رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ادعا‌های ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی/ مسکو: دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران، اقدام های آمریکاست

11:18 - 04 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۸۸۰
گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر اخیرش به تهران، سبب موضع گیری های مختلف در مورد مذاکرات پیش روی وین پیرامون برجام شد.
با نزدیک شدن زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین، ادعا‌های ضد ایرانی و اتهام زنی‌های «واشنگتن» به ایران، شدت یافته است.
 
به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، وزارت خارجه آمریکا، ضمن ابراز تاسف از عدم حصول توافق بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، آن را نشانه بدی در آستانه برگزاری دور هفتم مذاکرات وین خواند.
 
براساس گزارش مذکور، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، درباره نتیجه سفر اخیر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، ادعا کرد که «واشنگتن» که خود را برای مذاکرات وین آماده کرده بود، از نتیجه سفر «گروسی» به تهران ناامید شده و عدم همکاری ایران را نشانه بدی از میزان جدیت طرف ایرانی در رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات می‌داند.
 
در عین حال «وال استریت ژورنال»، در یادداشتی از ادعای مقام‌های آمریکایی درباره بحث و بررسی درخصوص حفظ رویکرد دیپلماتیک در صورت امتناع ایران از بازگشت به برجام، ارجحیت گزینه بازگشت متقابل به برجام و عدم ارائه پیشنهاد جدید برای توافق محدودتر خبر داد.
 
براساس یادداشت مذکور، رژیم صهیونیستی نگران است که واشنگتن در ازای امتیاز‌های کم، دست به لغو تحریم‌های ایران بزند و در همین چارچوب از آمریکا خواست تا توافقی محدود را با «تهران» منعقد نکند؛ زیرا چنین توافقی فقط به نفع «تهران» است.
 
«وال استریت ژورنال» همچنین نوشت که دیپلمات‌های غربی بر این باورند که توافق محدود با ایران براساس راهکار «کمتر در برابر کمتر»، راه حلی دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها پیرامون موضوع هسته‌ای ایران است.
 
این در حالیست که «کنت مکنزی»، فرمانده سنتکام در گفت و گو با «تایمز»، در اظهاراتی ادعایی، گفت که ایران به سلاح اتمی بسیار نزدیک شده و یک سال برای آن چه وی «تبدیل برنامه هسته‌ای به برنامه نظامی» خواند، زمان نیاز دارد.
 
وی همچنین ادعا کرد که واشنگتن در صورت شکست مذاکرات با ایران، آماده استفاده از گزینه نظامی احتمالی است و مجموعه‌ای از طرح‌ها را در اختیار دارد.
 
«رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در ادعا‌های ضد ایرانی مشابهی گفت که در صورت خروج ایران از مذاکرات وین یا نزدیک شدن «تهران» به سلاح اتمی، «واشنگتن» دست به اقدام می‌زند و گزینه‌های دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
از سوی دیگر، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین و رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات وین پیرامون برجام، تاکید کرد که روسیه از این واقعیت که هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد، حمایت و از برگزاری دور هفتم مذاکرات وین استقبال می‌کند.
 
وی در ادامه اظهار کرد «ما باید علت اصلی اقدام ایران جهت کاهش تعهدات برجامی را یعنی خروج آمریکا از این توافق و فشار گسترده تحریم‌هایی که همچنان ادامه دارد، حذف کنیم؛ تنها راه رسیدن به این هدف نیز مذاکرات وین است.»
تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس، نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن تکرار ابراز نگرانی خود از پیشرفت هسته‌ای ایران ادعا کردند که ارتقای چنین توانمندی‌هایی از سوی ایران آن هم در شرایطی که این کشور در ۹ ماه گذشته همه اقدام‌های شفاف سازی و راستی آزمایی مورد توافق در برجام و پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورده، جامعه بین المللی را با خطر‌های جدی مواجه می‌کند.
 
این بیانیه مشترک ۱۶ بندی همچنین مدعی زیر سوال رفتن آمادگی ایران برای اقدام براساس حسن نیت به دلیل ارتقای توانمند‌های هسته‌ای اش در مسیر حرکت برای غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم و نصب زیرساخت‌های سانتریفیوژ‌های پیشرفته شدند.
 
کشور‌های اروپایی عضو برجام همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره آن چه «کاهش همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی» خواندند، خواستار فراهم شدن فوری دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت کرج از سوی ایران شدند.
 
تروئیکای اروپایی همچنین ادعا کرد که مواد هسته‌ای موجود در اختیار ایران برای ساخت بیش از یک کلاهک هسته‌ای کافیست.
 
در عین حال، «لورا روزن» در مقاله‌ای که در «دیپلماتیک» منتشر شد، مدعی شد که اگرچه «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نتوانست با ایران برای بازگرداندن دوربین‌ها به سایت «کرج» به توافق برسد، اما انتقاد از ایران در این زمینه، در آستانه از سرگیری مذاکرات وین بعید به نظر می‌رسد.
 
دور هفتم مذاکرات وین روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) برگزار می‌شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *