بازگشایی مدارس، والدین در کنار یا مقابل آموزش و پرورش

2:25 - 03 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۳۲۵
در حالی که مسئولان رده بالای وزارت آموزش و پرورش و به ویژه شخص سخنگو از الزام مدارس به بازگشایی و دانش آموزان به حضور در مدرسه می‌گویند، اما همچنان مشاهده می‌شود که برخی از والدین نسب به حضور دانش آموزشان در وضعیت فعلی در مدرسه دچار تردید هستند.
-وزارت آموزش و پرورش در طی سه فاز از مهرماه تا آذر ماه اقدام به بازگشایی مدارس نموده است، همزمان با اولین روز آذر ما نیز سومین فاز بازگشای نیز انجام گرفته و دانش آموزان همه مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه نیز به قطار بازگشایی پیوستند.

فاز سوم بازگشایی که بیش از ۸.۵ میلیون از دانش آموزان را در برمیگرد فاز نهایی بازگشایی است که در نهایت روند بازگشایی را تکمیل کرده است.

در حالی که مسئولان رده بالای وزارت آموزش و پرورش و به ویژه شخص سخنگو از الزام مدارس به بازگشایی و دانش آموزان به حضور در مدرسه می گویند، اما همچنان مشاهده می‌شود که برخی از والدین نسب به حضور دانش آموزشان در وضعیت فعلی در مدرسه دچار تردید هستند.

رعایت ناقض پروتکل‌ها در مدرسه دغدغه مهم والدین
جاوید واحدی پدر یکی از دانش آموزان دوره ابتدایی در گفت‌وگو با میزان در مورد دغدغه هایش نسبت به بازگشایی مدارس و الزام به آموزش حضوری، گفت: دانش آموزان ابتدایی به دلیل سن کمی که دارند نمی‌توانند آنچنان که باید مقید به رعایت نکات بهداشتی باشند، همچینین در این زمینه نیز آموزش پذیری پایینی دارند.

وی ادامه داد:ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه موجب می‌شود که دانش آموز بخواهد تغدیه‌ای استفاده و یا از سرویس‌های بهداشتی استفاده کندو همچنین در ساعات تفرییح در کنار هم قرار بگیرند همه این مسائل موجب می‌شود که رعایت اصول و پروتکل‌ها مورد نظر قرار نگیرد.

وی گفت:مدرسه‌ای که فرزندم در آن تحصیل می‌کند به دلیل تراکم بالای جمعیت و مساحت کم قابلیت‌های لازم را برای رعایت نکات بهداشتی ندارد، از این رو همچنان مردد هستم و رضایتی برای حضور فرزندم در فضای آموزش حضوری ندارم.

سعید نیا پرستار بیمارستان و مادر یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول در گفت‌وگو با میزان در مورد لزوم حضور دانش آموزان در آموزش حضوری، گفت:همه می‌دانیم که آموزش مجازی معایب زیادی دارد، فرزندم لذتی از آموزش مجازی نمیبرد و دائما گله می‌کند که حوصله کلاس را ندارد و تکالیفش را با اجبار و الزام انجام می‌دهد، این در حالی است که او دانش آموز بسیار درسخوان و پرتلاشی بوده است.

وی ادامه داد: به شخصا علاقه‌مند هستم که فرزندم از آموزش حضوری بهره‌مند شود، اما با توجه به اینکه این اطمینان را ندارم که در مدرسه نیز بشود پروتکل‌ها به شکلی صحیح انجام گیرد از این رو ترجیح می‌دهم برای حفظ سلامتش از آموزش مجازی بهره ببرد.

مریم شریعتی یکی از معاونین مدارس شهر تهران در گفت‌وگو با میزان گفت:همه بر اوضاع موجود واقف هستیم، اما زیانی که دانش آموزان از قبل آموزش مجازی می‌برند در سال‌های بعد هویدا خواهد شد.

وی ادامه داد:همه این دانش آموزان در مهمانی‌ها، کلاس‌های فوق برنامه حضوری، مکان‌های تفریحی حضور پیدا می‌کنند، همان تمهیداتی که خانواده‌ها و دانش آموزان برای حضور در این فضا‌ها در نظر می‌گیرند را برای آموزش حضوری نیز تدبیر کنند.

وی گفت:اگر رفتن به کلاس‌های فوق برنامه الزام و ضرورت است حضور در مدرسه نیز به طریق اولی لازم است.

اعتبارات و هزینه‌ها در آموزش و پرورش برای آموزش حضوری است

علیرضا کمره‌ای سخنگوی بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با میزان در مورد مخالفت برخی از خانواده‌ها با آموزش حضوری دانش آموزانشان گفت: خانواده‌ها دانش آموزان را برای آموزش حضوری در مدارس ثبت نام کرده اند از سویی کارویژه آموزش و پرورش و هزینه‌ها و اعتبارات برای آموزش حضوری انجام گرفته شده است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس نباید مورد سوال قرار گیرد، بلکه این سوال باید مطرح شود که چرا مدارس این مدت غیر فعال بوده است که ما نیز می‌گوییم دغدغه سلامت دانش آموزان که با احتساب اولیا آنان جامعه آماری ۴۰ میلیونی را در بر میگیرد موجب شده است که ما در این راه با طمانینه عمل کرده و شرایط موجود را در نظر گیریم. از این رو به رغم شناسایی دغدغه‌های موجود از سمت اولیا باید بگوییم مبنای فعالیت آموزش و پرورش، آموزش حضوری است.

وی ادامه داد: از این رو سخن گفتن در این مورد که آموزش حضوری به اختیار دانش آموز، خانواده‌ها و یا حتی مدرسه است، صحیح نیست، طبق اعلام مصوبات ستاد کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای رسیدن به کیفیت مطلوب در آموزش باید همه و همه برای رسیدن به این مهم تلاش کنیم.

خانواده‌ها درکنار آموزش و پرورش

سخنگوی بازگشایی مدارس گفت: خانواده نیز در کنار آموزش نکات بهداشت فردی به دانش آموزان، بزرگترین کمکی که می‌توانند به این روند کنند این است که در صورتی که مشاهده کردند فرزندشان علایم بالینی بیماری را دارد از حضور آن تا دو هفته در مدرسه خودداری کنند.

وی ادامه داد: از این رو این جو و این مقاومت حداقلی نیز باید از بین برود و مدرسه نیز با انجام تمهیدات بهداشتی بر اساس شیوه نامه‌ها اطمینان خاطر لازم را در این راه حاصل کنند تا همه دانش آموزان بتوانند از این فرصت آموزش با کیفیت استفاده کنند.

به آثار بلند مدت آموزش حضوری بی توجه نباشیم

وی گفت: بر همه آشکار است که در طی این مدت آموزش به شدت آسیب دیده است و یادگیری به شدت مختل شده است، از این رو آثار آموزش‌های ضعیف در دوران کرونا ممکن است اگر مرتفع نشود آثار بلند مدتی در تمام دوران تحصیل دانش آموزان خواهد داشت.

وی گفت: از این رو با تصمیم ستاد ملی کرونا و با توجه به اثر گذاری این موضوعات در کلان روند‌ها مجموعه آموزش و پرورش به این نتیجه رهنمون شد که با بازگشایی مدارس می‌تواند به کیفیت مطلوب آموزشی بازگردد.

کمره‌ای خطاب به خانواده‌ها گفت: در این میان خانواده‌ها نیز باید پیگیر تامین آموزش با کیفیت فرزندانشان باشند، و در این راه در تامین برگزاری آموزش ایمن همکار ما باشند و با آموزش نکات بهداشتی به فرزندانشان هوشمندانه در روند بازگشایی موثر عمل کنند.
بیشتر بخوانید:


عبدالله
|
-
|
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
هیچ کدام از طرح‌های اعلام شده بدلیل عدم آشنایی متولیان امر، کارشناسی شده نیست. من معلمم، دانش آموزان اصلا رعایت نمی کنند.
عبدالله
|
-
|
۰۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
هیچ کدام از طرح‌های اعلام شده بدلیل عدم آشنایی متولیان امر، کارشناسی شده نیست. من معلمم، دانش آموزان اصلا رعایت نمی کنند.
جعفر
|
-
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
ما فرزندمان را مدرسه نمیفرستیم
جعفر
|
-
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
ما فرزندمان را مدرسه نمیفرستیم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *