رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستورات رئیس قوه قضاییه برای پاسخگویی به نامه‌های واصله از جانب مردم/ ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات دستگاه قضایی گلستان تخصیص یافت/ دیدار چهره به چهره قاضی‌القضات با تعدادی از مردم

8:33 - 25 آذر 1400
کد خبر: ۷۸۲۱۴۸
رئیس قوه قضاییه در چهارمین سفر استانی خود همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی صبح امروز وارد استان گلستان شد.
- حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در چهارمین سفر استانی خود امروز، پنجشنبه مورخ ۲۵ آذر همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی وارد استان گلستان شد.
 
اهتمام ویژه نسبت به پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله
۱۴۰۰/۰۹/۲۶ - ۰۹:۲۳
 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای قضایی استان گلستان بر پاسخ‌دهی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم در جریان سفر به این استان تاکید ویژه‌ای داشت و گفت: مسئولان بخش‌های مختلف قضایی در گلستان و تهران نسبت به پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم اهتمام ویژه داشته باشند و تا حد مقدور نسبت به برآورده کردن درخواست‌های مردم اقدام کنند و رئیس کل دادگستری گلستان و زیرمجموعه‌های وی، مواردی از نامه‌های مردم که حل‌شان به دلایل مختلف مقدور نمی‌باشد را برای مردم توضیح دهند. 
دستورات رئیس قوه قضاییه در مورد پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم/ ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ضروری دستگاه قضایی گلستان تخصیص یافت
 
رئیس عدلیه با اشاره به ضرورت اهتمام و توجه ویژه یه مراجعه‌کنندگان به پزشکی قانونی گفت: مردم و مراجعان به واحد‌های پزشکی قانونی به نوعی افرادی خاص محسوب می‌شوند چرا که دارای ناراحتی و مشکلات هستند و چنانچه خدمات‌دهی به آن‌ها با تاخیر و کُندی همراه باشد ناراحتی و مشکلات این مراجعه‌کنندگان دوچندان می‌شود
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهیدات ویژه برای رفاه حال کارکنان و مراجعان به واحدها، مراجع و مراکز قضایی گفت: ضروری است مسئولان دادگستری کل استان گلستان نسبت فراهم آوردن شرایط خدمات رسانی مطلوب‌تر به کارکنان، مراجعین و مردم اقدامات مقتضی را اعم از تجهیز امکاناتی نظیر آسانسور و ... در ساختمان‌های دادگستری و سایر واحد‌های قضایی تدارک ببینند و در این راستا ما نیز به لحاظ تخصیص منابع مالی مساعدت خواهیم داشت.
 
رئیس عدلیه در ادامه با بیان اینکه مسائل و مشکلات مبتلابه هر استان دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی است که رفع آن‌ها در وهله نخست نیازمند تعامل و هم افزایی عوامل  و نیرو‌های استانی و بومی می‌باشد، تصریح کرد: پیشنهاد مشخص ما تشکیل کارگروهی تخصصی و بومی در استان گلستان متشکل از مسئولان حوزه‌های مختلف اعم از اجرایی، قضایی، تقنینی، انتظامی، امنیتی و نمایندگان بخش‌های صنفی و خصوصی است، تا این عوامل و نیرو‌ها در آن کارگروه به احصاء مسائل و مشکلات استان و اولویت بندی آن‌ها برای اتخاذ تصمیم فوری مبادرت ورزند.
 
رئیس عدلیه تصریح کرد: موضوعات و مسائل موجود در استان گلستان از جمله «خلیج گرگان»، «پتروشیمی گلستان»، «روستای زیارت»، «منطقه آشوراده»، «پرونده موج‌های آبی گنبد کاووس» و ... موضوعات و مسائلی چندوجهی محسوب می‌شوند که دارای ابعاد مختلف قضایی، اقتصادی، زیست محیطی و حقوقی هستند و به صورت تک وجهی و یک بُعدی نمی‌توان نسبت به حل آن‌ها اقدام به اتخاذ تصمیم کرد.
 
ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در این نشست با اشاره به بازدید خود از خلیج گرگان اظهار داشت: کانال‌های ورودی آب دریا به این خلیج مسدوده شده و در این منطقه آب در حال پس‌روی از ساحل است؛ در نتیجه امکان تردد شناور‌ها از خلیج به سمت دریا وجود ندارد و متاسقانه تا امروز برای رفع این مشکل اقدامی صورت نگرفته و چنانچه استاندار عزم رفع این مشکل را داشته باشد، قابلیت اصلاح آن وجود دارد.
 
خداییان با اشاره به ارزش مادی و اقتصادی خلیج گرگان به دلایل مختلف مانند موضوع تخم‌گذاری ماهیان خاویار گفت: با لایروبی کانال‌ها در خلیج گرگان به شکل محسوس و قابل توجهی وضعیت این خلیج بهبود می‌یابد و با توجه به اهمیت مادی و اقتصادی این خلیج، هزینه‌کردن برای آن صرفه اقتصادی دارد.
 
حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری گلستان نیز با اشاره به مشکلات خلیج گرگان اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات خلیج گرگان آن است که متولی رسیدگی به آن مشخص نیست؛ و کسی هم مسولیت نمی‌پذیرد، البته دستگاه قضایی استان گلستان پرونده‌ای را ناظر بر ترک فعل در رابطه با خلیج گرگان تشکیل داده است.
 
علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم در این نشست ضمن قدردانی از اقدامات قوه قضاییه برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان گلستان، خواستار تداوم اقدامات قضایی برای حل کامل این مشکلات شد.
 
حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز در این نشست به حضور خود در گنبدکاووس و دیدار با مردم و کارکنان قضایی این شهرستان اشاره کرد و در خصوص واحد‌های تولیدی و صنعتی گنبدکاووس نیز گفت: از مجموع ۱۳۲ واحد صنعتی این شهرستان ۱۴ واحد غیرفعال هستند.
 
حجت‌الاسلام مظفری رئیس دیوان عدالت اداری هم در این نشست از برگزاری نشست با با مدیران ۱۰ اداره کل استان گلستان خبر داد و گفت: در این نشست‌ها تلاش شد تا برای رفع آسیب‌هایی که منجر به شکایات مردم از دستگاه‌های دولتی می‌شود چاره جویی شود.
 
سیدمحمد صاحبکار معاون راهبردی قوه قضاییه هم در این جلسه، به ارائه گزارشی از وضعیت عملکردی و رضایتمندی مردم از واحد‌های قضایی استان گلستان که در ۱۴ شاخص گردآوری شده بودند پرداخت.
 
محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضائیه نیز با اشاره به برگزاری جلسات عمومی و اختصاصی خود با کارکنان دادگستری استان گلستان، بر بکارگیری هر چه بیشتر قضات بومی در استان‌ها و همچنین ضرورت رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشتی کارکنان واحد‌های قضایی تاکید کرد.
 
ناصر سراج معاون سیاسی قوه قضاییه هم با اشاره به حضور خود در شهرستان آزادشهر، گزارشی را از وضعیت واحد‌های قضایی این شهرستان و همچنین مسائل و مشکلات مردم آزادشهر ارائه کرد.
 
علی‌اصغر رفاهی مدیرکل مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه با اشاره به میزان ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در جریان سفر هیئت عالی قضایی به استان گلستان گفت:  مسئولان بخش‌های مختلف قوه قضاییه در جرسان سفر به استان گلستان جمعا ۳۷۵ مورد ملاقات مردمی ترتیب دادند که ۳۲۱ مورد در مرکز استان و ۵۴ مورد در سایر شهرستان‌های استان گلستان صورت گرفت.
 
وی‌ادامه داد: همچنین در جریان این سفر بالغ بر ۱۹۰۵ درخواست مردمی واصل شد که ۱۵۴۵ فقره از این درخواست‌ها مربوط به امور قضایی و ۳۶۰ فقره نیز مربوط به امور غیرقضایی بود.
 
رفاهی تصریح کرد: تمام درخواست‌های واصله در جریان سفر به استان گلستان به صورت اسکن‌شده، ثبت شده است و به کارتابل اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه ارسال شده است؛ به دنبال این فرآیند، پیامک ثبت درخواست برای متقاضیان ارسال شده و حداکثر ظرف ۲ هفته تمامی درخواست‌ها کارشناسی می‌شود و پیش‌نویس‌های مرتبط با آن‌ها به مراکز و مراجع مربوطه قضایی ارسال می‌شود و ظرف ۳ ماه از این تاریخ، اقدامات مقتضی در رابطه با این درخواست‌ها انجام می‌شود.
 
وی افزود: از رئیس کل دادگستری استان گلستان می‌خواهیم که درخواست‌های مردمی را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کند و گزارش مرتبط با آن را ارسال کند؛ باید توجه داشت که مردم با امیدی این درخواست‌ها و نامه‌ها را ارائه می‌کنند لذا چاره‌جویی و رفع مسائل و مشکلات آن‌ها حائز اهمیت است و در این راستا شایسته است رفاهی گفت: کارگروهی از سوی ریاست کل دادگستری استان گلستان برای رسیدگی به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی تشکیل شده و حداکثر ظرف یک ماه پاسخ نامه‌ها و درخواست‌های مردمی داده شود.
 
حجت‌الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه هم در این نشست، با اشاره به بازدید‌های میدانی خود و حضور در نشست‌ها و جمع‌های مختلف مردم استان گلستان، وفاق و برادری مردم از اقوام و مذاهب مختلف در این استان را کم‌نظیر و مثال‌زدنی توصیف کرد.
 
عباس مسجدی رئیس سازمان پزشکی قانونی هم با اشاره به بازدید خود از مراکز پزشکی قانونی گرگان، کردکوی و بندر ترکمن، گزارشی از وضعیت این مراکز و مشکلات و مسائل آن‌ها ارائه داد.
 
 
اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم با اشاره به بازدید خود از اردوگاه معتادین متجاهر در شهرستان بندرگز، از استاندار گلستان خواست که ظرفیت این اردوگاه‌ها را در سطح استان افزایش دهد.
 
حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز به بازدید خود از ۴ واحد ثبتی و ۳ دفترخانه استان گلستان اشاره کرد و با ارائه گزارشی از اقدامات ۸ ماهه گذشته در زمینه صدور اسناد کاداستر برای اراضی استان گلستان گفت: ۵ فقره سند مالکیت کاداستری به نام سازمان «جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» مجموعا به مساحت ۱۱۵ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۱۶۲ متر مربع صادر و بر این اساس، مالکیت دولت بر تالاب «آجی‌گل» تثبیت شد؛ یک فقره سند مالکیت کاداستری به نام «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» به مساحت ۳۵ هزار متر مربع در راستای قانون تولید و عرضه مسکن صادر شد. یک فقره سند مالکیت کاداستری نیز به نام اداره کل «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» استان گلستان به مساحت ۱۴ هزار و ۲۲۴ متر مربع صادر و بر این اساس برج «قابوس» در گنبدکاووس دارای سند شد.
 
غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها نیز در این مراسم با اشاره به بازدید خود از زندان‌های گنبد و علی آباد کتول، گزارشی را از وضعیت این زندان‌ها و مسائل و مشکلات آن‌ها ارائه داد.
 
محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه‌قضائیه نیز با اشاره به برگزاری جلسات عمومی و اختصاصی خود با کارکنان دادگستری استان گلستان، بر بکارگیری هر چه بیشتر قضات بومی در استان‌ها و همچنین ضرورت رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشتی کارکنان واحد‌های قضایی تاکید کرد.
 
حجت‌الاسلام صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، ضمن ارائه گزارشی از سفر خود به آق‌قلا، بر ضرورت به فعلیت رساندن ظرفیت‌های صادراتی این شهرستان تاکید کرد.
 
کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات هم از بازدید خود از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک استان گلستان و بررسی مسائل و مشکلات این دفاتر خبر داد.
 
دیدار چهره به چهره قاضی‌القضات با تعدادی از مردم استان گلستان
۱۴۰۰/۰۹/۲۶ - ۰۹:۱۲
تعدادی از مردم استان گلستان که برای دیدار با قاضی القضات به دادگستری گرگان آمدند، شب گذشته با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار کردند.
 
دستورات رئیس قوه قضاییه در مورد پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم/ ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ضروری دستگاه قضایی گلستان تخصیص یافت
 
مراجعه کنندگان به دادگستری استان گلستان در گفتگوی چهره به چهره و بی واسطه با رئیس دستگاه قضا به طرح مشکلات خود پرداختند و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز پس از شنیدن درددل‌های آنها، دستورات لازم را برای رسیدگی و حل مشکلات مطرح شده صادر کرد.
 
رئیس قوه قضاییه در جریان این دیدار‌ها برای رسیدگی به دو پرونده کثیرالشاکی پتروشیمی و موج‌های آبی در استان گلستان، دستورات لازم را صادر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری پایان سفر به استان گلستان: ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ضروری دستگاه قضایی گلستان تخصیص یافت
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۲۳:۰۸

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در مصاحبه خبری پایان سفر یک‌روزه به استان گلستان، از مردم شریف این استان و برخورد‌های بسیار متین و خوب آن‌ها و همچنین از مسئولان استان گلستان قدردانی کرد.

رئیس عدلیه اذعان کرد: پیش از انجام سفر‌های استانی، یک هیات کارشناسی از همه بخش‌های قوه قضاییه و سازمان‌های وابسته بازدید میدانی به‌عمل می‌آورند و نقاط ضعف، نقاط قوت، کسری‌ها و کمبود‌ها را بررسی می‌کنند؛ سپس هیات بعدی که هیات عالی باشد، می‌آید و در خصوص آن مواردی که آن‌ها کارشناسی کردند، در جلسه مجددا بحث صورت می‌گیرد و تا آن‌جایی که مقدور و ممکن است، مشکلات رفع می‌شود.

دستورات رئیس قوه قضاییه در مورد پاسخگویی و ترتیب اثر دادن به نامه‌های واصله از جانب مردم/ ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ضروری دستگاه قضایی گلستان تخصیص یافت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: در این خصوص، معاونین و روسای کل سازمان‌ها امروز به تعدادی از شهرستان‌های مختلف سفر کرده و از نزدیک با مردم و بعضا شورای تامین صحبت کردند و در برخی از شهرستان‌ها با شورای اداری جلسه داشتند و گزارش‌های لازم تهیه شد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: خود بنده هم به همراه نماینده، ولی فقیه، استاندار و رئیس کل دادگستری استان در جلساتی در قبل و بعد از ظهر حاضر شده و با افراد مختلف و طبقات اعم از خانواده معظم شهدا، تعدادی از نخبگان، علمای اهل تسنن و تشیع و کارکنان و قضات جلسه داشتیم. البته به‌لحاظ شرایط کرونایی امکان نداشت با همه آن‌ها جلسه برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: بنده با تعداد محدودی از مردم که مشکلات عمومی داشتند، ملاقاتی داشتم تا برخی از مسائل آن‌ها را بتوانیم رفع و رجوع کنیم. دادستان کل کشور نیز با تعدادی از مردم ملاقات داشتند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: معاون اول و رئیس دیوان عالی کشور از صبح که از فرودگاه آمدند، مستقیما به سالنی رفتند که مردم مراجعه داشتند و تا ساعت ۱۵:۱۵ بعد از ظهر در برنامه ملاقات مردمی حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه اظهار کرد: نامه‌هایی که مردم داشته‌اند دریافت، اسکن و وارد سیستم شده‌اند. در خصوص مواردی که می‌شد در استان پیگیری کنند و دستور دهند، اقدام مقتضی انجام شده و در خصوص مواردی که باید به تهران برود و پیگیری شود، این کار انجام خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دو سه موضوع تقریبا مهم در استان بود که در خصوص آن‌ها گفتگو شد، گفت: چند نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قبل و بعد از ظهر درخواست‌های مردم و مشکلات استان را در حوزه‌های خود مطرح کردند و تصمیمات خوبی گرفته شد که امیدوار هستیم آهر چه زودتر بشود آن‌ها را اجرایی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به برخی از پروژه‌های بر زمین‌مانده در استان گلستان ادامه داد: بعضی از پروژه‌های مشکل‌داری که شاید نزدیک به دو دهه است که باقی‌مانده، مثل «پتروشیمی گلستان» از موضوعاتی است که حسب آن‌چه که نقل می‌کردند بیش از ۹۰ هزار سهامدار دارد و این مردم عمدتا با مشکلاتی مواجه هستند؛ لذا اگر این پتروشیمی مشغول به‌کار شود و کار خود را ادامه دهد، هم می‌تواند ایجاد اشتغال و درآمد کند و هم برای مردم و استان نفع داشته باشد.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به صدور دستورات ویژه برای چند مورد از پرونده‌های کثیرالشاکی در استان گلستان گفت:حدود ۸۷ میلیارد تومان برای رفع مشکلات ضروری دستگاه قضایی، سازمان زندان‌ها، سازمان ثبت، پزشکی قانونی و بعضی از بخش‌های دادگستری گلستان اختصاص پیدا کرد تا بتوانند به مردم خدمات بهتری ارائه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: امیدوار هستیم که این سفر هم برای استان، هم دستگاه قضایی، هم مردم و هم دستگاه‌های دیگر مفید باشد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروهی در استان گلستان متشکل از بخش‌های مختلف به‌منظور پیگیری مشکلات، اذعان کرد: پیشنهادی ارائه شد که مورد استقبال مسئولان قرار گرفت که امیدواریم بتوانند این پیشنهاد را عملیاتی کنند و ما نیز حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وی افزود: آن پیشنهاد این بود که برای مشکلاتی که در استان وجود دارد، یک کارگروهی متشکل از استانداری، دادگستری استان، نماینده، ولی فقیه و فردی از نمایندگان مجلس به انتخاب خودشان و همچنین نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی حسب مورد و با توجه به نوع مشکل حسب مورد هر فردی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و بخش خصوصی به تناسب تشکیل شود که در وهله اول مشکلات را احصاء کنند، ثانیا راه‌حل‌ها بررسی شود و در آخر پیشنهاد دهند و هر مقداری هم که قوه قضاییه می‌تواند از آن کارگروه پشتیبانی کند، پشتیبانی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان گفت: اگر این کارگروه هر چه زودتر تشکیل شود، برداشت من این است که بخشی از مشکلات مردم و استان رفع خواهد شد.

حضور رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای اداری استان گلستان
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۱۷:۵۹

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان گلستان با اشاره به وظایف مسئولان استانی و بومی در حوزه‌های اجرایی، قضایی و تقنینی برای پیگیری مجدانه پروژه‌ها و رفع مشکلات مبتلابه استان در مرکز گفت: مسئولان استانی در قبال مسائل و مشکلات استان به بهانه اینکه رفع این مسائل و مشکلات در حیطه اختیارات‌شان نیست و در حوزه موضوعات کلان و ملی می‌گنجد، از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3380060_444.mp4']


رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه چنانچه مسئولان به وظایف و مسئولیت‌های خود به درستی واقف باشند و این مسئولیت‌ها را به نحو مطلوب انجام دهند بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها پدید نمی‌آید، اظهار کرد: در مرحله بعد، نیرو‌ها و عوامل استانی و بومی با هم افزایی امکانات و اختیارات خود می‌توانند در مسیر غلبه بر مشکلات و معضلات موجود در استان گام بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه مسائل و مشکلات مبتلابه هر استان دارای ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی است که رفع آن‌ها در وهله نخست نیازمند تعامل و هم‌افزایی عوامل و نیرو‌های استانی و بومی می‌باشد، تصریح کرد: پیشنهاد مشخص ما تشکیل کارگروهی تخصصی و بومی در استان گلستان متشکل از مسئولان حوزه‌های مختلف اعم از اجرایی، قضایی، تقنینی، انتظامی، امنیتی و نمایندگان بخش‌های صنفی و خصوصی است، تا این عوامل و نیرو‌ها در آن کارگروه به احصاء مسائل و مشکلات استان و اولویت‌بندی آن‌ها برای اتخاذ تصمیم فوری مبادرت ورزند.
طرح رئیس قوه قضاییه برای قانونی‌کردن برخی احکام جایگزین حبس که تاکنون سابقه نداشته‌است/ مجدانه به‌دنبال اعتباربخشی به اسناد رسمی و رفع اعتبار از اسناد عادی هستیم/ آمار ورود ۱۵ میلیون پرونده به دستگاه قضا نادرست است
رئیس عدلیه تصریح کرد: موضوعات و مسائل موجود در استان گلستان از جمله «پتروشیمی گلستان»، «خلیج گرگان»، «روستای زیارت»، «منطقه آشوراده»، «پرونده موج‌های آبی گنبد کاووس» و ... موضوعات و مسائلی چندوجهی محسوب می‌شوند که دارای ابعاد مختلف قضایی، اقتصادی، زیست محیطی و حقوقی هستند و به صورت تک‌وجهی و یک‌بُعدی نمی‌توان نسبت به حل آن‌ها اقدام به اتخاذ تصمیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با ذکر مصداقی در رابطه با ضرورت نگرش چندوجهی و همه‌جانبه به مسائل و مشکلات مبتلابه استان گلستان گفت: من به عنوان رئیس دستگاه قضایی این سوال را از اعضای شورای اداری استان گلستان مطرح می‌کنم که چنانچه با دستور قضایی و تفویض اختیار قضایی ویژه از ناحیه ما، مشکل حقوقی پتروشیمی گلستان حل شود آیا تمام مسائل مرتبط با این موضوع مرتفع خواهد شد یا خیر؟

رئیس قوه قضاییه افزود: یکی از مشکلات در استان‌های مختلف این است که پروژه‌ای مصوب شده و ردیف گرفته، اما محیط زیست می‌گوید اشکال دارد، چه کسی باید مشکل را حل کند؟ پیشنهاد می‌دهم هم‌افزایی داشته باشیم و حالا که مدعی هستیم دلسوز نظام هستیم ببینیم اگر مشکلی هست چگونه می‌شود آن را حل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با ذکر مصداق دیگری در خصوص ضرورت همه‌جانبه‌نگری به موضوعات و مشکلات موجود در کشور گفت: یکی از علل عمده آلودگی هوا در مقاطعی از سال استفاده از مازوت در نیروگاه‌هاست؛ در برخی موارد مدعی‌العموم نسبت به این موضوع ورود داشته و حتی اقدام به پلمب واحد‌ها و نیروگاه‌های استفاده‌کننده از سوخت مازوت نیز کرد؛ اما در مقطعی اعلام شد چنانچه از سوخت مازوت استفاده نکنیم با کمبود گاز و برق مواجه می‌شویم؛ علی‌ایحال این موضوع یک امر چندساحتی و ذوابعاد است که حل آن مستلزم هم‌افزایی و هم‌فکری عوامل بخش‌های مختلف است.

رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات مطرح شده از ناحیه مسئولان بخش‌های مختلف استان گلستان در حد توان و اختیارات قانونی از سوی من به عنوان رئیس قوه قضاییه پیگیری خواهد شد و بنده نسبت به طرح این مسائل در جلسات هفتگی سران قوا نیز اهتمام خواهم داشت.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا «علی‌محمد زنگانه» استاندار گلستان، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع را امری ضروری عنوان کرد و گفت: با حمایت‌های دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی، تمام تلاش خود را می‌کنیم که استان گلستان را در زمینه‌های مختلف به جایگاه اصلی خود برسانیم.

وی همچنین بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های استان گلستان تاکید و ابراز امیدواری کرد که این مهم ظرف یک بازه زمانی ۴ ساله محقق شود.

همچنین در این جلسه تعدادی از نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی و برخی از مقامات و مدیران این استان به طرح مسائل و مشکلات مردم استان گلستان در حوزه‌های مختلف از جمله مشکلات حقوقی پتروشیمی گلستان و معضلات زیست محیطی خلیج گرگان پرداختند.

دیدار رئیس قوه قضاییه با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان گلستان
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۱۵:۴۵

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان گلستان با بیان اینکه همه کارکنان دستگاه قضایی باید به خاطر مسئولیت خطیرشان در قبال مردم، شاکر خداوند متعال باشند، گفت: همه ما در دستگاه قضایی در معرض وسوسه شیطان، شیطان صفتان و هوای نفس هستیم و تمسک به نماز، حضرات معصومین علیهم‌السلام و همچنین توجه و تفکر در آیات قرآن کریم، از جمله راه‌های غلبه بر این وسوسه‌هاست.
طرح رئیس قوه قضاییه برای قانونی‌کردن برخی احکام جایگزین حبس که تاکنون سابقه نداشته‌است/ ارائه دو پیشنهاد مشخص و تخصصی از سوی رئیس دستگاه قضا برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی استان گلستان/ وضعیت استان گلستان به هیچ وجه قابل دفاع نیست
رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات مطرح شده از ناحیه قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان گلستان در جریان این نشست گفت: من به مشکلات همکاران قضایی واقف هستم و مسئولان بخش‌های مختلف قوه قضاییه برای رفع مسائل و مشکلات همکاران قضایی پیوسته مشغول تلاش و مجاهدت هستند و در این زمینه هیچگونه کوتاهی وجود ندارد.

var player = videojs('player_327622_3379992',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3379992',{},function (data) {}); }));


حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش شبانه روزی مسئولان بخش‌های مختلف کشور برای رفع مسائل و مشکلات مردم گفت: امروز یک فشار فوق‌العاده اقتصادی بر مردم کشور ما تحمیل شده است و دشمنان امید دارند به‌واسطه این فشار اقتصادی جبهه مقاومت ایران اسلامی را از پای دربیاورند؛ باید این باور باطل دشمنان را بشکنیم و این مهم با عنایت به همدلی موجود میان مسئولان بخش‌های مختلف کشور و اقدامات مخلصانه آن‌ها دست یافتنی است.

رئیس عدلیه با اشاره به اهتمام خود و سایر مسئولان قوه قضاییه برای رفع مشکلات معیشتی قضات و کارکنان دستگاه قضایی گفت: من طی ۵ ماه اخیر بالغ بر ۱۰ جلسه را با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس برگزار کرده‌ام و در جریان این جلسات مشکلات و مسائل معیشتی قضات و کارکنان قوه قضاییه برای نمایندگان مجلس جهت مساعدت بودجه‌ای آن‌ها تبیین شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: همچنین در اکثر جلسات سران قوا نیز که به صورت هفتگی و پیوسته برگزار می‌شود، موضوع حقوق و وضعیت معیشتی قضات و کارکنان دستگاه قضایی مطرح شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وضعیت لایحه شورا‌های حل اختلاف گفت: در رابطه با تصویب نهایی لایحه شورا‌های حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی توجه و اهتمام جدی داریم؛ البته باید در این رابطه توجه داشت که از ابتدای امر که شورا‌های حل اختلاف تشکیل شدند، موضوع اصلی بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در این شورا‌ها بود و بر همین مبنا سازوکار‌های ناظر بر تبدیل این شورا‌ها به دستگاه دولتی تعبیه نشده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع اعتباربخشی به اسناد رسمی گفت: تلاش‌های مجدانه‌ای برای اعتباربخشی به اسناد رسمی در قوه قضاییه صورت گرفته است و در این راستا رایزنی‌های زیادی با مقامات و مسئولان ذی‌ربط انجام شده و برای آن‌ها مشکلات عدیده ناشی از استفاده و بکارگیری از اسناد عادی در بخش‌های مختلف کشور تبیین و تشریح شده است.

رئیس عدلیه در ادامه با اشاره به مشکلات و معضلاتی که از ناحیه اعتبار داشتن اسناد عادی متوجه قوه قضاییه و مردم می‌شود، گفت: ما در دستگاه قضایی مجدانه به دنبال اعتبار بخشی به اسناد رسمی و رفع اعتبار از اسناد عادی هستیم و در این رابطه نیز با مقام معظم رهبری صحبت کرده‌ایم؛ همچنین با شورای نگهبان و علمای قم و متخصصین امر هم رایزنی‌ها و بحث‌هایی را در این باره داشته‌ایم و به آن‌ها تاکید کرده‌ایم که وضع فعلی ناظر بر اعتبار داشتن اسناد عادی عوارض بیشماری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ما اعلام کردیم که اگر شورای نگهبان نیز رفع اعتبار از اسناد عادی را خلاف شرع قلمداد کند، مجلس مصوبه‌ای در راستای زدودن اعتبار از اسناد عادی ارائه دهد و این موضوع برای اتخاذ تصمیم نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود؛ علی‌ایحال این موضوع در دست پیگیری است و امیدواریم نتیجه لازم حاصل شود.

رئیس عدلیه همچنین پرهیز از جرم‌انگاری را یکی از اهداف سند تحول قضایی دانست و گفت: تلاش ما در قوه قضاییه آن است که ضمن پرهیز از جرم انگاری جدید، از میزان ۲ هزار عنوان مجرمانه نیز کاسته شود تا به تبع آن میزان ورودی پرونده‌ها به مراکز و مراجع قضایی تقلیل یابد و بدین ترتیب علاوه بر افزوده شدن بر کیفیت رسیدگی‌های قضایی از فرسودگی نیرو‌ها نیز جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان بر اهمیت توجه به مقوله سلامت روانی و جسمانی کارکنان دستگاه قضایی تاکید کرد و بیان داشت که قوه قضاییه اقدامات شایان توجهی را برای ارائه خدمات درمانی به کارکنان خود در دست اجرا دارد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «حیدر آسیابی» رئیس کل دادگستری استان گلستان با ارائه گزارشی از عملکرد دادگستری گلستان، اظهار کرد: شعب شورا‌های حل اختلاف استان گلستان طی ۸ ماه اخیر آمار ۴۰ درصدی به صلح و سازش کشاندن پرونده‌های ورودی را به ثبت رسانده‌اند؛ همچنین ۱۶ پرونده منتهی به صدور حکم قصاص نیز با اقدامات و تلاش‌های کارکنان شعب شورا‌های حل اختلاف گلستان منتهی به بخشش محکوم‌علیه از ناحیه اولیاءدم شده است.

وی با اشاره به رتبه سوم کشوری دادگستری کل استان گلستان در کاهش جمعیت کیفری، گفت: ما امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۱۵ درصد کاهش ورودی به زندان‌ها را داشته‌ایم و بازدید قضات و مسئولان قضایی استان نیز از زندان‌ها، ۵۸ درصد در سال جاری افزایش داشته است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان در ادامه با اشاره به توفیقات این دادگستری در حوزه حفظ حقوق عامه و بیت‌المال، تصریح کرد: بالغ بر ۹۹ درصد اراضی ملی و منابع طبیعی در استان گلستان از سوی اداره ثبت اسناد و املاک استان، سنددار شده همچنین ۸۹ درصد اراضی نیز در استان گلستان مشمول طرح کاداستر شده‌اند.

آسیابی تاکید کرد: در راستای تاکیدات مؤکد ریاست قوه قضاییه پیرامون تقویت ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، طی سال جاری، ۳۴ هزار مورد ملاقات مردمی از سوی مسئولان قضایی استان گلستان انجام شده است.

همچنین در این نشست نمایندگان قضات، کارکنان اداری و برخی از سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

دیدار رئیس قوه قضاییه با اقشار مختلف مردم استان گلستان
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۱۲:۳۸
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اقشار مختلف مردم استان گلستان با اشاره به ضرورت تکریم مردم و اهتمام به رفع مسائل و مشکلات آن‌ها و پرهیز از ایجاد افتراق میان مردم گفت: در استان گلستان مردم از اقوام و طوایف و مذاهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی دارند و با تشریک مساعی در راستای رفع مشکلات این استان پرجاذبه قدم بر می‌دارند؛ به گونه‌ای که به هر بخش از استان گلستان می‌نگریم درمی‌یابیم که این استان به معنای واقعی کلمه گلستان است.
آمار ورود ۱۵ میلیون پرونده به دستگاه قضا نادرست است/ این آمار ناظر بر تعداد گردش پرونده‌ها در واحد‌ها و مراجع مختلف قضایی است و به منزله میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی نیست/ اقشار مختلف مردمی و نخبگان حوزه‌های مختلف می‌توانند در محیط‌های کاری و اجتماعی خود منادی صلح و سازش و رفع تخاصمات و گرفتاری‌ها باشند
رئیس قوه قضاییه با اشاره به نکات مطرح شده در سخنان نمایندگان اقشار مختلف مردمی استان گلستان گفت: سیاست‌ها و احکام صادره در حوزه‌های مختلف از جمله اجرایی، قضایی و تقنینی باید دارای ویژگی و خصیصه «عدل» باشد و در این راستا جلب رضایت مردم و تکریم آنان نیز از ملزومات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مسئولیت ما در دستگاه قضایی صدور احکام عادلانه است، به سخنان یکی از حضار ناظر بر وجود ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشید که ما ۱۵ میلیون پرونده وارده در دستگاه قضایی نداریم؛ برخی ممکن است از این آمار نادرست، بهره‌برداری سوء کنند؛ این آمار مطرح شده ناظر بر تعداد گردش پرونده‌ها در واحد‌ها و مراجع مختلف قضایی است و به منزله میزان پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی نیست.
var player = videojs('player_338414_3379813',{poster:'/fileshttps://www.mizan.news/news/1400/9/26/3380863_166.jpg',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3379813',{},function (data) {}); }));

رئیس عدلیه با اشاره به نقش اقشار مختلف مردم در راستای توسعه صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین گفت: اقشار مختلف مردمی و نخبگان حوزه‌های مختلف می‌توانند در محیط‌های کاری و اجتماعی خود منادی صلح و سازش و رفع تخاصمات و گرفتاری‌ها باشند و با تحقق کامل این امر، ورودی پرونده‌ها به مراکز و مراجع قضایی کاهش قابل توجه و محسوسی پیدا می‌کند؛ مضاف بر اینکه این امر دارای اثرات پر خیر و برکتی نیز برای عموم مردم و جامعه نیز می‌باشد و می‌توان با به صلح و سازش کشیدن یک تخاصم و نزاع در همان مرحله اول از تبعات و ناهنجاری‌های اجتماعی عدیده بعدی پیشگیری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به موضوع اطاله دادسی که در سخنان یکی از حضار مطرح شد، گفت: اطاله دادرسی از جمله مسائل و مشکلات مهم قضایی است که برطرف کردن آن نیازمند اصلاح قانون و رویه‌های موجود می‌باشد که ما در این راستا اقداماتی را انجام داده و این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی دنبال می‌کنیم.

var player = videojs('player_444853_3379802',{poster:'/fileshttps://www.mizan.news/news/1400/9/26/3380864_359.jpg',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3379802',{},function (data) {}); }));

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی مدون و مدبرانه برای رفع معضل آب در کشور و استان‌های مختلف گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور باید در راستای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شُرب اقدام شود؛ دولت مُجدانه برای رفع معضل آب اقداماتی را در دست اجرا دارد و ما نیز در دستگاه قضایی دستورات و احکامی را در این راستا صادر کرده ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به مسائل و مشکلات خانواده معظم شهدا که در اظهارات یکی از حاضرین در جلسه مطرح شد گفت: ما پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترکی میان خانواده معظم شهدا و ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران را در هر استان برای رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده معظم شهدا مطرح کردیم و همچنین این آمادگی را داریم که شعب مخصوص قضایی را به فراخور نیاز‌های موجود برای رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی خانواده شهدا اختصاص دهیم و در ابتدای امر پیشنهاد تشکیل شعبه حقوقی و قضایی رسیدگی به مسائل خانوادگی خانواده معظم شهدا را مطرح کرده‌ایم و این موضوع را دنبال می‌کنیم.

رئیس عدلیه تصریح کرد: من این آمادگی را دارم که در حیطه مسئولیت‌های قانونی خود به شعب حقوقی و قضایی رسیدگی به مسائل خانواده معظم شهدا برخی اختیارات قضایی را تفویض کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروهی تخصصی در هر استان با عضویت نیرو‌ها و عوامل بومی دولتی و مردمی جهت احصاء، بررسی و رفع مشکلات موجود در آن استان گفت: با تشکیل چنین کارگروهی هم از وقوع بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در استان پیشگیری می‌شود و هم در راستای رفع مسائل و معضلات موجود اقدامات مقتضی و تخصصی انجام خواهد شد؛ برای نمونه در بحث پرونده‌های کثیرالشاکی، کارگروه‌های تخصصی و بومی در هر استان می‌توانند از حیث پیشگیری از شکل‌گیری چنین پرونده‌هایی و در مرحله بعد استیفای حقوق مالباختگان و شکات این پرونده‌ها، اقدامات مثمر ثمری انجام دهند و به این صورت کمک کار دستگاه قضایی باشند.

رئیس قوه قضاییه افزود: همچنین در بحث آلودگی هوا که در مقاطعی از سال گریبان نقاط مختلف کشور را می‌گیرد، کارگروه‌های تخصصی و بومی موجود در هر استان می‌توانند با اتخاذ راهکار‌هایی از وقوع این پدیده جلوگیری کنند و یا مانع از تشدید آن شوند که بارزترین نمونه در این راستا بحث استفاده از مازوت در نیروگاه‌هاست که چاره‌جویی در رابطه با آن نیازمند همفکری و تعامل عوامل و بخش‌های مختلف در هر استان است.

آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان، طی سخنانی در جریان نشست رئیس قوه قضاییه با نمایندگان اقشار مختلف مردم استان گلستان، اظهار کرد: بواسطه اقدامات و تلاش‌های ویژه اخیر در قوه قضاییه، دیدگاه مردمی نسبت به دستگاه قضایی متحول شده و اظهارنظر‌های بسیار خوبی درباره عملکرد این قوه به گوش می‌رسد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به حمایت دستگاه قضایی از حقوق عامه از جمله صیانت و حفاظت از هوا، آب، خاک و ...، تصریح کرد: چنانچه در راستای رفع مشکلات خلیج گرگان اقدامات مجدانه‌ای صورت نگیرد، معضلات عدیده‌ای از جمله هجوم ریزگرد‌ها برای مردم استان گلستان پدید خواهد آمد.

آیت‌الله نورمفیدی با تقدیر از سفر‌های استانی رؤسای قوا، این سفر‌ها را در راستای رفع مسائل و مشکلات مردم استان‌ها و مناطق مختلف کشور بسیار مثمرثمر و راهگشا دانست.

آخوند خوجملی نماینده علمای اهل سنت استان گلستان هم در این مراسم ضمن تقدیر از اقدامات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دوران کوتاه تصدی ریاست قوه قضاییه گفت: با اقدامات اخیر رئیس دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف به ویژه در امر عدالت گستری و مبارزه با فساد، بارقه‌های امیدی در جامعه ایجاد شده‌است.

در این نشست نمایندگان برخی از اقشار مردم استان گلستان نیز به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و همچنین برخی مسائل و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند پرداختند.
نشست رئیس قوه قضاییه با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان گلستان
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۱۱:۰۷
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین برنامه از سفر به استان گلستان، در نشستی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان و همچنین مقامات و مسئولان گلستان شرکت کرد.
رئیس قوه قضاییه: در جریان سفر استانی این اهتمام را خواهیم داشت که به آنچه قول می‌دهیم جامه عمل بپوشانیم و به صرف حرف زدن و قول‌دادن اکتفا نکنیم
رئیس عدلیه با تقدیر از فعالان عرصه تولید و صنعت که سربازان و افسران میدان جنگ اقتصادی هستند، گفت: امروز دشمن بعد از تجربه جنگ نظامی، تبلیغاتی و روانی، فشار تمام عیار خود را بر جنگ اقتصادی متمرکز کرده و اینگونه تصور می‌کند که با چنین فشار به تعبیر خودش حداکثری، به نتیجه مورد نظرش می‌رسد؛ لذا امروز یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور توجه به‌مقوله رونق تولید و اشتغال است و این امر ضامن استقلال و اعتلای کشور است.
var player = videojs('player_949229_3379617',{poster:'/fileshttps://www.mizan.news/news/1400/9/26/3380867_562.jpg',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3379617',{},function (data) {}); }));

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به تاکیدات موکد مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر ناظر بر ضرورت تمرکز بر رونق تولید و اشتغال و جهش اقتصادی گفت: متاسفانه آنطور که شایسته است طی سالیان گذشته تمهیدات لازم در راستای رونق تولید، جهش اقتصادی، بسترسازی برای رفع موانع تولید، گسترش ظرفیت‌های تولید داخل و همچنین افزایش صادرات و ارتقاء مراودات تجاری با همسایگان اتخاذ نشده است.

رئیس عدلیه تاکید کرد: یقینا دشمن امروز به عرصه جنگ اقتصادی علیه مردم ایران امید بسته است البته ما باید با تمام توان در جهت ناامید کردن دشمن در این عرصه اقدامات مقتضی را انجام دهیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت یافتن راه حل‌های منطقی و متکی بر مولفه‌های داخلی برای غلبه بر مشکلات هر استان با بهره گیری از ظرفیت‌های آن استان گفت: با مساعدت و همکاری مسئولان و مردم هر استان می‌توان مشکلات آن استان را مرتفع کرد؛ این قاعده در رابطه با استان گلستان هم که از مواهب الهی و طبیعی قابل توجهی برخوردار است صدق می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مواهب الهی و طبیعی استان گلستان گفت: استان گلستان دارای جاذبه‌های طبیعی زیاد و متنوعی است و با این ظرفیت‌های طبیعی و الهی و وجود مردم و اقوام صلح جو و دارای پشتکار، شایسته نیست که این استان دارای مشکلاتی در زمینه‌های مختلف از جمله تامین آب و بخش تولید باشد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه وضعیت امروز استان گلستان به هیچ وجه قابل دفاع نیست و لازم است در این استان تغییر و تحول ایجاد شود و تحقق تحول با شعار میسر نیست گفت: یک بخش از مشکلات فعالان اقتصادی استان گلستان در حوزه مسائل قضایی و حقوقی است که می‌توان آن‌ها را با اتخاذ تدابیر و راهکار‌هایی رفع کرد و بخش دیگری از این مشکلات نیز ناظر بر مسائل اجرایی و تقنینی است که قوه قضاییه می‌تواند برای رفع آن‌ها به دولت و مجلس کمک کند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به ارائه دو پیشنهاد برای رفع مسائل و مشکلات تولیدی و صنعتی استان گلستان پرداخت و گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از بخش‌های مختلف دولتی، خصوصی و صنفی می‌توان مشکلات تولیدی و صنعتی استان را احصاء کرد و در راستای برطرف کردن آن‌ها اقدامات مقتضی را انجام داد؛ این کارگروه نسبتا محدود، اما جامع با عضویت شخصیت معرفی شده از سوی نماینده، ولی فقیه، استاندار، نماینده مجلس، نماینده قوه قضاییه، نماینده اصناف گوناگون می‌تواند آن دسته از مشکلات که در خود استان قابل رفع است را مشخص کند و قطعا بخش معتنابهی از این مشکلات در داخل خود استان قابل رفع شدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ما در قوه قضاییه این آمادگی را داریم که از همین هفته آینده کارگروه مورد اشاره را تشکیل دهیم و نسبت به رفع مشکلات قضایی تولیدکنندگان استان گلستان با سرعت و جدیت اقدام کنیم؛ تضمین می‌دهیم هر آنچه آن کارگروه در خصوص رفع مسائل قضایی و حقوقی تولیدکنندگان استان گلستان تصویب کرد ما در قوه قضاییه اقدامات مقتضی را اعم از صدور دستورات قضایی، ابلاغ ویژه، تجهیز نیرو و ... انجام می‌دهیم.

رئیس قوه قضاییه با ارائه پیشنهاد دوم خود در راستای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی استان گلستان گفت: فعالان بخش خصوصی و صنفی استان گلستان باید برای رفع مسائل و مشکلات تولیدی و صنعتی موجود ورود جدی تری داشته باشند و قطعا نقطه نظرات ارائه شده از جانب آنان به مسئولان در راستای رفع آسیب‌ها و اصلاح فرآیند‌های تولیدی در استان راهگشا خواهد بود؛ لذا پیشنهاد مشخص من آن است که علاوه بر تشکیل کارگروه متشکل از مسئولان دولتی، مجلسی و قضایی، کارگروه دیگری با عضویت ویژه همه نمایندگان اصناف و واحد‌های تولیدی مختلف استان گلستان جهت احصاء مشکلات موجود و ارائه راهکار‌های مشخص و تخصصی تشکیل شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تدابیر و راهکار‌هایی اشاره کرد که با عملیاتی کردن آن‌ها می‌توان در قبال جریمه محکومین مالی به جای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات، این محکومین را وادار به رفع برخی مشکلات و آسیب‌ها و تنگنا‌ها کرد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: البته این موضوع نیازمند مصوبه قانونی است؛ برای مثال می‌توان به جای صدور حکم حبس برای فردی که ۲ هزار میلیارد اختلاس کرده، او را مکلف به لایروبی خلیج گرگان کرد که این قضیه به گفته مسئولین مشکلات امنیتی را برای استان به وجود آورده است یا اینکه فرد محکوم به جای احکام طویل المدت مکلف شود چند هزار مسکن بسازد.

وی گفت: بزودی این پیشنهادات بعد از بررسی کارشناسی دقیق‌تر در قوه قضاییه با کمک و مشورت نخبگان جهت قانونی شدن به مجلس پیشنهاد خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان بیان داشت: یکی از فعالان اقتصادی و تولیدی اشاره داشت ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ تُن از یک قلم از کالا‌های ضروری در داخل استان تولید شده و با وجود تقاضای موجود برای این محصول، شاهد واردات آن از خارج هستیم؛ باید تاکید کنم که این موضوع نه تنها در راستای حمایت از تولید داخل نیست بلکه از موانع تولید است و با هیچ عقل سلیمی منطبق نیست و باید برای رفع این قبیل مسائل اقدامات مجدانه‌ای انجام داد.
 
در جریان فعالان اقتصادی و تولیدی استان گلستان با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، حیدر آسیابی رئیس کل دادگستری استان گلستان اظهار کرد: طی ۸ ماه گذشته بالغ بر ۸ واحد تولیدی کاملا تعطیل استان گلستان با حمایت مستقیم قضایی به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به برگزاری ۱۶ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان گلستان تصریح کرد: در جریان جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی که اکثرا در محل شهرک‌های صنعتی برگزار می‌شود مجموعا ۹۰ مصوبه در ارتباط با رفع مشکلات واحد‌های تولیدی داشته ایم که ۲۰ مورد از آن‌ها مرتبط با مسائل بانکی بود و در همین راستا طی جلساتی که با بانک‌ها داشتیم عمده این مشکلات مرتفع شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به ۴۰۹ مورد بازدید مسئولان قضایی استان گلستان از واحد‌های تولیدی گفت: در جریان بازدید‌های مسئولان قضایی استان گلستان از واحد‌های تولیدی، مشکلات موجود این واحد‌ها احصا شده و در جهت رفع آن‌ها اقداماتی در دست اجراست.

آسیابی در پایان از رفع مشکلات شهرک صنعتی بندر ترکمن پس از ۱۸ سال با ورود قضایی خبر داد.

همچنین در جریان این نشست «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان به ارائه گزارشی وضعیت واحد‌های تولیدی و صنعتی این استان و همچنین اقدامات صورت گرفته برای کمک به فعالان اقتصادی و احیاء واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل گلستان پرداخت.

در جریان سخنان «فرج اللهی» یکی از تولیدکنندگان عمده مرغ و تخم مرغ استان گلستان که در ابتدای سخنانش تاکید داشت «من اهل سخن گفتن نیستم»، رئیس قوه قضاییه گفت «سخن گفتن لازم نیست، نیاز به عمل است».

همچنین یکی از فعالان تولیدی و اقتصادی استان گلستان در سخنانش از وجود ساختار‌های فسادزایی گفت که در برخی ادارات در مرکز کشور وجود دارد و با قسم جلاله تاکید کرد که برخی امور در مرکز جز با پرداخت رشوه پیش نمی‌رود.

یکی دیگر از فعالان بخش تولیدی استان گلستان در سخنانش از ارائه نامه‌ای به رئیس پیشین قوه قضاییه برای رفع مشکلات واحد تولیدی اش سخن گفت و اظهار کرد «گردن من برای رفع مشکلات واحد تولیدی‌ام شکسته شده است» که رئیس دستگاه قضا در واکنش به سخنان این فعال تولیدی گفت ما در کنار شما هستیم و اجازه نمی‌دهیم گردن شما بشکند.

در این نشست تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان گلستان به ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود و همچنین مشکلات مبتلابه تولیدی صنعتی و اقتصادی استان گلستان پرداختند.
اظهارات رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به استان گلستان
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۰۸:۳۸
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در چهارمین سفر استانی دوره تحول و تعالی وارد استان گلستان شد و در بدو ورود مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و سایر مقامات و مسوولان استانی قرار گرفت.

رئیس عدلیه در بدو ورود به استان گلستان با تقدیر و تشکر از همه مردم و مسئولین محترم این استان اظهار کرد: استان گلستان دارای اسم بامسمایی است از این جهت که دارای تنوع آب و هوایی و مواهب الهی بی‌شمار است.
رئیس قوه قضاییه: در جریان سفر استانی این اهتمام را خواهیم داشت که به آنچه قول می‌دهیم جامه عمل بپوشانیم و به صرف حرف زدن و قول‌دادن اکتفا نکنیم
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: استان گلستان دارای اقوام مختلف است که آن‌ها طی سالیان متمادی با کمال آرامش و انسانیت در کنار هم زندگی آرامی داشته و دارند؛ لذا باید از این مواهب طبیعی و خدادادی موجود در استان گلستان، جهت تعالی و معنویت و رفاه بیشتر مردم عزیز این استان بهره گرفت.
var player = videojs('player_144294_3379495',{poster:'/fileshttps://www.mizan.news/news/1400/9/26/3380868_424.jpg',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/3379495',{},function (data) {}); }));
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهداف کلی سفر‌های استانی مقامات و مسئولان قوای سه‌گانه گفت: سرکشی به استان‌ها و بررسی مسائل آن‌ها از نزدیک و رفع این مسائل با همکاری مردم و مسئولین استانی را در زمره مسئولیت‌های خود می‌دانیم و اعتقاد داریم که هر استانی مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و نمی‌توان برای تمام استان‌ها یک نسخه واحد تجویز کرد.
رئیس قوه قضاییه: در جریان سفر استانی این اهتمام را خواهیم داشت که به آنچه قول می‌دهیم جامه عمل بپوشانیم و به صرف حرف زدن و قول‌دادن اکتفا نکنیم
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در جریان سفر به استان گلستان رسیدگی و رفع مسائل حقوقی و قضایی استان را در زمره اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و همچنین به عنوان یکی از قوای کشور تلاش می‌کنیم تا آنجا که مقدور است نسبت به ورود و رسیدگی به سایر مسائل استان نیز اقدام کنیم و در جلسات سران قوا به طرح این مسائل و موضوعات جهت چاره‌اندیشی و رفع آن‌ها بپردازیم.
رئیس قوه قضاییه: در جریان سفر استانی این اهتمام را خواهیم داشت که به آنچه قول می‌دهیم جامه عمل بپوشانیم و به صرف حرف زدن و قول‌دادن اکتفا نکنیم
رئیس عدلیه خاطرنشان کرد: در جریان سفر استانی این اهتمام و توجه را خواهیم داشت که به آنچه قول می‌دهیم جامه عمل بپوشانیم و به صرف حرف زدن و قول‌دادن اکتفا نکنیم.
 

برچسب ها: رئیس قوه قضاییه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *