شکست پنتاگون در حفاظت از جان غیرنظامیان

0:45 - 05 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۶۰۱
عملیات نظامی آمریکا در کشورهای مختلف جهان به جان باختن هزاران غیرنظامی منجر شده است.

- فرماندهی پنتاگون نمی‌تواند یا نمی‌خواهد مشکل تلفات غیرنظامی در حملات خود را حل کند؛ زمان زیادی برای ورود کنگره آمریکا به این موضوع گذشته است.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، در ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت «ما متعهد به حفاظت از غیرنظامیان هستیم؛ واضح است که ما کار بیشتری در این زمینه داریم.»

اظهارات وی در پاسخ به تحقیقات نیویورک تایمز بیان شد که نشان می‌دهد ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۶۴ غیرنظامی را در منطقه باغوز سوریه کشته است.

اگر این موضوع  حمله هواپیما‌های بدون سرنشین ماه آگوست در کابل، افغانستان را به یاد می آورد که به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی از جمله ۷ کودک منجر شد، به این دلیل است.

این تلفات غیرنظامیان ۲ سال و با فاصله هزاران مایل از همدیگر اتفاق افتاد، اما بخشی از یک مشکل رایج ۲۰ ساله است.

وزارت دفاع آمریکا مایل یا قادر به تجدید نظر در رویه‌های خود برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان نبوده است.

با توجه به هزینه بالای شکست مداوم، یک تحقیق مستقل برای رفع مشکل توسط کنگره در نهایت مورد نیاز است.

مدت‌ها قبل از وقوع حملات کابل و باغوز، وزرای دفاع تلاش‌های ارتش آمریکا را برای محدود کردن آسیب‌ها به غیر نظامیان تبلیغ می‌کردند.

اما غیرنظامیان همچنان کشته می‌شوند؛ گاهی اوقات مرگ آن‌ها نقض قوانین بشردوستانه بین المللی، یا قوانین جنگ، از جمله اشتباهات در هدف گیری است.

گاهی اوقات غیرنظامیان از نظر آمریکایی‌ها پیامد ناخواسته استفاده از نیروی کشنده هستند، چیزی که ارتش آن را خسارت جانبی می‌نامد.

آنچه واضح است این است که به حداقل رساندن آسیب غیرنظامیان یک اولویت برای ارتش آمریکا نیست؛ هیچ پاسخگویی معناداری برای مرگ غیرنظامیان وجود ندارد.

گزارش اخیر نیویورک تایمز در مورد باغوز نشان می‌دهد که ارتش آمریکا می‌تواند تدابیری را، که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان ایجاد شده است، نادیده بگیرد؛ در این صورت، اپراتور‌های حملات هوایی همچنان بر توجیهات بسیار مبهم دفاع از خود تکیه کردند.

واحد مسئول، ۸۰ درصد حملات را به عنوان دفاع از خود توجیه کرده، آن هم در صورتی که به طور کلی این حملات در نقاط دور از خط مقدم جنگ انجام شده است.

در حمله کابل، ردیابی‌هایی که یک مرد را برای طول ساعت‌ها دنبال می‌کردند اشتباه بود؛ این ادعا که ارتش آمریکا دقیق‌ترین ارتش جهان است، تنها در صورتی درست خواهد بود که هدف حمله، درست تعیین شده باشد، چیزی که بسیاری از مواقع رخ نمی‌دهد.

شاید نگران‌کننده‌تر این باشد که وزارت دفاع آمریکا پس از وقوع حملات آشکار و مشکل‌ساز، اشتباهات خود را اصلاح نمی‌کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *