رشد ۶۰ درصدی صادرات به کشور‌های اکو

16:51 - 03 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۷۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سخنگوی گمرک گفت: در هفت ماه نخست امسال ۲۰.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار بین ایران و ۹ کشور عضو اکو تبادل شد.

- طبق اعلام گمرک سید روح اله لطیفی  در آستانه اجلاس "اکو" در عشق آباد اظهار داشت: در هفت ماه نخست امسال ۲۰ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۸۳۹ تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۹۲ دلار بین ایران و ۹ کشور دیگر سازمان همکاری‌های اقتصادی "اکو" تبادل شد که ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۶۱۷ تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰ میلیون و ۵۴۴ هزار و هفت دلار آن سهم صادرات و دو میلیون و ۸۸۷ هزار و ۲۲۲ تن به ارزش سه میلیارد و ۳۰۲ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۸۵ دلار نیز سهم واردات از این کشور‌ها بوده است.

وی افزود: تجارت ایران با اکو نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۹ از لحاظ وزن ۴۳ درصد و از لحاظ ارزش ۴۸.۵ درصد افزایش یافته و نسبت به هفت ماه نخست سال ۹۸ یعنی قبل از فراگیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، ازلحاظ وزنی ۲ درصد کاهش و از لحاظ ارزش بیش از ۶ درصد رشد داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات ایران به" اکو" گفت: صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های عضو" اکو" در هفت ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸ درصد در وزن و ۶۰ درصد در ارزش رشد داشته و نسبت به همین مدت در سال ۹۸ از لحاظ وزنی یک و نیم درصد و از لحاظ ارزش ۱۴ ونیم درصد بیشتر شده است.

لطیفی افزود: ۵۶ درصد صادرات کشورمان به "اکو" به ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۲۵۰ دلار بوده است و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۹۵۵ دلار بیش از ۱۸ ونیم درصد، پاکستان با ۶۵۵ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۹۳۰ دلار بیش از ۱۰.۸ درصد از سهم صادرات کشورمان به" اکو" را به خود اختصاص دادند.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به سایر کشور‌های عضو" اکو" توضیح داد: بعد از ترکیه، افغانستان و پاکستان، آذربایجان با ۲۷۲ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۳۷۲ دلار، ازبکستان با ۲۴۳ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۵۴۵ دلار، ترکمنستان با ۱۷۴ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۸۹ دلار، قزاقستان با ۹۵ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۷۶۵ دلار، قرقیزستان با ۴۱ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۹۹۸ دلار و تاجیکستان با ۲۴ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۱۰۳ دلار قرار دارند.

لطیفی در خصوص واردات از کشور‌های عضو اکو نیز گفت: در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد ارزش واردات کشورمان از کشور‌های اکو افزایش پیدا کرده، اما نسبت به هفت ماه ۱۳۹۸ کاهش ۶ درصدی داشته است.

وی افزود: ترکیه با فروش دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۲۱ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۶۷۱ دلار در رتبه نخست تامین کالا برای کشورمان در اعضای این سازمان است که ۸۵.۵ درصد وزن و ۸۹ درصد ارزش واردات از" اکو" به این کشور در هفت ماه نخست امسال اختصاص یافته است.

وی افزود: پس از ترکیه، پاکستان با ۱۶۹ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۵۰ دلار، ازبکستان با ۷۱ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۸۲۷ دلار، قزاقستان ۳۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۴۶ دلار، آذربایجان با ۲۷ میلیون و ۴۲ هزار و ۸۷۱ دلار، ترکمنستان با ۲۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۹۴۷ دلار، افغانستان با ۹ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۵۰۰ دلار، تاجیکستان با پنج میلیون و ۵۹۷ هزار و ۱۹۷ دلار و نهایتا قرقیزستان با یک میلیون و ۶۰۶ هزار و ۹۷۶ دلار قرار دارند.

لطیفی در خصوص تراز تجاری کشورمان با اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو گفت: تراز تجاری کشور در هفت ماهه نخست امسال و مدت مشابه آن در سال قبل و ماقبل بااعضای " اکو" مثبت بوده به گونه‌ای که در هفت ماهه امسال مثبت دومیلیارد و ۸۲۷ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۲۲۲ دلار، مدت مشابه سال قبل، مثبت یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۶۷ دلار و در هفت ماهه سال ۱۳۹۸ نیز مثبت یک میلیارد و ۸۵۶ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۱۸ دلار بوده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *