رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تصویب طرح تعیین فوق العاده ویژه کارکنان قضایی خبر خوشی برای دستگاه قضایی خواهد بود

17:05 - 08 دی 1400
کد خبر: ۷۸۵۴۵۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:تصویب طرح تعیین فوق العاده ویژه کارکنان قضایی در مجلس شورای اسلامی خبر خوشی برای دستگاه قضایی خواهد بود.

 - یدالله موحد در آئین افتتاحیه پنجمین دوره کارآموزی قضایی استان کرمان اظهار کرد: دوره‌های کارآموزی کرمان در سال ۹۵ آغاز شده است و در دوره اول ۳۰ نفر، دوره دوم ۲۲ نفر، دوره سوم ۲۳ نفر و دوره چهارم نیز ۵۰ نفر ابلاغ قضایی دریافت کرده اند و بنا بر اعلام معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضایه، کیفیت دوره‌های کارآموزی قضایی استان کرمان در سطح بسیار بالایی بوده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که دوره‌های کارآموزی قضایی در استان کرمان بر مبنای تدابیر ملی و استانی برنامه ریزی و اجرا شده است، بیان کرد: تعداد کارآموزان پنجمین دوره کارآموزی قضایی استان کرمان ۲۰ نفر است.

موحد  با اشاره به وجود ۳۲ حوزه قضایی در سطح استان کرمان گفت:  از این تعداد ۱۶ دادگستری شهرستان و ۹ حوزه دادگاه بخش است و ۷ شهرستان نیز به صورت دادگاه عمومی شهرستان اداره می‌شوند؛ در مرکز استان کرمان مجتمع‌های قضایی ۲۲ بهمن، تصادفات، رسیدگی به جرایم امنیتی و مواد مخدر، رسیدگی به جرایم اقتصادی، محاکم خانواده و محاکم تجدید نظر و دادگاه‌های عمومی و حقوقی شهرستان کرمان فعال هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به اینکه ۳۱۷ شورای حل اختلاف فعال در استان کرمان وجود دارد گفت: در حال حاضر ۳۹۰ قاضی در استان کرمان فعالیت دارند و شاخص استان در این حوزه به نسبت جمعیت ۱۲.۳ نفر در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است؛ سرانه قضات در استان کرمان به نسبت جمعیت از میانگین کشوری پایین‌تر است و این امر اقتضا می‌کند که معاونت منابع انسانی توجه ویژه‌ای به استان کرمان داشته باشد.

 

۱۲ درصد قضات استان کرمان غیر بومی هستند

وی با بیان اینکه حال حاضر ۷۵۵ پست مصوب قضایی در استان کرمان وجود دارد که ۳۹۰ پست فعال است، تصریح کرد: در مجموع ۵۲ درصد پست‌های قضایی استان کرمان فعال و ۴۸ درصد بلاتصدی هستند و  در حال حاضر تنها ۱۲ درصد قضات استان کرمان غیر بومی هستند و با برگزاری دوره‌های کارآموزی قضایی ضمن رفع مشکلات استان در تامین قضات بومی، به حوزه‌های قضایی استان‌های مجاور نیز کمک شده است؛ در ۹ ماهه سال جاری ۵۴۹ هزار پرونده وارد مراجع قضایی استان کرمان شده که به نسبت هر قاضی یک هزار و ۴۰۹ پرونده وجود دارد و این تعداد بیانگر لزوم افزایش قضات استان کرمان است.

موحد با اشاره به اینکه  دادگستری کل استان کرمان در حوزه اداری دو هزار و ۱۹ پست دارد که از این تعداد یک هزار و ۳۱۱ پست مشغول است گفت: ۶۰.۶ درصد پست‌های اداری دادگستری کل استان کرمان بلاتصدی و ۳۹.۴ درصد فعال هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم افزایش همکاران اداری دادگستری استان کرمان تاکید کرد و ادامه داد: تصویب طرح تعیین فوق العاده ویژه کارکنان قضایی در مجلس شورای اسلامی خبر خوشی برای دستگاه قضایی خواهد بود.

موحد خطاب به کارآموزان قضایی گفت: این دوره یک فرصت طلایی برای شماست آن را مغتنم شمرده و قدر آن را بدانید، زیرا این فرصت به سرعت به اتمام می‌رسد و باید از آن برای افزایش اندوخته‌های علمی دوران تحصیل خود با تجربه استفاده کنید ممارست داشته باشید که رشته‌های علمی را با تجربه آمیخته سازید و مهارت لازم را برای کاربردی کردن دانش قضایی خود فرا بگیرید؛ بخش مهمتر کار کارآموزان قضایی این است که برای تصدی منصب قضا که بدون شک از شئونات انبیاء عظام الهی و ائمه معصومین (ع) و خطیرترین و حساس‌ترین شان از شئونات حکومت اسلامی است، خود را آماده کنند و ویژگی‌های شخصیتی خود را که برای منصب قضا لازم است، تقویت کنید.

وی با تاکید بر این مطلب که اندیشه ها، تصمیمات و اقدامات قضات و کارآموزان قضایی باید عدالت محور باشد، اظهار کرد: صبر و بردباری در مقابل سختی‌ها و صلابت در کار احتیاج به اراده راسخ و قوی دارد.

 

کارآموزان قضایی قاطعیت و جسارت را در خود پرورش دهند

موحد با بیان اینکه کارآموزان قضایی باید از استقلال، اقتدار و سرعت در تصمیم برخوردار باشند، ادامه داد: کارآموزان قضایی باید قاطعیت و جسارت را در خود پرورش دهند تا بتوانند بر مبنای عدالت محوری مسائل را درک کرده و حکم قانونی متناسب را صادر کنند.

وی استقلال از فشار‌های درونی و بیرونی را از دیگر ویژگی‌های قضات برشمرد و ادامه داد: کارآموزان قضایی باید باید آنقدر قوی و مقتدر باشند که بتوانند مستقل و مقتدر بوده و با جرات و جسارت تصمیم گیری کنند و  قضات باید در برابر طیف‌های مختلف جامعه حکیمانه، مقتدرانه و عزتمندانه حرکت کنند؛ صبر و توکل به قدرت لایزال الهی و استمداد از فضل حضرت حق تعالی لازمه تصدی امر قضاست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان توجه به حیثیت و کرامت مراجعان و ارائه خدمت عادلانه به طیف‌های مختلف اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با عمق وجود خود شرایط مردم را درک کنید؛  رعایت شئونات قضایی و نظم و انضباط اداری را ازدیگر اصول مورد تاکید دستگاه قضایی است و کارآموزان قضایی باید الزامات منصب قضا و این دستگاه را به درستی بشناسند و برای پایبندی به آن‌ها پافشاری کنند و همچنین فرمان امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک اشتر بویژه شرایط انتخاب قاضی را پی در پی مطالعه کنند و در عمل به این شرایط مقید باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *