا اولین چیزی که با شنیدن دلمه به ذهنمان می‌رسد دلمه با برگ مو است؛ وقتی با ظرافت مواد دلمه را روی برگ مو می‌ریزیم و آن را بقچه‌پیچ می‌کنیم. دلمه، اما فقط با برگ مو نیست.

- ایرنا نوشت:

معمولا اولین چیزی که با شنیدن دلمه به ذهنمان می‌رسد دلمه با برگ مو است؛ وقتی با ظرافت مواد دلمه را روی برگ مو می‌ریزیم و آن را بقچه‌پیچ می‌کنیم. دلمه، اما فقط با برگ مو نیست.

مواد لازم برای تهیه دلمه سبزیجات:

بادمجان دلمه‌ای: ۲ عدد
فلفل دلمه‌ای رنگی: ۲ عدد
گوجه فرنگی درشت: ۲ عدد
پیاز خرد شده: ۱ عدد
روغن: ۱ پیمانه
گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری
لپه‎ پخته: ۱/۲ پیمانه
برنج: ۱ پیمانه
تره، جعفری، شوید، ریحان، مرزه و ترخون: ۶ قاشق غذا خوری

طرز تهیه و دستور پخت دلمه سبزیجات:

۱. برای آماده کردن مواد داخل دلمه‌ها پیاز را سرخ کنید، سپس زردچوبه و بعد گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و خوب به همراه پیاز تفت دهید.

۲. حالا نوبت اضافه کردن سبزی خرد شده است. خوب مواد را مخلوط کرده و سرخ کنید. اجاق را خاموش کرده و تابه را کنار بگذارید. برنج را بشویید و به همراه یک پیمانه آب با مقداری روغن روی حرارت بگذارید. نمک و فلفل را هم اضافه کنید و برنج را به صورت کته بپزید تا جایی که آب برنج کم شده و نیم پز شود. حالا برنج نیم پز را به گوشت اضافه کرده و خوب مخلوط کنید مایه داخل دلمه‌ها آماده است.

۳. دلمه فلفل و گوجه فرنگی: فلفل دلمه‌ای را شسته و سر آن را به شکل در جدا کرده، داخل آن را از تخم و لایه‌های سفید تمیز کنید تا به شکل یک کاسه خالی دربیاید. داخل فلفل دلمه‌ای را با مواد دلمه پر کنید و در آن را بگذارید داخل گوجه فرنگی‌ها را هم همین طور پر کنید.

۴. دلمه پیاز: برای درست کردن دلمه پیاز آن را پوست بگیرید و از یک سمت به صورت عرضی یک شکاف عمیق بزنید و در مقداری آب جوش و نمک پیاز را قرار دهید تا کمی نرم شود. وقتی که پیاز نرم شد آن را از آب جوش خارج کنید و زیر آب سرد بگیرید. پیاز خنک شده را از هم باز کرده ورقه ورقه کنید. داخل هر ورقه را از مواد دلمه پر کرده و برگ پیاز را به شکل بقچه یا لوله‌ای بپیچید.

۵. حالا که همه دلمه‌ها آماده شدند در ته ظرف مورد نظر یک لایه برگ دلمه چیده بعد دلمه‌ها را در ظرف بچینید. بهتر است که دلمه‌ها فقط در یک سطح چیده شوند و روی هم نیایند. رب را در ماهیتابه‌ای همراه با نمک و فلفل و کمی آب به شکل سس درآورده روی دلمه‌ها بریزید و اجازه دهید با شعله ملایم حدودا ۲ ساعت بپزد.


برچسب ها: آشپزی ترفندها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *