روایت نیویورک تایمز از اعدام افراد بی‎گناه در آمریکا

17:31 - 22 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۶۶۸
نیویورک در گزارشی به روند اعدام یک فرد بی‎گناه در ایالت آلابامای آمریکا پرداخته است.

- اواخر ۵ مارس ۲۰۲۰ بود؛ روزی ابری که ایالت آلاباما آن را به عنوان آخرین روز زندگی «ناتانیل وودز»، آمریکایی سیاه‌ پوست، انتخاب کرده بود.

«وودز»، ۱۵ سال پیش در ارتباط با تیراندازی منجر به قتل ۳ افسر پلیس در شهر بیرمنگام ایالت آلابامای آمریکا محکوم شده بود و از آن زمان به نام قاتل پلیس نامگذاری شد.

به گزارش «نیویورک تایمز»، اما «وودز» هرگز کسی را نکشته بود؛ هنگامی که افسران در حالی که با عجله وارد یک مکان مصرف مواد مخدر تاریک شده بودند تا حکم دستگیری اش را به دلیل یک جنایت اجرا کنند، اما او بدون سلاح بود.

ایالت آلاباما، یکی از ۲۶ ایالتی است که به گفته اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، همدست قاتل‌ها را می‌توان در این منطقه به اعدام محکوم کرد.

این استدلال از سوی قضات شده است که «وودز» عمداً افسران را فریب داده بود تا به قتل برسند؛ ظاهراً لازم نبود ثابت شود که «وودز» واقعاً فردی را نکشته است.

مرکز اطلاع رسانی مجازات اعدام در آمریکا تخمین می‌زند که از هزار و ۴۵۸ مورد اعدام در آمریکا بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۸، ۱۱ مورد مربوط به مواردی است که متهم، مرتکب قتل نشده است.

حتی مواردی وجود دارد که در آن فرد، غیر مسلح بوده و در یک عمل خشونت‌ آمیز مانند دزدی دخالت نداشته است؛ مواردی مانند پرونده «وودز» که مدافعان آن می‌گویند که او هیچ اطلاع قبلی از خشونت نداشت و با شنیدن صدای گلوله‌ها به طور وحشت زده فرار کرده بود.

«کری اسپنسر»، یکی دیگر از زندانیان محکوم به اعدام، در نامه‌ای در حمایت از «وودز»، نوشت «ناتانیل وودز، ۱۰۰ درصد بی گناه است؛ من می‌دانم که این یک واقعیت است، زیرا من همان مردی هستم که هر ۳ افسر را به ضرب گلوله کُشت.»

«نیویورک تایمز»، در این رابطه تحقیق کرد و آن را در قالب گزارشی با نام «در آلاباما زندگی کنید و بمیرید»، منتشر کرد.

در این گزارش نوشته شده که «وودز» مرد سیاه‌پوستی بود که در شهر بیرمنگام با اکثریت جمعیت سیاه‌ پوست زندگی می‌کرد اما تنها ۲ نفر از ۱۲ نفر عضو هیئت منصفه‌ای که پرونده او را بررسی کردند، سیاه‌پوست بودند.

او همچنین یک مرد سیاه پوست بود که در آلاباما زندگی می‌کرد، ایالتی با سابقه بی عدالتی نژادی.

این ایالت دارای بالاترین سرانه زندانیان محکوم به اعدام در آمریکاست و تنها ایالتی است که برای صدور حکم مرگ به اتفاق نظر هیئت منصفه نیاز ندارد.

این هیئت منصفه پس از بررسی کوتاه، با ۱۰ رای موافق به اعدام «وودز» رای داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *