کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر/ کشت فرا سرزمینی باید موردتوجه قرار گیرد

9:55 - 03 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۴۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کارشناس کشاورزی گفت: مسئله عمده در بخش کشاورزی این است که سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و علت آن گرانی نهاده‌ها و سرکوب شدن قیمت محصولات کشاورزی است.
بهاء الدین نجفی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص ضایعات بخش کشاورزی و کشت فرا سرزمینی، گفت: ازنظر کشت فرا سرزمینی عقب‌افتاده‌ایم چون با توجه به کمبود منابع آبی باید از قبل این مسئله را موردتوجه قرار می‌دادیم، ولی متأسفانه به این کشت توجهی نشده و باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی افزود: در خصوص بهره‌وری محصولات کشاورزی کار زیادی انجام نداده‌ایم حتی از به‌کار بردن تکنولوژی در بهره‌وری محصولات کشاورزی نیز غافل بوده‌ایم.

کارشناس کشاورزی اظهار کرد: مسئله عمده در بخش کشاورزی این است که سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و علت آن گرانی نهاده‌ها و سرکوب شدن قیمت محصولات کشاورزی است.
 
وی بیان کرد: به دلیل نوسان در ممنوعیت و صادرات محصولات کشاورزی بازارهای صادراتی که درزمینه کشاورزی کسب کرده‌ایم را از دست می‌دهیم و این موضوع باعث کاهش انگیزه تولید در کشاورزان می‌شود.
 
نجفی بیان کرد: به دلیل اینکه تولیدات مواد غذایی در سفره مردم قرار دارد بنابراین حساسیت قیمت‌ها زیاد است و کنترل قیمت محصولات کشاورزی نیز انجام می‌شود که این مسئله هم باعث کاهش انگیزه تولید محصولات کشاورزی شده است.
 
وی در ادامه گفت: زمانی که قیمت محصولات برای تولیدکننده مناسب نباشد انگیزه برای به‌کار بردن تکنولوژی‌های جدید نیز کاهش پیدا می‌کند و از طرفی میزان ضایعات محصولات کشاورزی نیز زیاد می‌شود.
 
کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: فاصله بین مصرف‌کننده و تولیدکننده محصولات کشاورزی زیاد است و واسطه‌ها نقش مهمی در این جریان دارند همچنین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی غالباً قیمت مناسبی از تولیدات خود دریافت نمی‌کنند.
 
نجفی بیان کرد: محصولات کشاورزی برای اینکه از درون مزرعه به‌دست مصرف‌کننده برسد مراحلی را طی می‌کند که در این مسیر ضایعات زیادی را به وجود می‌آورد و دلیل به وجود آمدن ضایعات محصولات کشاورزی این است که فراوری بر روی محصولات کمتر انجام می‌شود و بیشتر محصولات مصرفی از تولید به مصرف است که باعث افزایش میزان ضایعات شده است.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *