مذاکره با سه کشور خارجی برای نوسازی ناوگان مترو تهران

15:31 - 17 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۰۳۰۱
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: در حال حاضر با برخی کشور‌های خارجی از جمله مالزی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن‌ها به نتیجه برسیم.

_ مهر نوشت: مهدی شایسته اصل در خصوص خرابی‌های اخیر مترو و برنامه این شرکت برای رفع مشکلات ناوگان مترویی پایتخت گفت: در تمام دنیا زمانبندی استفاده از تجهیزات ناوگان حمل و نقل متناسب با کیفیت تجهیزات تعیین می‌شود. در حال حاضر تجهیزات و قطار‌های مترو نیاز به اورهال و نوسازی دارند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران افزود: شرایط فعلی ناوگان حمل و نقل متروی تهران به گونه‌ای است که مشکلات با تعمیرات حل نمی‌شود بلکه نیاز به نوسازی و اورهال اساسی داریم. برخی قطعات، واگن‌ها و قطار‌ها باید به طور کامل جدید شوند.

شایسته با تاکید بر اینکه تا شش ماه آینده باید اقدام و برنامه‌ریزی جدی برای نوسازی واگن‌ها انجام شود، عنوان کرد: مترو تهران در شرایطی است که مشکلات آن با بودجه‌های جاری و عادی حل نمی‌شود و نیاز به اعتبارات و فاینانس ویژه‌داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای نوسازی و توسعه خطوط مترو داریم، بیان کرد: در حال حاضر مهمترین هدف گذاری فعلی ما نوسازی بخش‌های مختلف این ناوگان است. در همین خصوص نیز با شهردار تهران مباحثی را دنبال کرده‌ایم و در دیدار با آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشور نیز وعده‌هایی برای کمک به توسعه حمل و نقل کشور داده شد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران با توضیح در این خصوص، اظهار داشت: در این دیدار رئیس جمهور وعده پرداخت بدهی‌های دولت به سیستم حمل و نقل عمومی را از محل ماده ۱۲ و همچنین بحث تأمین منابع از محل فروش نفت را داده‌اند.

شایسته با اشاره بر همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه نیز بیان کرد: در حال حاضر با برخی کشور‌های خارجی از جمله مالزی، روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا در زمینه خرید تجهیزات، قطعات و واگن‌ها به نتیجه برسیم.

وی تاکید کرد: البته رویکرد اصلی ما بهره‌گیری از تولیدات داخلی و بومی سازی است. در این زمینه نیز با استفاده از ظرفیت گروه‌های دانش بنیان در نهاد‌های مختلف از جمله وزارت دفاع، معاونت علمی ریاست جمهوری و ... در حال همکاری هستیم. بسیاری از گروه‌های دانش بنیان نیز برای تولید و تأمین قطعات مترو اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران تصریح کرد: تمام تلاش ما این است تا پایان سال با شعار مانع زدایی، باید با تأمین قطعات و اورهال آن‌ها مشکل عاجل مترو را حل و همچنین در برنامه‌های بلندمدت، برای تولید فناوری داخلی در جهت توسعه ناوگان حمل و نقل و استفاده از خرید‌های بین‌المللی نسبت به نوسازی سیستم مترو اقدام کنیم.

شایسته با اشاره بر خرید واگن نیز بیان کرد: برای خرید واگن نیز نهاد‌های مختلفی در سطح مسئولیت‌های خود باید موافقت و اقدام کنند و در صورت همکاری دستگاه‌ها، به زودی شاهد ورود واگن‌های جدید به سیستم متروی پایتخت خواهیم بود.

وی تصریح کرد: برخی رسیدگی‌ها باید از دوره قبلی انجام می‌شد که متأسفانه در آن زمان، بیشتر بر روی بهره‌برداری مترو تمرکز شد و اعتبار و تجهیزات جدیدی به ناوگان مترویی تزریق نشد. به همین دلیل در حال حاضر نیاز به نوسازی ناوگان از طریق فاینانس و تأمین بودجه داریم.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به حذف برخی ردیف‌های مالی در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری، آیا مشکلات مترو حل خواهد شد یا خیر بیان کرد: تصور نمی‌کنم ردیف‌های اعتباری مربوط به ناوگان عمومی کشور و پایتخت حذف شده و مورد بی توجهی قرار گرفته باشد بلکه به نظر می‌رسد، ردیف‌های اعتباری مربوط به بودجه‌های جاری و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با درآمدزایی شهرداری مورد تغییرات یا حذف قرار گرفته است. البته همچنان بودجه شهرداری نهایی نشده و این بودجه ارائه شده از سوی دولت لایحه پیشنهادی است.

شایسته تاکید کرد: چرا که مترو حدود ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل پایتخت را تشکیل می‌دهد به علاوه دولت‌ها نیز موظف به پرداخت سهم خود در حمل و نقل عمومی هستند. به همین منظور بی‌توجهی به بودجه ناوگان عمومی منطقی نیست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *