وضعیت زندان بگرام در افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان

12:18 - 01 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۶۳۰
نیرو‌های طالبان اکنون از زندان پایگاه هوایی بگرام، که زمانی محل حبس هزاران تن از اعضای طالبان و القاعده بود، حفاظت می‌کنند.

- نیرو‌های نظامی آمریکا در اول جولای گذشته، بدون برگزاری هیچگونه مراسم عمومی، پایگاه هوایی بگرام، مرکز عملیات ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را ترک کردند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، ۶ هفته بعد، در ۱۵ آگوست، نیرو‌های طالبان به پایگاه حمله کردند و هزاران زندانی، از جمله شخصیت‌های ارشد طالبان و القاعده را از مجتمع زندان بگرام، آزاد کردند.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


پایگاهی که زمانی مانند شهری شلوغ بود که ده‌ها هزار نیرو را در خود جای داده بود، اکنون به ویرانه‌ای متروکه تبدیل شده است.

در داخل دیوار‌های بتنی آسیب دیده بگرام، یک واحد نظامی طالبان از زندان خالی شده، محافظت می‌کند؛ زندانی که زمانی ارتش آمریکا هزاران نفر را که «مظنون به شورش بودند»، اغلب برای مدت طولانی بدون اتهام یا محاکمه بازداشت می‌کرد.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


نیروهای طالبان در میان کوه‌هایی از آوار و وسایل شخصی که توسط زندانیان فراری رها شده‌اند و تجهیزات آسیب‌دیده به جا مانده از نیرو‌های آمریکایی و دولت افغانستان نگهبانی می‌کنند.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


چند نگهبان طالبان اخیراً به «دیوید گوتنفلد»ر، یک عکاس خبری، اجازه دادند تا از این زندان بازدید کند، جایی که او با سلول‌های پر از لباس، دفترچه، نقاشی، وسایل توالت و زباله مواجه شد.

در میان اقلام، کفش‌هایی بود که از لباس نارنجی زندان ساخته شده بودند.

عکاس از طریق دیوار‌های زندان که توسط زندانیان فراری تخریب شده بود، وارد سلول‌ها شد.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


«گوتنفلدر» در محوطه زندان و در امتداد گذرگاه‌ها با یونیفورم، کلاه ایمنی، سپر ضد شورش، دستبند و سایر وسایلی که توسط نیرو‌های دولت افغانستان رها شده بود، مواجه شد.

آمریکا این پایگاه را در ماه جولای به نیرو‌های افغانستانی واگذار کرد.

 

زندان بدنام و خالی بگرام

این زندان که به بازداشتگاه «پروان» معروف است، توسط آمریکا در سال ۲۰۰۹ ساخته شد.

این مرکز جایگزین یک بازداشتگاه مجاور در بگرام، معروف به محل جمع آوری بگرام شد، جایی که زندانیان در این پایگاه رفتار‌های نادرست را تحمل می‌کردند.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


آسیب شناسان نظامی آمریکایی حکم دادند که ۲ زندانی در سال ۲۰۰۲ بر اثر ضرب و شتم در حین بازداشت توسط آمریکایی‌ها جان خود را از دست دادند.

این بازداشتگاه در فوریه ۲۰۱۲ پس از سوزاندن قرآن‌های مصادره شده از زندانیان توسط سربازان آمریکایی، منشأ اعتراضات خشونت آمیز شد که به کشته شدن افغانستانی‌ها و آمریکایی‌ها منجر شد.

آمریکا اداره بازداشتگاه «پروان» را در سال ۲۰۱۳ پس از تحویل بیش از ۳ هزار زندانی به دولت افغانستان واگذار کرد.

در سال ۲۰۱۹، سازمان ملل گزارش داد که این مرکز تحت کنترل ارتش افغانستان بیش از حد شلوغ بوده و از سلول انفرادی به عنوان نوعی اعمال فشار استفاده می‌شود.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


هنگامی که نیرو‌های آمریکایی پایگاه هوایی بگرام را در اواخر سال ۲۰۰۱ تصرف کردند، این تاسیسات رها شده بود.

این پایگاه برای نخستین بار توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد و به عنوان مرکزی برای عملیات نظامی شوروی برای یک دهه قبل از خروج نیرو‌ها در سال ۱۹۸۹ استفاده می‌شد.

 

زندان بدنام و خالی بگرام


بگرام که توسط ارتش آمریکا بازسازی شد، به خانه‌ای دور از خانه برای ده‌ها هزار نظامی آمریکایی و ناتو تبدیل شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *