اکران رایگان؛ راهی برای پیوند دوباره مردم با سینما!

11:08 - 02 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۲۶۰
بسیاری از مردم که از شروع همه گیری ویروس کرونا به سینما نرفته‌اند به طور حتم تا پایان شیوع این ویروس نیز به فکر تماشای فیلم در سینما نخواهند افتاد، اما راهکار‌هایی مانند اکران رایگان می‌تواند مخاطبان بالقوه سینما را به مخاطبان بالفعل تبدیل کند.

- روزنامه آفتاب یزد نوشت: «فیلم‌تئاتر «خداحافظ راکون پیر» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه میرزاحسینی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران رایگان می‌شود.»

اگر از تمام واژه‌های این خبر فاکتور بگیریم و هیچ کدامشان را به حساب نیاوریم باز هم نمی‌توانیم بی‌خیال عبارت «اکران رایگان» شویم.

اکران رایگان شاه کلید کشاندن مخاطبان در منزل نشسته و همچنان در قرنطینه قرار گرفته است، این همان راه چاره‌ای است که در خطوط پیشین پرسش آن را بیان کردیم و گفتیم چگونه می‌توان به چنین اقدامی مبادرت ورزید.

باید آگاه باشیم که این مخاطبان اگر تا امروز پا به سالن سینما نگذاشته‌اند یقینا تا زمانی که کَلَکِ «کرونا» و «کووید 19» به صورت صد در صد از روی تمام کره زمین کنده نشود خانه هایشان را به قصد سالنهای سینما و تئاتر ترک نمی‌کنند، اما با اتخاذ تمهیداتی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که این مخاطبان بالقوه به مخاطبان بالفعل تبدیل شوند و چیزی از درون قلقلکشان دهد که: «خوب است الان ما هم برویم و در سالن‌های سینما و تئاتر، فیلم و نمایش تماشا کنیم».

راکون پیر با خداحافظی‌اش راه عملیاتی شدن این مسئله را به ما یاد می‌دهد، اقدام «اکران رایگان» فیلم‌ها درسینما و بردن رایگان نمایش‌ها روی صحنه هر چند که ممکن است این اندیشه را در ذهن بپروراند که صاحبان آثار را با ضرر مواجه خواهد کرد اما بی‌شک در بلند مدت تاثیر عمیقی روی آشتی دوباره مخاطبان خاموش با سالن‌های سینما خواهد گذاشت، مخاطبان خاموشی که آنها هم انسانند و از نیازهای بشری برخوردارند و تمامشان خوراک روح و روان می‌خواهند و چه خوراکی بهتر از هنر که در خود کتاب دارد، فیلم دارد، نمایش دارد و... حال که کرونا نمی‌گذارد مردم به سمت سالنها بروند اهالی سینما و تئاتر، مسئولان مرتبط با مسائل فرهنگی و صاحبان آثار باید به تشکیل اتاق فکر و برگزاری جلسات کارشناسی شده به یک اجماع نظر برسند و با تصمیم‌گیری درست و رسیدن به هدفی که اکران آنلاین در اولویت آن قرار داشته باشد راه را برای آشتی دوباره مخاطب با هنرهای سینما و تئاتر باز کنند.

حتی اگر در این میان زیان اقتصادی مختصری هم شامل حالشان شود، حداقلش این است که این موضوع در کلیت ماجرا به نفع سینما و تئاتر سرزمین ما خواهد بود چرا که بالاخره این افراد در آینده هم فیلم‌ها و نمایش‌هایی را عرضه خواهند کرد که مخاطبانی که امروز برای تماشای آثار فعلی آنها به سالنها می‌روند و رایگان به تماشای محصول آنها می‌نشینند، در آینده برای تماشای محصولات فرهنگی آنها به سالنها مراجعه خواهند کرد و این بار پول خواهند داد و بلیت تهیه خواهند کرد. این همان منفعتی ست که بذر به وجود آمدنش را امروز در خاک می‌کاریم و فردا نتیجه آن را درو خواهیم کرد. به نظر می‌رسد به هزینه کردنش بیارزد.

حال اینکه مسئولان و اهالی سینما و تئاتر و مخصوصا صاحبان آثار چه تصمیمی در این زمینه خواهند گرفت، مهمترین موضوعی است که تکلیف آینده سینما و تئاتر را روشن خواهند کرد.


برچسب ها: کرونا سینما

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *