رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

همایش "پژوهش و فناوری کاربردی دانشگاه کار آفرین "برگزار شد

20:16 - 23 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۱۸۳۰
همزمان با هفته پژوهش همایش " فناوری کاربردی دانشگاه کار آفرین" در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.
- همزمان با هفته پژوهش همایش " فناوری کاربردی دانشگاه کار آفرین" با حضور علی خیرالدین معاونت فناوری و نو آوری وزرات علوم ،رشید جعفرپور رییس مرکزبسیج اساتید وزارت علوم ،ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و محسن جهانشاهی معاون پژوهس و فناوری دانشگاه برگزار شد.
 
در این مراسم ابتدا رشید جعفر پور رئیس بسیج اساتید وزارت علوم تحقیقات و فناوری، گفت:علم سلطان و قدرت است و که با تسلط به آن می‌توانی بر دیگران تسلط داشته باشی و بدون آن دیگری بر شما تسلط پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد:در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبری نیز راهبرد اصلی علم و فناوری است و توجه به حوزه علم و فرهنگ است.
جعفر پور گفت:دانشگاه‌های آموزش محور و پزوهش محور هستند، اما دانشگاه نسل چهارم، دانشگاه اجتماعی که نسبت به مسایل اجتماعی خود بی تفاوت نباشد و مسایل کشور را شناسایی کند و با آن درگیر باشد.

وی ادامه داد دانشگاه اجتماعی باید همه مهارت هایش به سمت اولویت‌های اجتماعی باشد.

وی اظهار کرد:امیدواریم اتاق فکر مهارت آموزی و اشتغال با محوریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید ایجاد شود که مسایل مهارتی در آن بحث شود.

در ادامه علی خیرالدین معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با تبریک هفته پژوهش گفت:دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ۱۸۱ مرکز و ۱۸۰ هزار دانشجو یک پتانسیل بزرگ در کشور محسوب می‌شود.

وی گفت:بهترین فرصت است که ازین پتانسیل بهترین استفاده را نماییم و به سمت ایجاد پارک‌های فناوری در آن باشیم.

خیرالدین گفت: معتقدیم همانطور که علم رصد می‌شود فناوری هم باید رصد شود تا ببینیم در کجا قرار داریم، از این رو دانشگاه فنی حرفه‌ای باید اولویت و نیاز سنجی کند.

وی اظهار کرد:بحث صنایع خلاق و فناوری‌های نرم را باید در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه علوم انسانی و هنر ارتقا دهیم و بر آن تاکید نماییم.

وی افزود:ایران رتبه ۱۶ را در تولید علم در جهان و رتبه اول در منطقه را دارا است و باید تقدیر کرد از پژوهشگرانی که به این امر خدمت کردند.

وی ادامه داد:اما در تولید فناوری ما رتبه ۷۱ را داریم که که با مطلوب ما فاصله دارد اگرچه که این رتبه در نوآوری بهتر و ما جایگاه ۶۰ را دارا می‌باشیم.

خیرالدین گفت:ما ۸۰۰ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی و سالانه ۸ هزار فارغ التحصیل داریم، اما نتوانسته ایم مشکلات خود را با این ظرفیت حل کنیم.

وی گفت:یکی از موانع سهم اعتبارات پژوهش است و در این چند سال نیز این اعتبارات نزولی نیز شده است و دانشگاه‌ها نیز در گیر حقوق و همسان سازی‌ها هستند.

وی اظهار کرد: وابستگی ما به بودجه عمومی کشور بسیار بالا است در حالیکه در سایر دانشگاه‌های دنیا کم است این وابستگی در ایران بالای ۸۰ درصد است چرا که نتوانستند خلق ثروت کنند. در این میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای نسبتا موفق بوده اند.

وی ادامه داد:نسل چهارم دانشگاه را گفتیم دانشگاه جامعه محور و در واقع دانشگاهی که نتواند مشکلات خود را حل کند چطور می‌تواند موفق باشد.

خیرالدین گفت:تغییرات بنیادین خوب است به شرطی که همه کار ما بنیادی نباشد و تا ۲۵ درصد اینگونه باشد باقی باید به حل مسائل کمک کند.

وی گفت:توجه ما باید بر روی حل مساله باشد نه صرفا افزایش مقالات، معاونت نوآوری و فناوری تلاش دارد بستری خوب در این زمینه فراهم کنند، از این رو ما باید گفتمان فن آوری و نوآوری را بسط دهیم.


خیرالدین اضافه کرد: وظیفه همه دانشگاه‌ها است که به جز تکنولوژی و تولید محصول به بازار و فروش و کیفیت محصول نیر فکر کنند. ماموریت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای که تا حدود زیادی هم در آن موفق بوده است جذب بازار کار شدن فارغ التحصیلان است.

وی با اشاره به تعریف جدید کار آفرینی گفت:کار آفرینی صرفا ایجاد اشتغال نیست بلکه خلق مرز جدید و ارتقای استاندارد‌ها در حرفه خود است.
این مراسم در پایان با تقدیر از پزوهشگران این دانشگاه پایان یافت .
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *