آینده سیاسی لیبی در دو راهی لغو یا برگزاری انتخابات

3:15 - 27 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۴۷۹۸
نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لیبی، سبب شد بازار پیش بینی در مورد آینده سیاسی این کشور داغ شود.
فهرست نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری دسامبر لیبی، مانند وضعیت یک دهه گذشته این کشور، پیچیده و عجیب است.
 
نگاهی به فهرست نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری لیبی برای انتخاباتی که برگزاری آن به دلیل گستردگی اختلاف نظر‌ها پیرامون نحوه برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، پیش بینی در مورد تحولات پساانتخاباتی در این کشور را دشوار و تا حدی بدبینانه می‌کند.
 
نامزدی هر یک از افراد در فهرست انتخابات ریاست جمهوری لیبی، معنایی خاص برای تحولات آتی این کشور دارد.
 
اعلام نامزدی «سیف الاسلام قذافی»، پسر «معمر قذافی»، رئیس پیشین لیبی، با توجه به دور از ذهن بودن پیروزی وی در انتخابات همان قدر که شوکه کننده بود، می‌تواند از وی تعریفی در قالب میانجی یا دلال قدرت در آینده ارائه دهد.
 
گذشته از همه رایزنی‌ها و گمانه زنی‌ها پیرامون خارج شدن «سیف الاسلام» از زندگی یک دهه‌ای در سایه و اقدام به عنوان بازیگر سیاسی بالقوه، این چرخش می‌تواند به معنای بازگشت لیبی به دوران پیش از یک دهه هرج و مرج گذشته باشد.
 
پیروزی «خلیفه حفتر»، فرمانده ارتش شرق لیبی، در انتخابات این کشور، نیز می‌تواند به معنای تحقق رویای وی برای سلطه بر «طرابلس» باشد؛ رویایی که با اقدام نظامی ۱۴ ماهه به نتیجه نرسید و «حفتر» را ناچار به کناره گیری سه ماهه از سمت نظامی برای نامزدی در انتخابات کرد.
 
این پیش بینی از آن جا قوت می‌گیرد که اختلاف نظر‌های میان شرق و غرب لیبی در پی برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های صلح متعدد حل نشده باقی ماند.
 
البته پیروزی «حفتر» در انتخابات به دلیل کاهش محبوبیت وی در شرق این کشور چندان آسان به نظر نمی‌رسد.
 
«حمید الدیبیه»، نخست وزیر دولت قانونی و به رسمیت شناخته شده در مجامع بین المللی لیبی، در حالی برای پیروزی در انتخابات از حمایت جامعه جهانی برخوردار است که طرفدارانش در لیبی به مردم شمال غرب محدود هستند.
 
«عقیله صالح»، رئیس پارلمان شرق لیبی، دیگر نامزد انتخابات این کشور هستند.
 
محیط سیاسی ناپایدار لیبی پرسش‌ها در مورد تحقق وعده برگزاری انتخابات در این کشور را بیشتر و پررنگ‌تر کرده است.
بالا گرفتن بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لیبی و اختلاف نظر‌ها پیرامون قواعد برگزاری آن، رقابت میان جناح‌های مسلح این کشور را تشدید کرده است.
 
این انتخابات در صورت برگزاری نیز می‌تواند تنش‌ها را شعله ور کند؛ زیرا اعتراض به نتیجه انتخابات، موضوعی قابل پیش بینی است.
 
لیبی در یک دهه گذشته به محلی برای مداخله و قدرت نمایی کشور‌های مختلف خارجی تبدیل شد که در پی تسویه حساب با یکدیگر یا ایجاد حوزه نفوذ در شمال آفریقا هستند؛ بنابراین نمی‌توان برگزاری و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری لیبی را دور از مداخله بازیگران بین المللی دانست.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *