دادستان جدید مرکز استان ایلام معارفه شد

9:21 - 09 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۸۰۵۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور به صورت ارتباط ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

- مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور به صورت ارتباط ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی علی الخصوص شهدای استان ایلام اظهار کرد: استان ایلام در جنگ ۸ ساله خدمات ارزنده‌ای به نظام جمهوری اسلامی داشته و دروازه ورود به حریم عتبات عالیات می‌باشد و ما خود را مدیون خون شهدا و مردم عزیز این استان می‌دانیم.

دادستان کل کشور گفت: در ابتدا لازم است از زحمات ۴۰ ماهه جناب آقای خسروی زاد تقدیر و تشکر کنم و انشاالله در مسیر پیش رو موفق و سربلند باشند. همچنین انتصاب جناب آقای بهرام نیا استاندار جدید استان ایلام را به وی تبریک گفته و برای این عزیز هم آرزوی موفقیت دارم.

وی بیان داشت: امروز کشور ما نیازمند همکاری و مساعدت و تعامل بین دستگاهی بوده و همه قوا لازم است در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کنند، اکنون صرف پذیرفتن مسئولیت کفایت نمی‌کند بلکه باید همه مدیران و مسئولان در میدان عمل حضور داشته و جهادگونه کار و تلاش کنند، چون اگر جهادی عمل نکنیم و در میدان نباشیم در مقابل تهاجم دشمنان موفق نخواهیم بود و اگر می‌خواهیم در مقابل تهاجمات ناجوانمردانه دشمنان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... موفق باشیم، باید جهادی عمل کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: همه مسئولان در هر جایگاه و پستی که هستند باید جهادگونه عمل کنند که خوشبختانه این نگاه اکنون در جامعه مشاهده می‌شود.

دادستان کل کشور بیان داشت: کار جهادی در دستگاه قضایی یعنی شبانه روزی در خدمت بودن. دادستان و دیگر همکاران دستگاه قضایی استان ایلام باید جهادگونه به فکر رفع مشکلات مردم باشند دادستان جدید هم باید با این نگاه وارد میدان شود که کار و وظیفه اش ساعت خاصی ندارد. از ابتدای صبح تا پایان شب فرصت خدمت به مردم است و باید شبانه روزی در میدان باشد توصیه ما به همه همکاران علی الخصوص دادستان استان ایلام این است که برای خود ساعت کاری قائل نباشند و باید بدانند که از امروز وظیفه بسیار سنگین دادستان استان را بر عهده خواهند گرفت و باید نسبت به وظایف و تکالیف این جایگاه و سختی و سنگینی این مسئولیت بسیار آگاه بوده و بر آن واقف باشند، چون این مسئولیت دارای وظایف متعددی است و تکالیف بسیار سنگینی را بر دوش دادستان خواهد گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) اظهار کرد: حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند که سه چیز است که همه مردم بدون استثنا به آن نیازمند هستند و آن سه امنیت، عدالت و فراوانی است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در تشریح این حدیث اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این سه موضوع که در حدیث امام ذکر شد بر عهده دستگاه قضایی و دادستان است دادستان وظیفه دارد امنیت مردم را تامین کند و تامین این امنیت با تعامل و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و نظارت بر عملکرد ضابطین است لذا دادستان باید با هر عاملی که امنیت اقتصادی، اخلاقی، مالی و جانی مردم را هدف قرار می‌دهد برخورد قاطعانه کرده و در چارچوب قانون آن‌ها را مجازات کند.

دادستان کل کشور گفت: عنصر بعدی که در این حدیث شریف به آن اشاره شده است موضوع عدالت است عدالت از جمله مهم‌ترین مسائلی است که هر جامعه‌ای به آن نیاز دارد به خصوص در جامعه ما که یک نظام اسلامی است این عدالت باید به بهترین شکل پیاده شود. دادستان در این خصوص وظایف مختلفی دارد تا بتواند عدالت را پیاده کند و البته این را هم باید دانست که اجرای عدالت صرفاً مربوط به دستگاه قضایی نیست و سایر قوا هم در این خصوص وظیفه‌مند هستند.

وی بیان داشت: آسایش، آرامش و فراوانی عنصر دیگری است که در این حدیث امام صادق (ع) به آن اشاره کرده است طبیعتاً قوه قضاییه در مسائل اقتصادی مسئولیت مستقیم ندارد، اما این وظیفه حکومت و نظام جمهوری اسلامی است که برای مردم آسایش و آرامش و فراوانی ایجاد کند دستگاه قضایی هم از باب صیانت از حقوق عامه و از باب رفع موانع تولید با دولت محترم همکاری و تعامل دارد خصوصاً از زمانی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردن و شورای اقتصادی را با حضور سران قوا تشکیل دادند این وظیفه بیش از گذشته بر عهده ما قرار گرفت که با دولت محترم در مسائل اقتصادی همکاری داشته و در جهت رفع موانع تولید بکوشیم
حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: در استان ایلام همه مدیران و مسئولان باید تلاش شبانه روزی کنند تا موانع تولید برطرف شود و کارخانه‌های تعطیل بازگشایی شده و چرخ اقتصادی آن‌ها بچرخد و در این زمینه دادستان جدید استان آماده هر گونه همکاری خواهد بود.

دادستان کل کشور در ادامه به موضوع تکریم ارباب رجوع اشاره کرد و گفت: مسئله تکریم ارباب از مهم‌ترین مسائل ما در دستگاه قضایی است و ما این موضوع را از دادستان جدید و همکاران مطالبه خواهیم کرد باید به معنای واقعی درک کنیم که مردم اربابان ما هستند و ما خدمتگزاران آن‌ها می‌باشیم لذا باید احترام و تکریم آن‌ها سرلوحه کار‌های ما باشد طبعاً مراجعات به دستگاه‌های قضایی به دلایل مختلفی گرفتار یو ناراحتی دارند و ممکن است این ناراحتی در رفتار و گفتار آن‌ها مشاهده شود و ما در دستگاه قضایی وظیفه داریم با این عزیزان به بهترین شکل برخورد کنیم.

وی بیان داشت: قاضی از زمانی که مسئولیت قضاوت را می‌پذیرد باید با سختی‌ها و مشکلات این جایگاه آشنا بوده و این جایگاه را به عنوان یک شغل نگاه نکند لذا قضات ما باید با سعه صدر با مردم برخورد کنند و این را بدانند که در چه جایگاه مهمی قرار دارند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه توصیه‌هایی به دادستان جدید مرکز ایلام داشت و اظهار کرد: نظارت بر دادسرا‌ها را دائماً جزو برنامه‌های خود داشته باشید، بر صدور قرار‌ها بازداشت نظارت کنید و اجازه ندهید بازداشت‌های غیرضرور اتفاق بیفتد این مسئله جزو مسائل جدی دستگاه قضایی است که بازداشت‌های غیرضرور صادر نگرد، مسئله دیگر صیانت از حقوق عامه است که بر آن تاکید داریم، چون دادستان به عنوان مدعی العموم انجام وظیفه می‌کند باید هر جا که احساس کرد حقوق عامه رعایت نمی‌شود به آن موضوع ورود کرده و از تضییع شدن حقوق مردم جلوگیری کند.

دادستان کل کشور گفت: نظارت بر زندان و زندانیان و تلاش برای بازاجتماعی شدن آن‌ها، تلاش برای انجام صلح و سازش در دعاوی و برخورد قاطع با مخلان امنیت از جمله مواردی بود که دادستان کل بر آن‌ها تاکید نمود.

وی اظهار داشت: تحول و تعالی در قوه قضاییه باید به عینه مشاهده گردد و مردم این تحول و تعالی را در روند رسیدگی‌ها و مراجعات خود ببینند ما باید در عمل باید پایبند به این تحول و تعالی باشیم و به شعار اکتفا نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در بخش پایانی سخنان خود بر ارتباط با خداوند متعال و ارتقا معنویت اشاره کرد و گفت: همه باید خود را مقید بدانیم که در بخشی از شبانه روز با خدای خود مانوس بوده و در تمامی کار‌ها از خداوند کمک بخواهیم اگر همه ما در هر جایگاه و مقامی که هستیم کارمان را با هدف جلب رضایت خدا انجام دهیم و برای خدا کار کنیم قطعاً زندگی و جامعه بهتری داشته و بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

در این مراسم که بختیاری دادیار دیوان عالی و رئیس دفتر دادستان کل، خرم‌آبادی معاون نظارت بر امور دادسراها، بابایی معاون فضای مجازی دادستانی کل و اعضای شورای تامین و شورای قضایی استان ایلام حضور داشتند عبدالوهاب بخشنده به عنوان دادستان جدید مرکز استان ایلام معارفه و از خدمات و زحمات خسروی زاد تجلیل بعمل آمد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *