تعطیلات آخر هفته فرصتی برای تفریح در گذرگاه‌های پاییزی پایتخت

11:16 - 04 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۸۷۹
شهرداری تهران با گستردن برگ‌های درختان در بوستان‌‌ها، جلوه‌ای از فصل پاییز را در نقاط مختلف شهر به نمایش گذاشته است،پارک ملت و دیگر بوستان‌های بزرگ پایتخت میزبان فرش‌هایی از جنس برگ‌ پاییزی است.

- روزنامه همشهری نوشت: پاییز را با باران و خنکی هوا می‌شناسند، ولی مهم‌ترین نشانه آن برگ‌های زرد و نارنجی و قهوه‌ای درختان است. تصویر آشنایی از درختانی که رنگ عوض کرده‌اند و پیاده‌رو‌هایی که پر از برگ‌های رنگارنگ هستند.

با وجود انبوه ساخت‌وساز و آلودگی هوا و آب، همچنان در شهر‌های ما می‌توان درخت‌ها را دید که به بقای خود ادامه می‌دهند اما پیاده‌رویی که با برگ‌ فرش شده باشد، کمتر پیدا می‌شود. برای همین شهرداری تهران تصمیم گرفته قسمتی از برگ‌های خشک پاییزی در یک خیابان را جارو نکند و گذرگاه‌ها و درنگ‌هایی ایجاد کند تا تردد شهروندان از آنها با موسیقی خش‌خش برگ‌ها زیر پای‌شان، همراه شود؛ به همین‌خاطر چند روزی است که سمفونی برگ‌های پاییز در نقاطی از پایتخت در حال برگزاری است و اتفاقا چند شهر دیگر کشور هم از چنین طرحی الگو گرفته‌اند.

بنابراین تا هنوز فصل زرد در شهر جاری است، می‌توانید لحظاتی را در گذرگاه‌های پاییز سپری کنید و با عکس‌های جذاب، تصاویری به یادگار به ثبت برسانید.

البته در هفته جاری استقبال شهروندان از معابر مخصوص پیاده‌ها که با فرشی از برگ پر شده قابل توجه بوده تا جایی که برخی از مناطق 22گانه و مجموعه‌های گردشگری شهرداری قصد دارند از فردا دوباره گذرگاه‌های پاییز را که به‌واسطه بارش باران، کیفیت خود را از دست داده بودند، احیا کنند. این جلوه زیبای شهر که با عناوینی مانند گذر‌گاه‌های پاییزی، گذر برگ‌‌ریزان یا عناوین مشابه نامیده می‌شود، اکنون در بسیاری از شهر‌های ایران به اجرا در‌می‌آید و منحصر به یک شهر خاص نیست.

اگر یک روز عصر که هوا خیلی سرد یا آلوده نیست به این گذرگاه‌ها بروید، جمعی از شهروندان را می‌بینید که به تماشای این منظره دل‌انگیز آمده‌اند و در این میان شادی و بازی بچه‌ها بیشتر از همه دیدنی است. سال پیش انبوه برگ‌های پاییزی در میدان مشق تهران توجه شهروندان را جلب کرد و امسال این رسم در نقاط بیشتری در شهر اجرا می‌شود. امسال پارک ملت میزبان برگ‌‌هاست ولی در دیگر بوستان‌های بزرگ هم می‌توانید فرش برگ را ببینید.

تعویض دائم برگ‌ها

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره گذر‌گاه‌های پاییزی می‌گوید: «شهرداری از مدتی پیش این کار را انجام می‌داد و محل آن معمولا بوستان‌های شهری است. امسال یک نمونه از این گذرگاه‌ها در پارک ملت ایجاد شده ‌و بخش دیگر از پارک هم به نورپردازی به شکل دالان اختصاص پیدا کرده است.» اما برگ‌های پاییزی مدت زیادی روی زمین باقی نمی‌مانند. این برگ‌ها در چرخه طبیعت باید تجزیه و در اثر رطوبت به خاکبرگ تبدیل شوند. این روز‌هایی که بارندگی‌های پراکنده‌ای در شهر رخ می‌دهد، برگ‌ها هم مرطوب می‌شوند و در مدت کوتاهی روند فساد در آنها شروع خواهد شد.

مختاری در این‌باره می‌گوید: «وقتی در یک پارک گذر پاییزی ایجاد می‌شود، همزمان باید به فکر تبدیل برگ‌ها به خاکبرگ هم بود. به همین دلیل در برخی پارک‌ها چاله‌هایی به این منظور حفر می‌شود تا توده برگ‌های خیس را در آن دفن کنند.»‌ برگ‌ها تا وقتی خشک و تمیز هستند، برای قدم‌زدن و بازی‌کردن بچه‌ها مناسب به‌نظر می‌رسند و برای حفظ استقبال شهروندان باید آنها را دائما تعویض کرد؛ وظیفه‌ای که به‌کار روزمره کارگران فضای سبز افزوده شده است.

به‌گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران هر یک از مناطق 22گانه شهر هم می‌توانند با توجه به موقعیت بوستان‌های خود این طرح را اجرا کنند. به همین دلیل ممکن است در هر یک از پارک‌های محله خود هم پیاده‌راه‌های پر از برگ را ببینید.

این روز‌ها که هر کسی باید در شبکه‌های اجتماعی حسابی داشته باشد و  معمولا افراد پیام‌های کوتاه با تصویر درختان پاییزی می‌گذارند، کمبود فضای پاییزی مناسب در شهر‌‌های سیمانی و آسفالتی بیشتر به چشم می‌آید. هنوز یک‌ماه برای تجربه قدم‌زدن روی فرشی از برگ‌های پاییزی باقی‌مانده است.

تعطیلات آخر هفته فرصتی برای تفریح در گذرگاه‌های پاییزی پایتخت

چند نمونه از پیاده‌راه‌های پاییزی کشور

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد: برای بهره‌مندی شهروندان از زیبایی‌های پاییز‌۷۲‌معبر پاییزی در بوستان‌های منتخب مناطق 13گانه شهر ایجاد شده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان: برگ‌های 2 خیابان چهارباغ خواجو و پیاده‌راه چهارباغ عباسی جمع‌آوری نمی‌شود تا امکان استفاده شهروندان از زیبایی‌های فصل خزان مهیا شود.

 رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج: شهرداری کرج امسال برگ‌های پاییزی را از سطح پارک‌های پرتردد و بزرگ شهر جمع‌آوری نکرده و این امر با استقبال شهروندان همراه شده است.

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه: با جمع‌نکردن برگ‌های پاییزی در 4 نقطه شهر؛ خیابان شهید بهشتی حدفاصل تقاطع استادان تا پل شهید بهشتی، خیابان معلم، خیابان کشاورز و ۱۲‌متری رفاه خیابان ولیعصر، زمینه ثبت تصاویر ماندگار را برای شهروندان فراهم می‌کنیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *