انتخاب افسر اماراتی متهم به شکنجه گری برای ریاست اینترپل

12:01 - 04 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۶۸۸۵
رئیس جدید اینترپل در میانه انتقاد‌ها درباره سابقه جنجالی اش این سمت را تحویل گرفت.
- «احمد ناصر الریسی»، افسر اماراتی متهم به شکنجه گری به ریاست «اینترپل» انتخاب شد.
 
«آسوشیتدپرس و یورونیوز»، سازمان پلیس بین الملل، «اینترپل»، اعلام کرد که «احمد ناصر الریسی»، افسر اماراتی متهم به شکنجه گری به عنوان رئیس این سازمان برای یک دوره چهار ساله انتخاب شده است.
 
این افسر اماراتی که از اعضای کمیته اجرایی «اینترپل» بود، بازرسی کل وزارت کشور امارات را در کارنامه دارد.
 
وی از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر به دست داشتن در شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه در امارات متهم شده است. در ۵ کشور از جمله فرانسه، مقر «اینترپل» و ترکیه، محل برگزاری انتخابات ریاست این سازمان، شکایت‌های جنایی علیه «احمد ناصر الریسی» مطرح شده است.
 
منتقدان ریاست «الریسی» بر «اینترپل»، نگرانند که وی به جای تعقیب قاچاقچیان مواد مخدر، قاچاقچیان انسان، مظنونان و متهمان به جنایات جنگی، از نفوذ جهانی این سازمان برای دستگیری‌های خودسرانه مخالفان داخلی کشور‌ها استفاده کند.
«منگ هونگوی»، نخستین رئیس چینی «اینترپل» در اواسط دوره ریاست خود بر این سازمان در سال ۲۰۱۸ ناپدید شد. اما در نهایت مشخص شد که وی به اتهام رشوه خواری و چند جرم دیگر در چین بازداشت شده است.
 
«اینترپل» پس از چندی خبر استعفای «منگ» را اعلام کرد و معاونش دوره ریاست وی را ادامه داد.
 
ریاست «کیم جونگ یانگ»، معاون اهل کره جنوبی «منگ» در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید، اما انتخاب رئیس جدید «اینترپل» به دلیل شیوع کرونا و لغو مجمع سالانه سازمان یک سال به تعویق افتاد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *