تاکید دبیر ستاد حقوق بشر بر لزوم تقویت انسجام رسانه‌ای در جهت منافع ملی

17:21 - 03 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۷۸۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست هم‌اندیشی معاون امور بین‌الملل رییس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با مدیران رسانه‌های رسمی، صبح امروز در محل معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

- نشست هم‌اندیشی معاون امور بین‌الملل رییس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با مدیران رسانه‌های رسمی، صبح امروز (۴ شنبه ۳ آذرماه ۱۴۰۰) در محل معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

کاظم غریب‌آبادی، در این نشست که به‌منظور بررسی آخرین تحولات حقوق بشریِ مرتبط با ایران برگزار شد، موضوع حقوق بشر را ازجمله موضوعات مهم و حساس بین‌المللی عنوان کرد و با انتقاد از اینکه برخی کشور‌ها از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تأمین اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند، گفت: همواره بر این تاکید داشته‌ام که حتی اگر ما عضو هیچ‌یک از معاهده‌های حقوق بشر هم نباشیم، بازهم به دلیل مبانی دینی، قانونی و اخلاقی، ملزم به رعایت الزامات حقوق بشر هستیم.

وی ضمن اشاره به مبانی دینی و فصل سوم قانون اساسی کشور که به موضوع پاسداری از حقوق ملت ایران اختصاص دارد، از اهتمام این ستاد برای حمایت بیشتر از حقوق مردم ذیل عنوان «حق‌الناس» در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی خبر داد و گفت با استفاده از مفهوم حق‌الناس، بسیاری از مسائل و مشکلات در این حوزه قابل حل خواهد بود.

غریب‌آبادی با تاکید مجدد بر اهمیت جایگاه حقوق بشر و اشاره به اینکه حقوق بشر در موضوعات سیاسی، مدنی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معنا پیدا می‌کند، بر لزوم همکاری سایر قوا در این زمینه تاکید کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه با اشاره به عزم جدی این ستاد در پیگیری حقوق مردم در قوه قضاییه و سایر قوا، از اصلاح فرآیند‌ها برای شناسایی مسائل و مشکلات مردم در ستاد حقوق بشر خبر داد.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین بر حفظ انسجام و اتحاد میان رسانه‌ها در پاسداری از منافع ملی و مقابله با فشار‌های تبلیغاتی و سیاسی دنیای غرب تاکید کرد و با انتقاد از وجود گزارشگر ویژه حقوق بشر، علیرغم اینکه رعایت حقوق بشر در کشور ما بر مبنای اصول و مبانی دینی و اخلاقی صورت می‌گیرد، گفت: در مقابل ما نیز باید علاوه بر پیگیری فعالانه‌ی موارد نقض حقوق بشر در دیگر کشور‌های مدعی، زمینه‌های لازم برای مقابله فعال و به‌هنگام رسانه‌ای با فعالیت‌های تخریبی این کشور‌ها را مهیا کنیم.

احمد بینا، مشاور دبیر ستاد حقوق بشر نیز طی سخنانی، ضمن اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در انتقاد از سیاست‌های تخریب‌جویانه دولت‌های غربی و همچنین حمایت از این ستاد در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های صورت‌گرفته، از آمادگی ستاد حقوق بشر برای تقویت ارتباط و ارائه اطلاعات لازم به رسانه‌ها خبر داد.

گفتنی است علاوه بر کاظم غریب‌آبادی، دبیر و احمد بینا، مشاور دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ازجمله حاضران در این نشست بودند.

در بخش پایانی این نشست ۲ ساعته، شماری از مدیران مسئول رسانه‌ها به بیان نکات و راه‌کار‌های مورد نظر خود در همکاری رسانه‌ای با شورای حقوق بشر پرداختند.

تاکید بر تقویت ارتباط ستاد حقوق بشر و سایر نهاد‌های تخصصی کشور با رسانه‌ها، بهره‌گیری بیشتر ستاد از ظرفیت‌های رسانه‌های خصوصی، لزوم حفظ انسجام رسانه‌ای در جهت پاسداری از منافع ملی، تاکید بر تقویت بخش‌های غیرفارسی‌زبان رسانه‌های داخلی و گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای در ابعاد بین‌المللی، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های صاحب‌نظران دانشگاهی و نهاد‌های مردم‌نهاد، و لزوم ارائه پیوست رسانه‌ای برای برنامه‌های مهم ستاد حقوق بشر، ازجمله موارد مورد تاکید مدیران رسانه‌ها بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *