رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خطر شیوع انفجاری اومیکرون و ورود به پیک ششم

12:20 - 04 دی 1400
کد خبر: ۷۸۴۲۴۳
۲۸ آذر ماه بود که اولین مورد ابتلا به اومیکرون در کشور ثبت شد. متخصصان می‌گویند این سویه می‌تواند ۱۷ روزه در کشور قالب شود و برای جلوگیری از خطر‌های احتمالی باید به رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی رویی آورد.

_ روزنامه همشهری نوشت: شیوع اومیکرون در کشور هنوز بر آمار روزانه ابتلا و مرگ‌های کرونا تأثیر قابل‌توجهی نداشته است؛ روند ابتلا به زیر ۲ هزار نفر در روز رسیده و آمار فوتی‌ها هم بین ۴۰ تا ۵۰ مورد متغیر است. در این میان میزان واکسیناسیون هم به بالای ۱۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوز رسیده، اما همین وضعیت، نگرانی‌های جدیدی ایجاد کرده است؛ نگرانی از تکرار پیک جدید و ورود به ششمین اوج‌گیری کرونا در کشور. پیش از این داوود طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ وزارت بهداشت، گفته بود که اومیکرون این قابلیت را دارد که در ۱۷ روز تبدیل به‌سویه غالب کرونا در کشور شود. حالا اما، نگرانی‌ها از انفجار اومیکرون است.

۲۸ آذر بود که وزارت بهداشت، شناسایی نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در کشور را تأیید کرد؛ مبتلا، مسافر کشور امارات بود. ۲ روز پس از آن، تعداد موارد تأیید شده به ۸ نفر رسید و اعلام شد ۱۸۰۰ مورد مشکوک به این سویه هم شناسایی شده‌اند که آزمایشات آن‌ها در حال بررسی است. ۳ نفر از مبتلایان قطعی از اعضای خانواده نخستین مورد شناسایی شده بودند. ۳ نفر دیگر هم در تهران شناسایی شدند و یک مورد هم در مشهد. پیش از این معاون بهداشت وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که طی ۲ روز، تعداد مبتلایان به این سویه افزایش پیدا کرده که حکایت از سرعت بالای انتقال آن دارد. هرچند که سازمان بهداشت جهانی قبلا اعلام کرده بود که در ۲ ماه، تمام کشور‌های جهان با سویه اومیکرون درگیر می‌شوند.

حالا به‌گفته رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این وضعیت خطر شیوع انفجاری اومیکرون را ایجاد کرده است؛ وضعیتی که بر بازگشت محدودیت‌ها تأکید دارد. دیروز، علیرضا ناجی به ایسنا گفت که باید محدودیت‌های کرونایی دوباره اعمال شود، چرا که این سویه به‌دلیل ویژگی‌هایش به سرعت شایع می‌شود. یعنی هم آموزش مجازی و هم کارکنان، دورکار شوند: «از آنجایی که از ابتدای سال، کشور با ۲ پیک چهارم و پنجم مواجه بود و ویروس گردش بالایی داشت، ممکن است نسبت به سایر کشورها، پیک خاصی را شاهد نباشیم، اما باز هم وضعیت کاملا قابل پیش‌بینی نیست، باید جلوی گردش ویروس گرفته شود.»

به‌گفته او، در برخی مناطق انگلستان دیده شده که تعداد افرادی که به این سویه مبتلا می‌شوند، در کمتر از ۲ روز دوبرابر می‌شود. این دوبرابرشدن در مناطقی که بیشتر افراد واکسن هم زده‌اند، دیده شده است. او تأکید می‌کند که اگر اجازه دهیم اومیکرون آزادانه بچرخد، ۵.۲ برابر دلتا می‌تواند سریع‌تر یک پیک جدید را به‌وجود آورد: «بررسی‌ها نشان داده که این واریانت واکسن را ضعیف کرده، به‌طوری که نزدیک به ۴۱ برابر اثر واکسن فایزر را کم کرده است، درحالی‌که این واکسن در برابر دلتا، ۲۰ برابر ضعیف شده بود.» براساس اعلام این ویروس‌شناس، هرچقدر که این سویه در گردش باشد و واکسن‌گریزی ایجاد کند، به همان اندازه می‌تواند منجر به ایجاد واریانت‌های جدید شود. او درباره خطر شیوع زیرشاخه‌های این سویه هم هشدار می‌دهد: «درباره دلتا شاهد بودیم از زمانی که در هندوستان ایجاد شد تاکنون ۲۵زیرشاخه پیدا کرده که یکی از آن‌ها دلتاپلاس با میزان انتقال بیش از دلتاست. درباره اومیکرون هم بااینکه هنوز مدت زمان زیادی از ظهورش نگذشته، گفته می‌شود ۳ زیرشاخه از آن ایجاد شده است.»

براساس اعلام متخصصان، تنها راه نجات از این وضعیت، رعایت پروتکل‌ها و تزریق دوز سوم واکسن برای افرادی است که هر دو دوز را زده‌اند: «مطالعات نشان داده هرچند اثربخشی واکسن‌ها کاهش یافته، اما زمانی که دوز سوم یا یادآور تزریق می‌شود، این اثربخشی می‌تواند افزایش یابد؛ بنابراین تزریق دوز بوستر بسیار مهم است با این اصل که بتوانیم از واکسن‌هایی استفاده کنیم که اثربخشی بالاتری داشته باشند.» بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت هم تزریق دوز سوم را در ایجاد مقاومت در برابر اومیکرون، تا ۹۰ درصد اعلام کرده است.
متخصصان می‌گویند نشانه‌هایی مثل سرماخوردگی و سردرد، آبریزش بینی، عطسه، خستگی بدن و... از نشانه‌های اومیکرون است و نشانه‌هایی مانند سرفه شدید یا ازدست‌دادن بویایی و چشایی به‌ندرت در افراد دیده می‌شود.

با ادامه شرایط موجود و سرعت گرفتن شیوع اومیکرون در جهان، وزارت کشور در دستورالعملی مطابق با مصوبات جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مقابله با کرونا، ابلاغ کرد که ورود مستقیم و غیرمستقیم مسافر از ۸ کشور آفریقایی ازجمله بوتسوانا، نامیبیا، اسواتینی، لسوتو، زیمبابوه، مالاوی و آفریقای جنوبی به‌مدت ۱۵روز ممنوع است. همچنین ورود مسافران غیرایرانی از کشور‌های انگلیس، فرانسه، نروژ و دانمارک به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌مدت ۱۵روز ممنوع است. این ممنوعیت شامل دیپلمات‌های خارجی نمی‌شود.

همچنین ورود اتباع خارجی (غیر از کشور‌های با خطر بالا) از طریق مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی از امروز (۴ دی) تنها برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایه‌گذاری و دارندگان مهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه مجاز است. ورود اتباع ایرانی حاضر در کشور‌های همسایه به داخل کشور از مرز‌های زمینی با رعایت الزامات بهداشتی، همچون کارت واکسن دو دوز، ارائه تست PCR منفی و انجام دوباره تست کووید ۱۹ در مبادی مرزی، امکان‌پذیر شده است. همچنین اتباع و مسافران مجاز به ورود، باید گواهی ۲ دوز واکسن کووید ۱۹ و گواهی منفی تست PCR را در فاصله ۴۸ تا ۷۲ساعت مانده به ورود، ارائه دهند.


برچسب ها: کرونا اومیکرون

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *