رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آینده عرصه ادبیات در گرو قیمت کاغذ!

13:00 - 12 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۸۷۷۵
یک نویسنده کتاب گفت: بزرگترین و مهمترین چالش کمبود و گرانی قیمت کاغذ در حوزه نشر است گفت‌وگو‌های من با ناشران بزرگ مانند انتشارات امیرکبیر نشان می‌دهد که کتاب‌های ارزنده وجود دارند که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند، ولی به دلیل عدم وجود شرایط و کاغذ کافی هنوز منتشر نشده اند.

حسین گلدوست در گفت‌وگو با میزان پیرامون تاثیر تسهیلات و در نظر گرفته شده و تعرفه فرهنگی برای حوزه نشر گفت: صنعت نشر به خاطر چالش‌های متعدد خصوصا در حوزه اقتصادی با بحران‌های بزرگی روبرو شده و هر چه زمان می‌گذرد مشکلات  بیشتر می‌شود چنانچه تسهیلات خصوصا ارائه کاغذ دولتی انجام شود شاهد بهبود شرایط نشر خواهیم بود.

وی در همین راستا ادامه داد: بزرگترین و مهمترین چالش کمبود و گرانی قیمت کاغذ در حوزه نشر است گفت‌وگو‌های من با ناشران بزرگ مانند انتشارات امیرکبیر نشان می‌دهد که کتاب‌های ارزنده وجود دارند که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند، ولی به دلیل عدم وجود شرایط و کاغذ کافی هنوز منتشر نشده اند.

***ضرورت تزریق کاغذ به ناشران

گلدوست در همین راستا ابراز کرد: تزریق کاغذ به ناشران می‌تواند آنان را برای مدتی پابرجا نگهدارد و جانی دوبار به حوزه نشر دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که ارائه کاغذ دولتی نیز برای مدتی تاثیرگذار خواهد بود به عبارت دیگر همانند یک چسب زخم عمل خواهد کرد و برای حل مشکل اصلی باید تدابیر راه گشا در نظر داشت. وجود کارخانه‌های کاغذ سازی و استفاده از ظرفیت‌های آنان قیمت این کالای استراتژیک را در بازار نشر تخت تاثیر قرار داده و در عین حال پشتوانه‌ای برای تامین کاغذ داخلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بازار عرضه و تقاضا تاکید کرد: تا زمانی که بازار عرضه و تقاضا برای کتاب در حالت تعادل قرار نگیرد ما شاهد نوسانات قیمت کاغذ و حتی در برخی موارد کمبود این کالا در عرصه نشر خواهیم بود لذا لزوم توجه به فراهم کردن فضای مناسب جهت تولید و تامین کاغذ مورد نیاز فرهنگ و نشر امری مهم بشمار می‌رود. صنعت نشر برای تولید فرهنگ و کتاب نیازمند فعالیت امن بدور از هر گونه نوسان کاغذ در بازار است.

***لزوم ثبات قیمت کاغذ

این پژوهشگر پیرامون قیمت مواد اولیه در بازار بیان کرد: نشر از جمله صنعت‌هایی است که ثبات قیمت مواد اولیه آن در بازار نقش مهمی را بازی می‌کند آسودگی خیال ناشر در سرمایه گذاری و اطمینان از بازگشت سرمایه زمینه را برای فعالیت‌های فرهنگی باز خواهد کرد. ابعاد آرامش در حوزه نشر چرخه فعالیت در این صنعت را به گردش وادار می‌کند در این میان نویسنده نیز با طیب خاطر بیشتری اقدام به فعالیت و پژوهش کرده در نتیجه کتاب‌هایی که منتشر می‌شود از کیفیت بهتری بر خوردار خواهند بود.

گلدوست با اشاره به میزان آثار در حال تولید بیان کرد: محتوا‌ و آثار فراوانی از سوی نویسندگان تولید شده است که همچنان در نوبت چاپ قرار دارد اما چون کاغذ وجود ندارد و یا کاغذ مورد نیاز با قیمت بالا عرضه می‌شود منتشر نشده است به عبارت دیگر بسیاری از انتشاراتی‌ها عملا فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و این امر در دراز مدت تبعات بدی را برای فرهنگ به دنبال دارد.

***هرگونه تسهیلات نیاز مبرم صنعت نشر

وی در نظر گرفتن تعرفه برای ناشران را مناسب دانست و اظهار کرد: در شرایط فعلی هرگونه تسهیلاتی که بتواند کمکی به کتاب فروشی‌ها و ناشران باشد با اهمیت خواهد بود در عین حال خرید کاغذ با نرخ بازار آزاد یعنی همان ۶۰۰ هزار تومان نیز هزینه‌های فراوان و بسیاری به دنبال دارد که در پشت جلد قرار می‌گیرد و در نهایت این نویسنده و مخاطب هستند که بیشترین صدمات را متحمل می‌شوند بدین ترتیب باید گفت مشکلات اقتصادی سبب شده تا طی ماه‌های اخیر همچنان شاهد چاپ کتاب نباشیم.

*** کم کاری رسانه‌ها تبلیغ کتاب

نویسنده کتاب «ایستاده ام» پیرامون اهمیت مطالعه و نقش آن بر حوزه نشر تصریح کرد: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار محدود و این امر در رکود بازار نشر نیز اثری مستقیم دارد از سوی دیگر تبلیغات لازم برای مطالعه کتاب انجام نمی‌شود رسانه‌های ما عموما به تبلیغ کالا‌های تجاری پرداخته و حرکتی در جهت ترویج کتاب ندارند این یک معضل بوده و در ادامه این روند مطالعه نیز جایگاه خود را به دست نمی‌آورد.

*** بخش خصوصی در تنش 

وی به حوزه تولید و توزیع کتاب اشاره و اظهار کرد: نشر دچار چرخه معیوب است متاسفانه نگاه مسئولان ما به کتاب نیز کاملا سطحی نگرانه است آنان فراموش کرده‌اند که سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ از مطالعه سر چشمه می‌گیرد و در نهایت به فرهنگ سازی منتهی خواهد شد، طی سال‌های اخیر عملا بخش خصوصی دچار تنش شده، اما بخش‌های دولتی شرایط بهتری را پشت سر می‌گذارند و همه این عوامل به علت افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه است.

گلدوست انتقادی به رویکرد مسئولان فرهنگی داشت و خاطرنشان کرد: متاسفانه توجه مسئولان به حوزه فرهنگ بسیار سطحی است آنان فرهنگ را یک کالای تشریفاتی و لوکس در نظر گرفته و برای آن تصمیم گیری می‌کنند در حالی که فرهنگ زیر بنایی برای جوامع محسوب می‌شود لذا اگر رفع موانع و مشکلات در دستور کار قرار بگیرد عملا شاهد قوت گرفتن فعالیت‌های حوزه فرهنگ خواهیم بود تغییر روحیه سبب می‌شود آنان یک قدم جلو‌تر بروند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *