رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بعضی از مدیران احساس مسوولیتی درباره بازنشستگان ندارند

2:03 - 16 آذر 1400
کد خبر: ۷۷۹۷۵۰
علی دهقان کیا گفت: انتصاب‌هایی که در این سال‌ها در سازمان تامین اجتماعی انجام شده مشکلات زیادی برای بازنشستگان به وجود آورده است. همه انتصاب‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده بدون در نظر گرفتن معیار تخصص انجام شده بود.
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران درخصوص تاثیر کمک‌های بانک رفاه بر مشکل تامین حقوق بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی به میزان گفت: مشکلات ما به صورت روزانه درحال افزایش پیدا کردن است. سازمان تامین اجتماعی تا به حال به همین بانک رفاه ده‌ها کارخانه را بابت بدهی هایش واگذار کرده است. البته این اتفاق برای این افتاده که ما بتوانیم حقوق بازنشستگان را پرداخت کنیم. سال گذشته هم قرار بود دولت حدود سی و دو هزار میلیارد تومان از شرکت‌های تابعه را به سازمان تامین اجتماعی واگذار بکند که همه آن‌ها بابت بدهی‌هایی که داشتیم به بانک رفاه واگذار شد. علی رغم انجام این واگذاری‌ها همین الان هم سازمان تامین اجتماعی حدود پنجاه و سه هزار میلیارد تومان با بهره سی و پنج درصد به بانک رفاه بدهکار است. خود این مساله نشان می‌دهد در بلند مدت چه بلایی بر سر سازمان تامین اجتماعی خواهد آمد. سازمان تامین اجتماعی البته مطالباتی از دولت دارد که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است.

وی درخصوص انتصاباتی که در سال‌های گذشته در سازمان تامین اجتماعی بدون در نظر گرفته شدن معیار تخصص صورت گرفته گفت: ما در گذشته در سازمان تامین اجتماعی شورایی داشتیم با نام شورای عالی تامین اجتماعی که تا سال ۸۳ این شورا همچنان برقرار بود. شورای عالی از پانزده عضو تشکیل می‌شد که هشت نفر از آن‌ها نماینده دولت و چهار نفر نماینده کارفرمایان و سه نفر هم نماینده کارگران بودند. نمایندگان کارگران با آن هشت نفری که از وزارتخانه‌های مختلف می‌آمدند می‌توانستند در رابطه با بسیاری از تصمیمات لابی کنند و موفقیت‌هایی را به دست بیاورند. اما از سال ۸۳ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به تصویب رسید. بر اساس ماده ۱۰۰ این قانون نصف به علاوه یک اعضای هیات مدیره توسط وزیر رفاه و تامین اجتماعی منصوب می‌شوند؛ بنابراین تغییری که اتفاق افتاد این بود که آن هشت نفر نماینده دولت تبدیل به یک صدای واحد شدند. چون قبلا نمایندگان از وزارتخانه‌های مختلف دولت بودند و حالا همگی از یک وزارتخانه منصوب می‌شدند. این مساله تا اندازه‌ای کار را برای ما مشکل کرد.
 
بیشتر بخوانید:
 
رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران اذعان داشت: سال ۸۹ ماده صد و سیزده قانون خدمات کشوری مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت که با این اصلاحات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی از پانزده نفر به ۹ نفر کاهش پیدا کرد. ۶ نفر از این ۹ نفر هم نماینده دولت هستند و تنها سه نفر نماینده کارگران و کارفرمایان و انجمن‌های صنفی شدند؛ بنابراین دولت اکثریت را به دست آورد. از همان زمان که مدیریت سازمان تامین اجتماعی به طور کامل به دست دولت افتاد وضعیت این سازمان هر روز خرابتر شده است. دلیل این مساله این است که نمایندگان دولت در هیات امنای سازمان احساس مسوولیتی نسبت به بازنشستگان و بیمه شدگان نداشته اند.
 
دهقان کیا خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ما با مدیرانی در دولت مواجه بودیم که مسوولیت‌های مختلفی داشتند. در این شرایط بسیاری از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی دچار ورشکستگی شدند و بسیاری هم با مبالغ خیلی کمی فروخته شدند. من کاملا به این مساله باور دارم که انتصاب‌هایی که در این سال‌ها در سازمان تامین اجتماعی انجام شده مشکلات زیادی برای بازنشستگان به وجود آورده است. همه انتصاب‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده بدون در نظر گرفتن معیار تخصص انجام شده بود. درحال حاضر هم باز تا حدودی این مشکل وجود دارد و بعضی از افرادی که مسوولیت‌هایی به آن‌ها واگذار می‌شود تخصصی در آن حیطه ندارند. ما هم به خاطر این نوع انتصاب‌ها نگران آینده سازمان تامین اجتماعی هستیم. قطعا یکی از مشکلات اساسی سازمان تامین اجتماعی مخصوصا در بخش مربوط به شستا و بنگاه‌های اقتصادی اش افراد فاقد تخصصی هستند که مسوولیت‌های سنگینی را برعهده می‌گیرند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *