چرا پس از لمینت دندان، دندان درد می‌گیریم؟!

6:50 - 05 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۲۴۴۱
لمینت دندان در حالت کلی درد ندارد، اما برخی عوامل ممکن است علت درد بعد از لمینت دندان شود.

_ همانطور که می‌دانید، لمینت دندان پوششی نازک است که بسیاری ترجیح می‌دهند به دلایل مختلف آن را بر روی دندان‌های خودداشته باشند، اما گاهی پس از انجام این کار فرد مبتلا به درد می‌شود و حال می‌خواهیم به دلایل آن بپردازیم.

چرا پس از لمینت دندان، دندان درد می‌گیریم؟!

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) یا لمینت پرسلن، در واقع پوشش نازکی است، از مواد بسیار مقاوم و با طول عمر بالا که از مواد رنگی، به رنگ طبیعی دندان ساخته شده است. این پوسته‌های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی سطح بیرونی دندان را می‌پوشانند و با کمترین عوارض، ظاهر دندان‌ها را زیبا می‌کنند. نکته مهم در استفاده از لمینت به عنوان روکش دندان، طول عمر بیشتر، ضخامت کم و عدم رنگ پذیری می‌باشد و برگشت پذیری لمینت، بخصوص لمینت همراه با لیزر که از نازک‌ترین لمینت دندان است، بیشتر از کامپوزیت است.

بیشترین کاربرد و مزایای لمینت دندان

یکدست و یک رنگ کردن دندان‌ها
از بین بردن فاصله بین دندان‌ها
افزایش طول عمر دندان‌های طبیعی
ایجاد تناسب رنگ پوست و حالت صورت، با شکل و رنگ دندان‌ها
اصلاح طرح لبخند با ظاهری طبیعی
افزایش جذابیت و اعتماد به نفس

انواع لمینت دندان

لمینت دندان بر اساس ماده سازنده آن به دو دسته سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می‌شود. البته استفاده از هریک از روش‌های لمینت دندان، ویژگی‌های خاص خود را دارد. پیشنهاد میکنیم انتخاب لمینت مناسب را به تشخیص متخصص دندانپزشک محول کنید؛ چرا که متخصص دندانپزشک با بررسی جنس دندان شما و حساسیت‌های شما نسبت به مواد سازنده لمینت، بهترین روش را برای شما انتخاب خواهد کرد.

چهار نوع اصلی لمینت دندان به شرح زیر است:

لمینت کامپوزیتی دندان
لمینت سرامیکی دندان
لمینت دندان متحرک
لمینت بدون تراش (لمینت ایمکس)

فرایند لمینت دندان به چه صورت انجام می‌شود؟

فرایند لمینت دندان طی دو جلسه و در مراحل زیر انجام می‌شود:

حذف مواد

بطور معمول تنها مقدار بسیار کمی مینای دندان از قسمت جلوی دندان برای معالجه خارج شود. گاهی به اندازه ۰.۲ یا ۰.۳ میلی متر. با این حداقل دخالت در ساختار دندان، هیچ عصبی لمس نمی‌شود - و بنابراین به هیچ وجه نباید درد ایجاد شود.

امکان دارد به دلیل احساس خفگی در محل کار کمی ناراحتی ایجاد شود، اما این نباید پس از اتمام دریافت نیز ادامه داشته باشد و در مورد کامپوزیت دندان و لمینت بدون تراش، به هیچ وجه نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست، و این بدان معنی است که هیچ گونه ناراحتی در فرایند دریافت کامپوزیت دندان وجود نخواهد داشت.

بی حس کننده

برای اطمینان کار، اکثر دندانپزشکان قبل از شروع یک عمل جراحی، بی حس کننده موضعی را به لثه‌های اطراف دندان که روی آن کار می‌کنند تزریق می‌کنند.

این تزریق ناحیه را کاملاً بی حس خواهد کرد، به این معنی که هیچ درد احساس نخواهد شد و تنها عنصر ناراحتی - جدا از یک در بسیار کوچک ناشی از تزریق - به دلیل احساس فشار جزئی خواهد بود.

برای بیماران با دندان‌های حساس، تکنیک‌های دیگری مانند استفاده از اکسید نیتروژن ممکن است در صورت درخواست استفاده شود - البته این بیشتر برای آرام کردن گیرنده‌ها است.

حساسیت

امکان دارد دندان‌ها در فاصله زمانی بین تراشیدن مینای دندان و قرار گرفتن روکش‌های لمینت کمی حساس شوند، اما این امر معمولاً توسط روکش موقتی که برای محافظت از دندان در این دوره کوتاه استفاده می‌شود، برطرف می‌شود.

بهداشت دهان و دندان

در هیچ نقطه‌ای از عمل هیچگونه تداخلی در لثه و یا بافت نرم ایجاد نخواهد شد، بنابراین در این زمینه نیز نباید احساس درد کنید. با این حال، مانند هر روش دندانپزشکی، مهم است که از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت مناسبی داشته باشید، زیرا هنوز هم احتمال بروز عفونت وجود دارد.

در زمان تمیز کردن دندان‌های خود به طور کل - و پس از فرایند دریافت ونیر، دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را در مورد مراقبت از دهان و دندان به طور کامل پیگیری کنید.

علت درد بعد از لمینت دندان چیست؟

اصولا لمینت دندان درد ندارد، ولی برخی عوامل ممکن است علت درد بعد از لمینت دندان شود که دلایل و علل مختلفی دارد و تعدادی از این عوامل در حین نصب و تعدادی نیز بعد از نصب باعث ایجاد درد می‌شوند.

تراش دادن مینای دندان

بمنظور نصب روکش لمینت دندان نیاز است تا مینای دندان تا حدود بسیار کمی تراشیده شوند. این کار را برای طبیعی‌تر جلوه دادن روکش لمینت دندان انجام می‌دهند تا یک لایه به دندان‌ها اضافه نشود.

امکان دارد برخی مشکلات دندان باشد که نیاز است مینای دندان بیشتر تراشیده شود تا همترازی ایجاد شود. هر چه این میزان بالاتر رود، احتمال ایجاد درد در فرد نیز بیشتر می‌شود که در این صورت ممکن است دندانپزشک از بی حسی موضعی استفاده نماید تا بیمار درد کمتری را احساس نماید. هر چند این درد موقت است و به سرعت از بین خواهد رفت

درمان‌های جانبی

دندانپزشک قبل از نصب روکش وضعیت سلامت دندان‌ها را بررسی کند.

در مواردی نیاز است درمان‌هایی قبل از نصب روکش اجام شود. زیرا روکش لمینت مدت زمان طولانی بر روی دندان‌ها خواهد ماند. بهتر است دندان‌های زیرین از هر جهت آماده نصب روکش شوند. از طرفی امکان برداشتن روکش و نصب مجدد آن وجود ندارد.

این مورد ضرورت انجام درمان‌های جانبی را قبل از نصب روکش دوچندان می‌کند.

انتخاب دندانپزشک

در صورتی که دندانپزشک تبحر و مهارت کافی را در فرآیند تراش دادن مینای دندان و نصب روکش نداشته باشد، این مورد می‌تواند علت درد بعد از لمینت دندان باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب دندانپزشک خود دقت و تحقیق لازم را انجام دهید.

همچنین نحوه نصب روکش دندان نیز اهمیت زیادی دارد. نباید هیچگونه روزنه‌ای در مرز لثه باقی بماند. زیرا جرم و پلاک تشکیل شده در اثر ماندن مواد غذایی باعث پوسیده شدن دندان‌های زیر روکش می‌شود. این خود می‌تواند علت درد بعد از لمینت دندان شود. ممکن است فرد متوجه این پوسیدگی نشود و در اثر احساس درد به دندانپزشک مراجعه کند.

پوسیدگی‌ها سبب بروز عفونت لثه و دندان شده و این عفونت در اثر نادیده گرفتن به دندان‌های دیگر و نیز خون بیمار نیز رسوخ می‌کند. مشکلات بعدی ایجاد شده بسیار جدی‌تر است.

عدم هم ترازی لمینت دندان

یک علت درد بعد از لمینت دندان، عدم هم ترازی روکش است. در صورتی که در زمان خوردن مواد غذایی یا گاززدن متوجه درد در دندان‌ها شدید، این احتمال بالاتر می‌رود. در صورتی که دندانپزشک ارتفاع روکش در نقاط مختلف را تراز ننموده باشد، در برخی نقاط نیاز به فشار اضافی داریم. در این صورت درد در دندان‌های زیرین حس می‌شود. این مشکل در دندان‌های لب پر شده و یا شکسته شایع‌تر است. زیرا این دندان‌ها قسمتی از مینای دندان را از دست داده اند و باید در محاسبه ارتفاع دقت زیادی شود.

آسیب به عصب دندان

در برخی موارد آسیب به پالپ دندان باعث می‌شود تا اعصاب دچار مشکل شوند. این مورد می‌تواند علت درد بعد از لمینت دندان باشد. بهتر است این افراد از دندانپزشک بخواهند تا قبل از تراشیدن مینای دندان از بی حسی استفاده شود تا بیمار استرسی در این زمینه نداشته باشد.


برچسب ها: دندان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *