رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زنگ خطر مترو به صدا در آمد؛ احتمال تکرار حادثه در شهر زیر زمینی چقدر است؟

12:25 - 02 دی 1400
کد خبر: ۷۸۳۸۷۳
روز گذشته ۲ قطار تندرو و عادی در خط ۵ متروی تهران با یکدیگر برخورد کردند. رئیس شورای شهر تهران در رابطه با این حادثه گفت: این حادثه تلخ گویای کمبود‌های مهم در زمینه امکانات، تجهیزات و قطعات مترو است. این کمبود‌ها اکنون خودش را به این شکل نشان داده است.

_ روزنامه وطن امروز نوشت: درباره علت و احتمال تکرار حادثه دیروز مترو با مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

مهدی چمران گفت: این حادثه تلخ گویای کمبود‌های مهم در زمینه امکانات، تجهیزات و قطعات مترو است. این کمبود‌ها اکنون خودش را به این شکل نشان داده است و شاید در آینده طور دیگری و به شکل بدتری نشان دهد.

وی افزود: اگر برای رفع کمبود‌های مترو فکر اساسی نشود، متاسفانه باید بگویم این حادثه تکرار خواهد شد. البته همه تلاش مدیریت شهری بر این است که جلوی اتفاقات تلخ گرفته شود، اما وقتی برای تامین قطعات و امکانات با مشکل مواجه هستیم و تعداد زیادی از قطار‌ها نیاز به تعمیرات اساسی دارند، نمی‌توان برای جلوگیری از تکرار حادثه تضمین قطعی داد.

عضو شورای شهر: قابل گذشت نیست

در حالی که برخی مدیران شهرداری تهران در تلاش برای کنترل اوضاع و البته مدیریت ابعاد رسانه‌‎ای این حادثه هستند، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اعلام کرد این حادثه قابل گذشت نیست و موضوع به دقت در شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.

تشکری‌هاشمی گفت: چه عامل فنی و چه عامل انسانی علت بروز حادثه باشد قابل گذشت نیست و کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با جدیت این مساله را به عنوان یک موضوع بسیار مهم پیگیری خواهد کرد و نتیجه را به مردم اطلاع خواهیم داد. وی در پاسخ به سوالی درباره تکرار حوادث متروی تهران در ماه‌های گذشته و افزایش نگرانی از بروز چنین حوادثی گفت: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، حتما باید توسط کمیته تخصصی بررسی شود و عللی که باعث بروز این حادثه شده و همچنین عللی که مقدمه‌ای بر بروز این حادثه بودند، شناسایی شوند و دلایل کارشناسی احصا شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نمی‌شود به واسطه اینکه حادثه‌ای داشتیم فکر کنیم حوادث الزاما مثل هم هستند. باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد. یا علت در حوزه فنی است یا عامل انسانی علت بروز حادثه بوده و در هر ۲ مورد دقیق باید بررسی شود. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که فرسودگی تجهیزات در بروز این حوادث چه میزان اثرگذار است، اظهار داشت: فرسودگی حتما در متروی تهران اتفاق افتاده است، چرا که قطعات را به‌موقع تامین نکردند و همین‌طور تعمیرات به تاخیر افتاده است، اما اینکه آیا علت این حادثه فرسودگی بوده یا نه باید حتما بررسی می‌شود.

تشکری‌هاشمی تاکید کرد: اینکه فکر کنیم تامین قطعات یدکی و تجهیزات متروی تهران نیاز به بودجه دارد امر پیچیده‌ای نیست و دولت و شهرداری باید امکانات لازم را داشته باشند تا این سامانه بسیار گرانقیمت برای مردم بسیار ایمن و ارزشمند باشد و به این حال و روز نیفتد.


برچسب ها: مترو برخورد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *