امکان پاس کردن چک از طریق موجودی در بانک‌های مختلف تا دی ماه امسال/ اتصال چک به خودپردازها تا پایان سال ۱۴۰۰

11:58 - 24 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۱۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
رئیس کل بانک مرکزی گفت: استفاده از موجودی افراد در بانک‌های مختلف برای پاس کردن چک موضوع مهمی است که تا به حال اجرایی نشده و امیدواریم دی ماه امسال اجرا شود.

- علی صالح آبادی در حاشیه جلسه کمیسیون های مجلس در خصوص نحوه اجرای قانون صدور چک اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در قانون چک وجود دارد و باید اجرایی شود بحث مربوط به ثبت، صدور و تأییدیه چک است که امکان این باید علاوه بر روش‌های فعلی که وجود دارد از طریق خودپرداز‌ها و پیامک نیز فراهم شود.

وی بیان کرد: در مورد این موضوع با کمیسیون توافق کردیم که در آذرماه به تدریج بانک‌ها باید این را عملی کنند و حداکثر تا پایان سال تمامی بانک‌ها باید این امکان را از طریق خودپرداز‌های خود برای مشتریانشان فراهم کنند؛ البته همه بانک ها ملزم به این کار شدند اما بعد از این جلسه موضوع را با جدیت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: اگر فردی که چکی را صادر می‌کند منابع این فرد در بانک‌های مختلف موجود است علاوه بر اینکه این چک در همان بانک بتواند وصول شود اگر موجودی در آن بانک کفایت نکند می‌تواند برداشت را از سایر بانک‌ها انجام دهد و در واقع چک پاس شود.

صالح‌آبادی گفت: در حال حاضر ۱۸ بانک این امکان را فراهم کرده‌اند، اما باید همه بانک‌ها این امکان را داشته باشند و امیدواریم که دی ماه امسال این امکان فراهم شود چرا که استفاده از موجودی افراد در بانک‌های مختلف برای پاس کردن چک موضوع مهمی است که تا به حال اجرایی نشده است.

وی در خصوص بحث چک به عنوان تضمین و وثیقه، گفت: در حال حاضر محدودیت‌هایی در قانون وجود دارد که مقرر شد با همکاران کمیسیون راهکار‌ی پیدا شود و در آینده تدابیری برای آن اندیشیده شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جزئیات رقم صدور چک گفت: بحث اعتبار چک نیز در این کمیسیون مطرح شد که فرد تا چه حد می‌تواند چک را صادر کند و رقم چک چه عددی می‌تواند باشد که این موضوع نیز قرار شد به تدریج انجام شود و مستلزم آن است که در شورای پول و اعتبار مطرح شود و از جمله موارد قانون است که با هماهنگی کمیسیون به تدریج عملیاتی خواهد شد چرا که ممکن است مشکلاتی برای کسب و کار‌ها ایجاد کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *